Vill du hålla blot så hoppas jag att du inte förväntar dig statliga stöd för detta.. (jag skulle också vilja vara med, tar med eget lamm)

Jag har ju inga lamm men ni talar om midsommar. Har ni missat midvintern. betydligt närmare.

Christian
som nu ska steka köttbullar till julbordet (utan bidrag)
 

Vad ska man tycka om detta? Jag försöker ha ett öppet sinne för andra människors åsikter men detta har jag ärligt talat svårt för att förstå. Jag kan förstå människor som av en inre övertygelse väljer att leva sitt liv på olika sätt. Det jag absolut inte kan förstå är att man samtidigt blir så inskränkt av detta så man måste frälsa resten av mänskligheten. Man tar till rena vulgärargument för att visa sin egen förträfflighet på bekostnad av resten av mänskligheten.
Varför måste beslutet att bli vegetarian för vissa även innebära att man anser sig ha nått till en högre moralisk nivå, med rätt att fördöma resten av jordens befolkning. Man tar sig till och med rätten att bryta mot lagar för att driva fram sitt syfte att alla ska likformas.
Är man "kannibaltaliban" redan innan, eller blir man det av proteinbristen?
 
.....
Varför måste beslutet att bli vegetarian för vissa även innebära att man anser sig ha nått till en högre moralisk nivå, med rätt att fördöma resten av jordens befolkning. Man tar sig till och med rätten att bryta mot lagar för att driva fram sitt syfte att alla ska likformas.
Är man "kannibaltaliban" redan innan, eller blir man det av proteinbristen?
Det är en intressant fråga. Att som vegan få i sig rätt sammansättning av näringsämnen kräver helt annan kunskap än för den som i princip följer kostcirkeln, och får i sig tillräckligt utan närmare eftertanke. Att den kunskapen finns hos samtliga veganer tvivlar jag på. Men det finns ju fundamentalister på många olika håll, så varför inte även hos veganer.

Raskesven
 
Ett alternativ är att

föda upp renar i hägn.

Detta ger snabbare köttillväxt och betydligt enklare handhavande samt sannolikt mindre stress för djuren framför allt vid slakt. Har sett detta i praktiken i Lappland och ägaren var mycket nöjd.

Överhuvudtaget så tycker jag att hur slakten och eventuella transporter till slakten sker är något som är relevant när man diskuterar köttätande.

Studiebesök på köttgårdar och slakterier i Sverige är inte helt angenäma IMHO. Tror i och för sig inte att så många andra länder är bättre.

Gårdslakt menar jag i de flesta fall är att föredra. De mobila renslakterierna vet jag inte så mycket om men jag tror det är vettigt.

Thure
 
Britterna levde i en sorts drömvärld tills för några veckor sedan, då det slogs upp att renskötseln bedrevs via helikopter, lastbilar etc. Rena chocken för britterna att få klart för sig att det handlar om industrialiserad stordrift.

Finns dock många andra djurbesättningar som har ett sämre liv. Att hålla stor mängd renar i hägn tror jag inte på. Blir i så fall inte samma djur längre med tanke på den föda och det rörelsemönster och livsstil renen har. Det påverkar ju smak och kvalitet i köttet. Bara att jämföra smaken från vilt och tamdjur. Dagens renar är ju trots allt åt det halvvilda hållet. Det är inte kossor.

Raskesven
 
Att hålla stor mängd renar i hägn tror jag inte på. Blir i så fall inte samma djur längre med tanke på den föda och det rörelsemönster och livsstil renen har. Det påverkar ju smak och kvalitet i köttet. Bara att jämföra smaken från vilt och tamdjur. Dagens renar är ju trots allt åt det halvvilda hållet. Det är inte kossor.

Raskesven

Köttet blir snarare bättre enligt min sagesman men du har troligen rätt i att ett stort antal djur inte fungerar i hägn.

Om vilda djur eller halvvilda djur som renar har det bättre eller sämre än t ex hjortar eller nötboskap i hägn har jag inte någon uppfattning om.

Att det är skillnad på kött och kött kan många skriva under på. Att köpa billigt kött med sämre kvalitet är att både lura sig själv och påverka marknaden i en riktning som jag menar är olycklig.

Att köpa kött lokalt för att stödja det betade kulturlandskapet känner jag för.

Thure
 
jag har varit närvarande på en av dom största samlade slaktsammankomsterna för rennäringen och den enda skillnaden på hanteringen av djuren är utrymmena, varken sämre eller bättre..när det gäller att samla flockar och fösa dom så tror jag inte det är någon skillnad för djuren om det är hund, häst eller helikopter, bara olika typer av hot och samma grundregel gäller, hotar man på fel sätt så spränger man flocken.. hotar man försiktigt och på rätt sätt kan man lugnt föra en flock framför sig..
 
Köttet blir snarare bättre enligt min sagesman men du har troligen rätt i att ett stort antal djur inte fungerar i hägn.

Om vilda djur eller halvvilda djur som renar har det bättre eller sämre än t ex hjortar eller nötboskap i hägn har jag inte någon uppfattning om.

Att det är skillnad på kött och kött kan många skriva under på. Att köpa billigt kött med sämre kvalitet är att både lura sig själv och påverka marknaden i en riktning som jag menar är olycklig.

Att köpa kött lokalt för att stödja det betade kulturlandskapet känner jag för.

Thure
Vad utfordras renar med som hålls i hägn? Som du är inne på kanske det fungerar med mindre besättningar, men jag undrar hur de olika problemen sommartid hanteras?

Renantalet i Sverige varierar väl runt 250 000 djur. Jag tror det skulle bli svårare med renen, som är ett vandringsdjur, än med nötboskap och hjortar. När värmen, bromsen och knotten kommer drar ju renen upp på fjället där den också har sitt bete. Och sedan ner i skogslandet för vinterbetet.

Raskesven
 
jag har varit närvarande på en av dom största samlade slaktsammankomsterna för rennäringen och den enda skillnaden på hanteringen av djuren är utrymmena, varken sämre eller bättre..när det gäller att samla flockar och fösa dom så tror jag inte det är någon skillnad för djuren om det är hund, häst eller helikopter, bara olika typer av hot och samma grundregel gäller, hotar man på fel sätt så spränger man flocken.. hotar man försiktigt och på rätt sätt kan man lugnt föra en flock framför sig..

Ligger mycket i det du skriver här Patric. Vallhundar använder ju även britterna till sina får. Men onödig användning av fossila bränslen i köttproduktionen kan man förstås ha synpunkter på.

Thure
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.