Självklart ska man skilja på rennäring och samisk kultur som sådan. Rennäringen är en modern, men förlustbringande, näring som bedrivs med helikopter, motorcykel och storskaliga slakterier. Inte mycket gamla samiska kulturyttringar kvar där inte.

Fiskarna är lika illa. De har med allt större framgång plockat upp fiskarna, och ser det sen som om staten hindrar dem då den säger att de måste hejda sig om de vill ha fiskar kvar imorgon.

Vi har under åren haft ett antal kriser i olika näringar. Varven är borta, tekoindsutrin också. Nu är det bilindustrin som är på fallrepet. Om rennäringen inte kan klara sig såm kanske det är dags att antingen reformera igen eller lägga ner. Kanske dags att fortsätta de försök som gjorts att hålla renar i hage? Med rovdjussäkra stängsel så borde man ju precis som fårfarmarna ha löst detat problem sen.

Christian
 
Ja jag har en tråkigt ton, och jag bryter säkert mot alla era interna regler.
Jag provocerar och till och med påstår saker. Jag gör exakt som många av er andra när jag håller inte med er. Ni regerar på mig och det jag skriver men reflekterar inte över vilket budskap ni sänder iväg. Vi diskutera rätt så komplexa problem här på detta forum som här samernas rätt till stöd eller miljö och klimat frågor eller rovdjurs vara eller inte vara. Jag säger inte att jag har rätt.
Men det finns rätt många självutnämnda experter på detta forum. och samma människor florerar i alla dessa trådar lustigt nog.

Vissa av oss vet vad vi snackar om och andra av oss snackar mest skit. Ingen nämnd ingen glömd.
...och några av oss omedvetna troll och andra trollar så det står hjärtliga till.

Men nu gör jag nog som mellpat bad mig och skärper mig en stund.

och mellpat jag hittar ingen bra länk om vilka brott som vi gjorde mot samerna, det finns böcker.
Dock så var vi(våra förfäders godtagbara handlingar då) värre mot romerna. Hur som helst är det spännande läsning.
Men att forska om nåt som tar människors liv är enligt mig inte ok även om det är lagligt.
(om dina bekanta var forskare i att bygga de svenska atombomberna)(dock är det grymt intressant att du känner dessa för de är historia det med)

Så nu Skärper jag mig.
 
jag bär inte mina fäders synd.. jag skiter högaktningsfullt i vad tidigare generationer har gjort och jag är inte speciellt intresserad av att tvätta deras byk.. jag har naturligtvis empati och kan se det sorgliga i vad som hänt men jag ser inte vad detta har med yrkesutövande näringsverksamheter att göra.. vill någon form av oförrättad etnisk minoritet leva 1200-tal så får dom göra det precis som när andra leker riddarspel eller vikingar på sin fritid.. jag kräver inte att få bygga stora ekbåtar och göra räder mot halländska byar i sann viking bara för att eventuella förfäder har gjort detta..
 
För några månader sedan var det en varg som rev några får 4-5 mil norr om Göteborg. Den blev det genast skyddsjakt på och det dröjde inte länge förrän den var skjuten. Jag kan inte påminna mig att det gav upphov till några upprörda inlägg på Utsidan. Varför är det OK att vargar tar samernas renar, men inte att de tar sydsvenskarnas får?
 
Ja jeg leste artikkelen, og skummet gjennom endel a kommentarene både i avisen og tidligere i tråden her. Tilgi meg hvis jeg tar opp tema som er blitt diskutert tidligere.

Først til antallet rovdyrdrepte rein, 45000!!!! Hvor i hule h... har fyren det fra. Fra samene kanskje. Da kan jeg fortelle at det ikke er en helt troverdig kilde. I Finnmark har staten gitt erstatning til reinkalver drept av ørn. Når man så telte opp hvor mange ørner det var, la på en viss sikkerhetsmargin, så fant man at hver ørn åt sin egen vekt HVER DAG i reinkalver. Men selvsagt tror enkelte på dette tullet likevel.

I Norge har vi hvert år en debatt omkring sau som blir tatt av rovdyr. Vi slipper flere hundre tusen dyr ut på beite og har stort sett ingen kontroll med hva som skjer eller hvordan de har det. (noen unntak finnes) Staten bare betaler, bøndene sutrer over for lite betaling. Jeg så en artikkel hvor det var gjort en skikkelig undersøkelse av et stort antall dyr. Hvert eneste dyr fikk en sensor på seg, og når dyret ikke beveget seg på en stund gikk alarm og gps-posisjon slik at man kunne sjekke hva som hadde skjedd. Selv om dette var i et område med alle typer rovdyr, var det bare 1/3 som ble tatt av rovdyr. De resterende døde en naturlig død, (infarkt blodpropp osv) utsatt for ulykker (fall, drukning) ol.

Siden sauene går ute bare på sommeren er det rimelig å anta at reinen som går ute hele året må være utsatt for større naturlig avgang. Hva med snøskred, drukning i isråker f.eks. Likevel kan vi bare for moro skyld anta at de 45000 bare er 1/3 av alle tapene i året. Det betyr at vi snakker om totalt 135000 rein som dør utenom slaktingen som er 70000 dyr. Dette skurrer for de aller fleste. Og ingen må komme å fortelle meg at alle vitsene om samer som ikke eter egne reiner (men naboens) er bare tull. Jeg tror ikke på røyk uten ild, jeg har bodd for lenge i Finnmark til det. Nei det største rovdyret er nok det på to føtter. (Kanskje det skal bli skuddpremie på disse også?;))

Det siste poenget til forskeren var at tapene til rovdyr stort sett gjaldt gode produksjonsdyr. Jada vi har hørt det mange ganger før. Hver gang en rein blir truffet av toget eller en bil er det selvsagt den aller fineste bukken eller simla, som var verdt en formue i følge erstatningskravet. Mens alle rovdyr ellers i verden i hovedsak tar svake dyr, så gjør selvsagt rovdyrene der samene er det motsatte. Er det bare meg som synes dette er rart?

Og selv om det var så ille, hva så? I Norge er det tvil om reinnæringen er lønnsom i det hele tatt, kan det være anderledes i Sverige? Hvis man ser på alle subsidier som utbetales og antall kilo kjøtt man får, så tror jeg det er et svært kostbart kjøtt. Men hva gjør ikke staten for urbefolkningen, som tviholder på gamle privilegier. Ja jeg vet det, jeg er negativ, men jeg har levd så lenge at jeg har sluttet å tro på nissen. Selv om det er jul snart. Kanskje det er bare en vinterdepresjon som gjør meg litt grinete. Fatt mot lesere, sola snur i dag. Snart kommer den tilbake:) God jul også forresten!!
 
.....
Varför är det OK att vargar tar samernas renar, men inte att de tar sydsvenskarnas får?
Var har du fått det ifrån? Funderat ut det alldeles själv? Det är just pga svårigheten att kombinera varg med dagens extensiva renskötsel som staten sett väldigt restriktivt på etablering av stationär varg ovan renbetesgränsen. Det har alltså varit långt ifrån "OK" att vargar tar samernas renar, tvärtom. Känner du verkligen inte till att koncentrationen av vargstammen finns i Dalsland, Värmland, Västmanland, Dalarna, Gästrikland...; alltså i mellersta Sverige? Anledningen till att vargar inte omdelbart skjuts när de kommer in från Finska sidan är ju att man hoppas på nytt blod ner till vargastammen i mellersta Sverige. Då har det gått åt renar. Men när vargar verkar få för sig att skapa revir eller stannat för länge norrut så har de skjutits genom skyddsjakt. Synd att tjuvarna, tjuvjägarna ovanpå det har varit relativt framgångsrika. De skjuter ju vilken varg som helst, problemvarg ellrer inte. Utan deras "insats" hade vi inte behövt vara så restriktiva med avskjutning.

Om man betänker vargstammens utbredning (se kartan nedan), att enda sättet att på naturlig väg få en mer differentierad genuppsättning är att vargar som vandrat in österifrån får chans att ta sig ner till mellersta Sverige, och att 10-talet vargar fällts under skyddsjakt i mellersta Sverige, ca 7 vargar ovan renbetesgränsen sedan 2002 (http://www.naturvardsverket.se/sv/A...a-stora-rovdjur/Beslut-om-skyddsjakt-pa-varg/ ); tycker du det verkar som en snedfördelning till ”sydsvenskarnas” favör?

Tittar man på avslagna ansökningar om skyddsjakt sedan 2002 är det ca 15 avslag i södra delen av landet och 5 i norra delen. Narurligt att det fälls mest vargar där det finns flest, och lika naturligt att det kommer in flest ansökninger där det finns flest. Finns det någon snedfördeling när man betänker andelen varg av antalet i respektive område är det snarast till ”sydsvenskarnas” nackdel.

Sen är det ju alltid tråkigt att läsa om fjällvärlden som en "djurpark". Är det så du tror att andra uppfattar fjällvärlden? Är mellersta Sverige kanske också en "djurpark", det är ju här vargarna finns. Kanske hela landet är en "djurpark"? Finns ju lo i snart sagt hela landet. Var istället glad för att vi bor i ett land som inte är fullständigt sönderexpolaterat, utan att det fortfarande finns möjlighet för ett djur som t.ex järven att leva här. Är det hemmablindhet eller? När jag träffar folk från Belgien, Luxemburg, Nederländerna mfl. tycker de att vi har en "treasure" med viltlivet i skogar och fjäll. Den skatten kommer bara att bli mer och mer värd ju längre exploateringen går i världen. Så är det med knappa nyttigheter. Konstigt att inte en naturintresserad person förmår uppskatta det. För du är väl en naturintreeserad person, eller? Låter som att naturen skulle vara närmast en abstraktion för dig. "Djurpark".... Försök uppskatta den natur och de för Europa närmast unika mojligheter till mångfald vi fortfarande har här istället.

varg_utbredning_20081022.jpg


Källa: http://www.viltskadecenter.se/index.php?option=com_content&task=view&id=82&Itemid=303#varg


Raskesven
 
Senast ändrad:
Dagens renskötsel har inget med kultur att göra. Den bör ses som vilken annan djurskötsel som helst. Kan man inte leva på sina husdjur även med bidrag så kanske man ska starta något nytt. Att hela tiden hänvisar till att samerna är en ursprungsbefolkning känns lite långsökt. Även de får anpassa sig så att de klarar det moderna samhället.

Om man besöker UNPO, Unrepresented Nations and Peoples Organization hemsida så är det bara en minoritetsgrupp i Sverige som är med där och det är inte samerna...

/Stellan
 
Var har du fått det ifrån? Funderat ut det alldeles själv? Det är just pga svårigheten att kombinera varg med dagens extensiva renskötsel som staten sett väldigt restriktivt på etablering av stationär varg ovan renbetesgränsen.

Jag ställde inte frågan till svenska staten utan till debattörerna på Utsidan och orsaken var att det alltid blir diskussion här om vargjakt i Sameland eller för den delen i svensk glesbygd, medan ingen reagerade på den vargjakt som nyligen skedde i närheten av den större staden Göteborg.
 
Jag ställde inte frågan till svenska staten utan till debattörerna på Utsidan och orsaken var att det alltid blir diskussion här om vargjakt i Sameland eller för den delen i svensk glesbygd, medan ingen reagerade på den vargjakt som nyligen skedde i närheten av den större staden Göteborg.

Alla kan inte alltid reagera på allt. Men om du kände för att debaterra just den vargen, varför startade du inte en tråd? Annars har vi ju Rialavargen att prata om, som sköts nyligen för att den gillade får.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.