Satan vad det drog iväg.

Staterna gillar inte heller att man äter ren, ni vet tomten har ju renar och så.

Almgren - midvinterkalaset är runt den 20 dec, vart lite tajt.

consono- för att dyrka och tro på de gamla nordiska gudarna kräv ett och annat blot. När man blota kan det bli blodigt för det krävs en del offer. Brukar inte gillas. Tillstånd för blot kan göra hos polismyndigheten. Vilka bidra och så kan jag inte klargöra för dig men de tyckte inta att vi behövde slösa bort våra tid med att söka tillstånd för att driva en skola för hedna barn. Så det är inte helt religions fritt i sverige.

Men vet du några som fått igång en seriös religion med oden som högsta höns kan du höra av dig det gick inte för tio år sen. Men kul var det.

God jul på er med
 
Satan vad det drog iväg.
.........de tyckte inta att vi behövde slösa bort våra tid med att söka tillstånd för att driva en skola för hedna barn. Så det är inte helt religions fritt i sverige.
God jul på er med

Bara för att vi har religionsfrihet så innebär det inte att man får öppna en skola där man ensidigt påverkar barn i en eller annan riktning. Detta vore ett avsteg från religionsfriheten. Ibland så är lagen krokig, men det måste den vara för att målet ska nås. Det står i läroplanen för samtliga skolformer i Sverige att man inte ensidigt får påverka för en religion, tvärtom så måste man berätta om alla för att människan ska kunna göra ett eget val.

God Jul även från mig!
 
Det här var lite intressant, berätta var och vilka bidrag din polare sökte. Var söker man tillstånd för att få tro, det tror jag att jag har missat att göra?
Jag ser fram emot att få veta vem som inte tog din polare på allvar.
Det finns häxor, cargo-kulter och somliga tror att Tom Cruise är Operating Thetan 7, jag har svårt att tro att någon som till och med kan bli medlem i Sveriges Asatrosamfund inte ska få tro på vad han vill. Särskilt som vi har religionsfrihet inskrivet i grundlagen.
Samerna som försökte behålla sin tro blev dock ibland dömda till dödsstraff. Seriöst.

Det kan du söka hos Nämnden för statligt stöd till Trossamfund:
http://www.sst.a.se/

Bidrag kan betalas ut till de trossamfund som "bidrar till att upprätthålla och stärka de grundläggande värderingar som det svenska samhället vilar på" och det är nog främst samfund med sin grund i någon av världsreligionerna som kan få bidrag.

Detta förfarande har det riktats kritik mot från flera håll eftersom det särbehandlar vissa trosinriktningar och gör att man som t ex asatroende eller tillhörande ett sekulärt livsåskådningsförbund inte kan få bidrag.

När det gäller religionsfrihet så kan man som t ex Björn Ulvaeus ha synpunkter på hur relevant den lagen är eftersom de "friheter" den lagen ger redan finns i andra delar av grundlagen:
http://www.expressen.se/1.683581

God Jul
 
Bara för att vi har religionsfrihet så innebär det inte att man får öppna en skola där man ensidigt påverkar barn i en eller annan riktning. Detta vore ett avsteg från religionsfriheten. Ibland så är lagen krokig, men det måste den vara för att målet ska nås. Det står i läroplanen för samtliga skolformer i Sverige att man inte ensidigt får påverka för en religion, tvärtom så måste man berätta om alla för att människan ska kunna göra ett eget val.

God Jul även från mig!

Nåja du hänger inte riktigt med, Det finns muslimska, kristna och diverse andra skolor runt om i Sverige. Somliga riktigt bra andra mindre bra. Du ser att det blir en liten konflikt med den svenska utbildningsplanen och vad du får lära dig i religiösa skolor om t.ex darwin och annat som vetenskapen och religion inte är överrens om.
Så du har uppenbar fel för idag får barn olika påverkan beroende på vilken skola de går i.
Jag tror inte detta problem är ny utan bör ha funnits så länge det funnit privataskolor.

Nu ska jag till familjen och fira en kristen Jul med inslag av gamla nordiska riter som öl drickning(mjöd) och skinka (Särimner, galten från vallhal)

Gleidileg Jol på er
 
jag såg ett program med herman lindkvist där han kåserade om nordiska jultraditioner.. bland annat hur lucia är en kristen efterhandskonstruktion för att kompensera för ett fornnordiskt beteende, samma med grisen, särimner.. vad som är sant vet jag inte.. det vet ingen som inte var med, allt annat är mer eller mindre kvalificerade gissningar.
 
jag såg ett program med herman lindkvist där han kåserade om nordiska jultraditioner.. bland annat hur lucia är en kristen efterhandskonstruktion för att kompensera för ett fornnordiskt beteende, samma med grisen, särimner.. vad som är sant vet jag inte.. det vet ingen som inte var med, allt annat är mer eller mindre kvalificerade gissningar.

Det första luciatåget anordnades av Stockholms dagblad 1927 så nog är det i högsta grad en modern tradition.

I äldre luciatradition var lucianatten årets längsta natt (i enlighet med den julianska kalendern) och man skulle då hålla sig vaken, festa och besvärja ljusets makter. Det är alltså egentligen luciavakan som är den egentliga traditionen medan luciatåget är en förhållandevis modern konstruktion. I början av 1800-talet så verkar man dock ha infört traditionen med en vitklädd kvinnogestalt i vissa herrgårdsmiljöer (troligen Tyska influenser). Detta uppmärksammades av Skansen i slutet av 1800-talet, men det var som sagt först 1927 som vi fick det moderna luciatåget.

/Jan-Öjvind Swahn :)
 
Det första luciatåget anordnades av Stockholms dagblad 1927 så nog är det i högsta grad en modern tradition.

I äldre luciatradition var lucianatten årets längsta natt (i enlighet med den julianska kalendern) och man skulle då hålla sig vaken, festa och besvärja ljusets makter. Det är alltså egentligen luciavakan som är den egentliga traditionen medan luciatåget är en förhållandevis modern konstruktion. I början av 1800-talet så verkar man dock ha infört traditionen med en vitklädd kvinnogestalt i vissa herrgårdsmiljöer (troligen Tyska influenser). Detta uppmärksammades av Skansen i slutet av 1800-talet, men det var som sagt först 1927 som vi fick det moderna luciatåget.

/Jan-Öjvind Swahn :)

enligt lindkvist så är det en tradition äldre än vårt kristnande, man trodde precis som du säger att den 13 december var den längsta natten på året och därför kunde loke ta levande män i mörkret, man var tydligen skiträdd och söp sig tokfull, gick man ut så tog man med så mycket ljus man kunde bära och ville man riktigt skoja till det så klädde man en kvinna i manskläder och slängde ut henne.. den här fyllan pågår än idag..
 
Nåja du hänger inte riktigt med, Det finns muslimska, kristna och diverse andra skolor runt om i Sverige. Somliga riktigt bra andra mindre bra. Du ser att det blir en liten konflikt med den svenska utbildningsplanen och vad du får lära dig i religiösa skolor om t.ex darwin och annat som vetenskapen och religion inte är överrens om.
Så du har uppenbar fel för idag får barn olika påverkan beroende på vilken skola de går i.
Jag tror inte detta problem är ny utan bör ha funnits så länge det funnit privataskolor.

Nu ska jag till familjen och fira en kristen Jul med inslag av gamla nordiska riter som öl drickning(mjöd) och skinka (Särimner, galten från vallhal)

Gleidileg Jol på er

På vilket sätt har jag fel? Jag redogör för hur lagen ser ut. Jag påstår inte att lagen efterlevs, eller att alla fristående skolor uppfyller lagens intentioner. Det är du som måste lära dig att läsa vad andra skriver, inte automatiskt påstå att någon har svårt att hänga med. eller har fel bara för att på det viset försöka framstå som mer insatt än vad du är.
En skola som ensidigt påverkar eleverna vad gäller religion eller utvecklingslära uppfyller inte skolverkets krav på bra innehåll. Det finns skolor som bryter mot detta, dessa skolor bör stängas.
 
Det första luciatåget anordnades av Stockholms dagblad 1927 så nog är det i högsta grad en modern tradition.

I äldre luciatradition var lucianatten årets längsta natt (i enlighet med den julianska kalendern) och man skulle då hålla sig vaken, festa och besvärja ljusets makter. Det är alltså egentligen luciavakan som är den egentliga traditionen medan luciatåget är en förhållandevis modern konstruktion. I början av 1800-talet så verkar man dock ha infört traditionen med en vitklädd kvinnogestalt i vissa herrgårdsmiljöer (troligen Tyska influenser). Detta uppmärksammades av Skansen i slutet av 1800-talet, men det var som sagt först 1927 som vi fick det moderna luciatåget.

/Jan-Öjvind Swahn :)

Jag älskar er för att ni gebba imot precis allt, viktigt som oviktigt.
Julen vi firar idag är en fet mix av olika influenser. Granen och pepparkakan från tysklan,
Den fet röda gubben med läske flaskan från USA. Men den 13 december har vi i norden firat eller haft med i traditioner långt innan nåt jävla luciatåg kom til norden.
Förr i tiden var det om de otäcka 13 nätterna till midvintersolståndet det handlade om.
Rätta mig gärna men på Island har man fortfarande inslag av detta fast man är mer kristen där än här.
Så vidga era vyer och leta upp lite mer om er egen historia...
Varför heter det jul i endast de nordiska länderna.?
Delade man ut julklappar på vikinga tiden ?

Eller luska lite om internationella jul traditioner...
Varför vart indierna i engelska armén så tagna när tyskarna pyntade sina skyttegravar med lysande gran mitt i första världskriget , eller om vapenvilan som efterföjde tyskarnas tilltag med granarna i skyttegravarna...

Ta googla lite och sup in julfriden...

Ändra er aldrig.... :)
 
Jag älskar er för att ni gebba imot precis allt, viktigt som oviktigt.
Julen vi firar idag är en fet mix av olika influenser. Granen och pepparkakan från tysklan,
Den fet röda gubben med läske flaskan från USA. Men den 13 december har vi i norden firat eller haft med i traditioner långt innan nåt jävla luciatåg kom til norden.
Förr i tiden var det om de otäcka 13 nätterna till midvintersolståndet det handlade om.
Rätta mig gärna men på Island har man fortfarande inslag av detta fast man är mer kristen där än här.
Så vidga era vyer och leta upp lite mer om er egen historia...
Varför heter det jul i endast de nordiska länderna.?
Delade man ut julklappar på vikinga tiden ?

Eller luska lite om internationella jul traditioner...
Varför vart indierna i engelska armén så tagna när tyskarna pyntade sina skyttegravar med lysande gran mitt i första världskriget , eller om vapenvilan som efterföjde tyskarnas tilltag med granarna i skyttegravarna...

Ta googla lite och sup in julfriden...

Ändra er aldrig.... :)

Men hallå mannen. Jag blir lite undrande varför du riktar denna upplysande text till mig? Jag tror mer och mer att du utgår från att det folk skriver är i nån form av motposition till det du försöker föra fram. Ibland kan det vara så, andra gånger inte och därför tycker jag consonos rekommendation till dig att lära dig läsa vad andra skriver i högsta grad är relevant. Annars riskerar du bara att framstå som provocerande för sakens egna skull, ett troll helt enkelt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.