Alla kan inte alltid reagera på allt. Men om du kände för att debaterra just den vargen, varför startade du inte en tråd? Annars har vi ju Rialavargen att prata om, som sköts nyligen för att den gillade får.

Du försöker blanda bort korten. Jag har inte startat någon tråd om någon varg eftersom jag anser det naturligt att folk vill skydda sina djur mot vargar avsett om de bor i glesbygd eller nära en större stad. Alltså hade jag inget behov av att diskutera den här vargen heller. Så frågan är alltså varför ingen av dem som anser att glesbygdsbor ska tåla vargar i sin närhet inte hade något behov av att diskutera den här vargen.
 
Nej jag försöker inte blanda bort korten. Men alla har ju rätt at diskutera vad de vill. Om du vill diskutera varför vissa saker inte har egna trådar så föreslår jag du startar en tråd om detta. Det har dock väldigt lite med rennäringen att göra.
 
jag förstår inte problemet, staten betalar massor med pengar till renägare med toppluva och helikopter.. det är väl skit samma för dom om vargen tar ren, staten ser till att renägarna dom får nya toppluvor och helikoptrar..
 
Jag ställde inte frågan till svenska staten utan till debattörerna på Utsidan och orsaken var att det alltid blir diskussion här om vargjakt i Sameland eller för den delen i svensk glesbygd, medan ingen reagerade på den vargjakt som nyligen skedde i närheten av den större staden Göteborg.
Du har väl skrivit i, eller i alla fall följt, diverse vargtrådar på Utsidan? Det är många, bl.a. jag som beklagat sig över vargjakt i södra delen av landet, inte bara i norra. Som Almgren var inne på kan man heller inte ta upp varenda varg som skjuts, oavsett om det är i Uppland, Dalsland, Jämtland eller Norrbotten. Vem orkar med det, med tanke på hur vargdiskussioner brukar urarta?

Det är också så att de vargar som kommer in österifrån är så relativt värdefulla för att komma tillrätta med inaveln att det ger lite extra anledning att reagera. Borde reageras mer. När det gäller tjuvjakt har bl.a. jag beklagat mig rätt mycket över tjuvskyttarna i södra landsänden, mer än i norra. Inte så konstigt eftersom det är i mellersta Sverige vargens huvudsakliga utbredningsområde finns och det är här flest vargar skjuts, både under laglig skyddsjakt och under tjuvjakt. Nästa gång en varg skjuts i Uppland för att den tagit får från fårböndrer som inte satt upp elstängsel ska jag beklaga mig.

Raskesven
 
jag förstår inte problemet, staten betalar massor med pengar till renägare med toppluva och helikopter.. det är väl skit samma för dom om vargen tar ren, staten ser till att renägarna dom får nya toppluvor och helikoptrar..

EXAKT!!!! Huvudet rätt på spiken.

Fast jag inte är emot bidraget som patric. Men att det är 45 000 tusen djur som vargen och andra djur tar död på kan jag inte köpa, Svårt att ens se att det kan dö så många på ett år naturligt som onaturligt ens. Så de får bita i det sura äpplet så kan både samen och vargen, lon och järven samsas om fjället.

Och så kan vi stockholmare också få plats.

snälla betula
martyrsökeri ger dej inga pluspoäng
vänligen fortsätt med sakargument istället...

vänligen nils
Söker absolut inga pluspoäng. Det blev bara för svårt att få fram en länk som stödde mitt på stående. Då blir det svårt att hålla min bittra ton. :)
Jag skrev bara att jag ska skärpa mig, Inte vika mig.
Ledsen om jag gjorde någon besviken...

jag bär inte mina fäders synd.. jag skiter högaktningsfullt i vad tidigare generationer har gjort och jag är inte speciellt intresserad av att tvätta deras byk.. jag har naturligtvis empati och kan se det sorgliga i vad som hänt men jag ser inte vad detta har med yrkesutövande näringsverksamheter att göra.. vill någon form av oförrättad etnisk minoritet leva 1200-tal så får dom göra det precis som när andra leker riddarspel eller vikingar på sin fritid.. jag kräver inte att få bygga stora ekbåtar och göra räder mot halländska byar i sann viking bara för att eventuella förfäder har gjort detta.

Och åter igen ett rak och ärligt svar, vilket jag beundrar dig för. Det lär inte finns någon människa runt omkring dig som undrar vad tycker och tänker. Så borde alla vara.
Fast håller inte med dig här heller...
...skulle gärna hålla ett stort blot någon midsommarafton.

:)
 
Jag ställde inte frågan till svenska staten utan till debattörerna på Utsidan och orsaken var att det alltid blir diskussion här om vargjakt i Sameland eller för den delen i svensk glesbygd, medan ingen reagerade på den vargjakt som nyligen skedde i närheten av den större staden Göteborg.


Jag vet inte riktigt var du läser nånstans, för på den Utsidan jag besöker finns det gott om gamla varg-trådar som handlar om varg på andra ställen än i sameland.

Bland annat finns det den intressanta tråd som handlar om när Lammproducenterna konstaterade att tamhundar orsakar större skada än vargen och vill få tillstånd att skjuta tamhundar som attackerar deras djur.
 
Vill du hålla blot så hoppas jag att du inte förväntar dig statliga stöd för detta.. (jag skulle också vilja vara med, tar med eget lamm)

Jag har en polare som (inspirerad av hassan gänget) sökte bidrag och tillstånd för att utöva asa tro. Han vart inte tagen på allvar. Men de kunde inte svara på varför. Varför han inte skulle ha samma rättigheter som andra religioner. Antagligen ser de inte denna religion som en riktig religion.
Undra vad gränserna går. För Jag personligen kan inte se något som skulle vara mer seriöst i de andra religionerna.
 
Jag personligen kan inte se något som skulle vara mer seriöst i de andra religionerna.

haha.. schön historia!! jag håller nog med dig här, religion som religion, om det är killar med skägg o klänning, tjocka kineser eller gubbar med hammare, same shit diffrent name..

en söt historia jag hittade på nätet en gång:

En professor i termodynamik gav sina avgångsstudenter som hemtentamensuppgift en enda fråga:
“Är helvetet exotermiskt (avger värme) eller endotermisk (absorberar värme)? Bevisa din teori.”
De flesta studenter hänvisade till Boyles lag - gas kyls av när den expanderar, och värms upp när den komprimeras - eller någon liknande lag. En student skrev dock följande:
“Först och främst måste vi veta hur helvetets massa ändras med tiden. Vi behöver alltså veta hastigheten av hur många själar som anländer till helvetet och i vilken hastighet de försvinner därifrån. Jag tror vi kan anta att när en själ väl kommit in i helvetet så kommer den inte därifrån. Alltså, inga själar lämnar helvetet.
När det gäller antalet själar som anländer till helvetet behöver vi titta på världens alla olika religioner. En del av dessa religioner säger att då du inte är en anhängare av just deras religion så kommer du att sluta i helvetet. Eftersom det är fler än en religion som säger så, och eftersom människor inte är anhängare av flera religioner samtidigt kan vi anta att samtliga människor och själar kommer att hamna i helvetet. Med födelse- och dödstalen som vi har i dag kommer antalet själar i helvetet att öka exponentiellt.
Nu måste vi räkna in ändringar i helvetets volym då Boyles lag säger att för att temperatur och tryck i helvetet ska kunna hållas på samma nivå, måste helvetets volym öka då nya själar kommer till. Detta ger oss två möjligheter:
1. Om helvetet expanderar med en mindre hastighet än den hastighet med vad det kommer till nya själar, kommer temperaturen och trycket i helvetet att öka tills hela helvetet brakar loss.
2. Om helvetet å andra sidan expanderar med en högre hastighet än den hastighet med vad det kommer till nya själar, kommer temperaturen och trycket att sjunka tills helvetet fryser till is.
Så vilket stämmer? Om vi tar med i beräkningen den grundprincip som gavs till mig av unga damen Therese Banyan under mitt första universitetsår: “Helvetet kommer att frysa till is innan jag går till sängs med dig” och sedan tar in det faktum att jag fortfarande inte haft några framgångar i att förverkliga en sexuell relation med henne, faller möjlighet nummer två, och därför är helvetet exotermiskt.”
Denne elev fick den enda femman i klassen.
 
Jag har en polare som (inspirerad av hassan gänget) sökte bidrag och tillstånd för att utöva asa tro. Han vart inte tagen på allvar. Men de kunde inte svara på varför. Varför han inte skulle ha samma rättigheter som andra religioner. Antagligen ser de inte denna religion som en riktig religion.
Undra vad gränserna går. För Jag personligen kan inte se något som skulle vara mer seriöst i de andra religionerna.

Det här var lite intressant, berätta var och vilka bidrag din polare sökte. Var söker man tillstånd för att få tro, det tror jag att jag har missat att göra?
Jag ser fram emot att få veta vem som inte tog din polare på allvar.
Det finns häxor, cargo-kulter och somliga tror att Tom Cruise är Operating Thetan 7, jag har svårt att tro att någon som till och med kan bli medlem i Sveriges Asatrosamfund inte ska få tro på vad han vill. Särskilt som vi har religionsfrihet inskrivet i grundlagen.
Samerna som försökte behålla sin tro blev dock ibland dömda till dödsstraff. Seriöst.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.