Det var ju inte riktigt den liknelsen jag tänkte på:)

Det handlar ju om att man stoppar kommerisella intressen för att förhindra utrotning/utfiskning av djurarter.

Är samernas kultur verkligen viktigare än vargarnas liv?

Hela världen är full av folk som av olika skäl fått överge traditionell näringsutövning av olika orsaker. Det kan vara miljöhänsyn eller som sagt var att man håller på att utrota växter eller djur.

Visst, alla dessa kanske inte är etniska folkgrupper, men det är väl inte rennäringen heller? De är ju en minoritet bland samerna.
 
Renskötarna är en minoritet bland samerna.
Samtidigt hävdar man ofta att renen är grunden i samisk kultur.
Allt slöjdande, jojkande, hela livsstilen som kulturen grundas på är baserad på renen.
Vi har ett av världens urfolk mitt ibland oss men vi vet mindre, och bryr oss mindre om dom än om romer.
Varför är det så?
Jag tror att vi skulle vara mycket mer upplysta, pålästa intresserade och beredda att dela med oss om vi såg till dom. Det kunde vara så enkelt som att vi kunde köpa renkött på ICA (jag menar inte den biprodukt som kallas renskav).
Jag tror att renskötarna själva har en stor del av skulden genom att försöka hålla sig skilda från det svenska samhället istället för att vara en del av det.
 
Du är inne på samma fundering som jag, vi är otroligt politiskt korrekta när det handlar om andra urbefolkningars rättigheter men föreklar problemet hos oss själv. Det går inte att förenkla så till den milda grad som vissa gör. Man har tagit ifrån indianerna deras land för att kunna bedriva jordbruk i stället. Man har fördrivit människor från sin mark för att bygga vattenkraftdammar. När detta sker hos andra förfasas vi över detta men när det sker här så är det "naturlig omvandling av näringsverksamheten". Där finns en dubbelmoral, när andra gör det - är det fel, men när jag gör det - så är det rätt. Denna flexibla moral finns förvisso inte bara i denna fråga. Det är ofta så att vi förfasas över vad andra hittar på, men det finns alltid en bra ursäkt när vi gör samma sak.
 
Än en gång har du träffat huvudet på spiken consono. Den svenska självbilden som sprids av det politiska etablissemanget och dominerande media är ju att vi är världens mest moraliska land. Därför är det svårt för många att inse att vi även här har en konflikt mellan majoritetssamhället och en urbefolkning. Med ett lite mera kritiskt förhållningssätt ser man att det inte är någon större skillnad mellan oss och andra. T.ex. var det någon här i tråden som ifrågasatte att samerna är en egen folkgrupp. Det känner vi igen från Turkiet, där man förnekar att kurderna är ett eget folk. Någon menade att samerna till skillnad från Nordamerikas indianer inte är en homogen grupp. Nu är jag ingen expert på Nordamerikas indianer, men jag har svårt att föreställa mig att de efter århundradens umgänge med europeiska folk skulle utgöra en mer "homogen grupp" än samerna.

Det är dags att inse att det inte är "vi" som äger fjällvärlden och kan använda den som djurpark om vi vill. F.ö är vargens bevarande inte beroende av att den får finnas i fjällen. Den klarar sig ju bra i södra Sverige och finns nu bara 4-5 mil från Göteborg. Den kan väl få hållas här och äta våra djur i stället.
 
Någon menade att samerna till skillnad från Nordamerikas indianer inte är en homogen grupp. Nu är jag ingen expert på Nordamerikas indianer, men jag har svårt att föreställa mig att de efter århundradens umgänge med europeiska folk skulle utgöra en mer "homogen grupp" än samerna..

Den "någon" var jag. Det jag åsyftade var att den s k "kolonisationen" inleddes förhållandevis tidigt. I fyndplatsen Bjurselet har hittats flintyxor av sydskandinaviskt ursprung (2000 f.kr), i närheten av Överkalix mycket tidiga metallfynd av östlig härkomst. Kolonisationen blir sen allt tydligare under bronsåldern och äldre järnålder, då man enligt Baudous "Norrlands Forntid - ett historiskt perspektiv" får en kulturell uppdelning, mellan norra Norrland och Mellannorrland. Man ska också ha i åtanke att begreppet "same" inte går att använda på förhistoriska kulturer (lika lite som man kan använda "svensk" på desamma). I norra norrland har sannolikt en rad olika grupper levt under tusentals år och fynd visar att de var jägar/samlarkulturer. "Svenskar" och "samer" har samma ursprung, de härstammar från jägarfolk som vandrade in efter inlandsisens tillbakagång; det är ju inte så att samer har levt i en homogen samisk kultur i norra norrland i tusentals år och sedan så har "sydsvenskar" koloniserat de senaste hundratal åren. Snarare har det funnits en rad olika folkrörelser in och ut ur norra norrland och olika, främst jägarkulturer som levt sida vid sida, vilket det finns såväl arkeologiskt material som skriftliga källor som belägg för (Jordanes, Prokopius, Gregorius från Tours, Ottar t ex). De "skridfinnar" som bl a Gregorius och Ottar nämner är med stor sannolikhet protosamiska kulturer som sedan längre fram under historisk tid formar samisk kultur som vi i dag känner den.

Till skillnad från USA, Australien, Sydamerika etc så har det alltså i norra norrland existerat ett antal kulturer som levt sida vid sida i tusentals år och utbyte i såväl nord-sydlig, som öst-västlig riktning har varit stor och i många släkter (min egen för exempel) finns både de som ser sig som svenskar, de som talar Meänkieli och de som lever i en samisk kultur och alla har samma historiska koppling till regionen. Därför är det så oerhört svårt att utifrån etnicitet tala om att en viss grupp ska ha större rätt till ett område än en annan. Skillnaden är milsvid till t ex USA där man t o m kan sätta historiska årtal på när folk (Européer) började kolonisera.
 
Det var ju inte riktigt den liknelsen jag tänkte på:)

Det handlar ju om att man stoppar kommerisella intressen för att förhindra utrotning/utfiskning av djurarter.

Är samernas kultur verkligen viktigare än vargarnas liv?

Hela världen är full av folk som av olika skäl fått överge traditionell näringsutövning av olika orsaker. Det kan vara miljöhänsyn eller som sagt var att man håller på att utrota växter eller djur.

Visst, alla dessa kanske inte är etniska folkgrupper, men det är väl inte rennäringen heller? De är ju en minoritet bland samerna.


Ibland skriver folk som om de inte visste bättre.

Om samernas kulter riskerade att dö ut så ja det är värre än vargen försvann från Sverige.
Vargen är långt ifrån en utrotningshotad art i övrigt.

Jag är för en stark rovdjur stam i Sverige, men inlägg som ovan gör inget annat än att sabbar.
Använd insidan av huvudet så kanske en liten lösning finns där.
 
Den "någon" var jag. Det jag åsyftade var att den s k "kolonisationen" inleddes förhållandevis tidigt. I fyndplatsen Bjurselet har hittats flintyxor av sydskandinaviskt ursprung (2000 f.kr), i närheten av Överkalix mycket tidiga metallfynd av östlig härkomst. Kolonisationen blir sen allt tydligare under bronsåldern och äldre järnålder, då man enligt Baudous "Norrlands Forntid - ett historiskt perspektiv" får en kulturell uppdelning, mellan norra Norrland och Mellannorrland. Man ska också ha i åtanke att begreppet "same" inte går att använda på förhistoriska kulturer (lika lite som man kan använda "svensk" på desamma). I norra norrland har sannolikt en rad olika grupper levt under tusentals år och fynd visar att de var jägar/samlarkulturer. "Svenskar" och "samer" har samma ursprung, de härstammar från jägarfolk som vandrade in efter inlandsisens tillbakagång; det är ju inte så att samer har levt i en homogen samisk kultur i norra norrland i tusentals år och sedan så har "sydsvenskar" koloniserat de senaste hundratal åren. Snarare har det funnits en rad olika folkrörelser in och ut ur norra norrland och olika, främst jägarkulturer som levt sida vid sida, vilket det finns såväl arkeologiskt material som skriftliga källor som belägg för (Jordanes, Prokopius, Gregorius från Tours, Ottar t ex). De "skridfinnar" som bl a Gregorius och Ottar nämner är med stor sannolikhet protosamiska kulturer som sedan längre fram under historisk tid formar samisk kultur som vi i dag känner den.

Till skillnad från USA, Australien, Sydamerika etc så har det alltså i norra norrland existerat ett antal kulturer som levt sida vid sida i tusentals år och utbyte i såväl nord-sydlig, som öst-västlig riktning har varit stor och i många släkter (min egen för exempel) finns både de som ser sig som svenskar, de som talar Meänkieli och de som lever i en samisk kultur och alla har samma historiska koppling till regionen. Därför är det så oerhört svårt att utifrån etnicitet tala om att en viss grupp ska ha större rätt till ett område än en annan. Skillnaden är milsvid till t ex USA där man t o m kan sätta historiska årtal på när folk (Européer) började kolonisera.

Det är jobbigt att någon fått en massa om bakfoten. Att hiva ut en massa årtal för låtsas verka kunnig är ju bara pinsamt. Men dagens genforskning vet man kan spåra en massa olika men gemensamma släktskap i alla olika raser. Men det är dok skillnad mellan samer och Svenskar.
Så samma jägargrupp kommer vi inte ifrån. Men vi lär ha blandat oss ett antal gånger.
Men de största övergreppen mot samerna är när nationerna sverige, norge, finland och ryssland ger sig på naturfolket i norr de utan gränser för vi vill ha deras land. På vikingatiden behandlas samerna som egna nationer som man förde handel med. Men flera vikingahövdingar i nordligare trakter visar sina muskler och börjar ta ut skatt av samerna.
Det är rätt att vi inte slaktade några samer. men vi gjorde allt för att de inte skulle föröka sig.
Vi kanske inte var lika drastiska som de i Australien som tog urbefolkningen barn från deras föräldrar.
En intressant sak är när det blir omodernt och olagligt med ras forskning i sverige flyttade några av vår forskare till Tyskland för att jobba vidare(1930 tal)

Angående Gregorius och ovan nämnda polare så var de sällan här uppe för att samla in fakta utan skrev om hörsägner för norr om skidfinnerna i landet bortom thule bor det jättar och enögingar huvudfotingar och annat sattyg med och utan päls.

INSIDAN
 
Det är ofta så att vi förfasas över vad andra hittar på, men det finns alltid en bra ursäkt när vi gör samma sak.

Jag har aldrig fördrivit en ursprungsbefolkning...

Jag är skolad, som de flesta, att ha dåligt samvete för hur illa samerna behandlats och för att de förbjudits att tala sitt språk och liknande. Men att ett folkmord har skett på Armenier gör inte att jag skall tiga i församlingen vad gäller renskötsel i Sverige.
Numera känner jag mig skeptisk till samer (fördomsfull hell yes) och försöker lära mig mer om hur det "egentligen" är. Jag tänker bland annat på rykten om överdrivet nätfiske mm.

Kanske bör jag nämna att på min mors sida (moster/morbror) finns det renskötare i Finland. Den delen av släkten äger typ hyfsat många renar (någonstans mellan 20 stycken och 30000 stycken när man frågar) så jag är inte urtypen för en 08 som bara sett samer på Skansen...
 
Betula pendula skriver,

.... visar sina muskler och börjar ta ut skatt av samerna.
Utan skatter ingen civilisation, inga skolor, inget skriftspråk, ....

Det är rätt att vi inte slaktade några samer. men vi gjorde allt för att de inte skulle föröka sig.
Vilka vi? Inte jag i alla fall. Är kollektivskuld något som lärs ut i dagens förslummade skolor? På vilket sätt gjorde "vi" allt för att de inte skulle föröka sig?

En intressant sak är när det blir omodernt och olagligt med rasforskning i Sverige flyttade några av vår forskare till Tyskland för att jobba vidare(1930 tal).
Aldrig hört talas om. Men vad var det i så fall för intressant med det? Jag känner kärnkraftsingenjörer som flyttat utomlands för att få arbete när viss kärnkraftsforskning blev olaglig här. Ska dessa personer kanske anmälas till myndigheterna? Eller räcker det att tipsa massmedia?

Skärp dig, Betula pendula.
 
hej
att blunda för att rennäringen inte vill ha rovdjur i närheten av sina renar är naivt.
men rent krasst så behöver resten av viltet rovdjur för att vara friskt och vara i balans.
även konkurrens från vildrenen var oönskad här vilket ledde till utrotning.
därmed inte sagt att jag har nåt emot samer i allmänhet.

paralleller finns med andra som håller på med djur eller fisk etc, eller hur?

vänligen nils
 
Det är jobbigt att någon fått en massa om bakfoten. Att hiva ut en massa årtal för låtsas verka kunnig är ju bara pinsamt. Men dagens genforskning vet man kan spåra en massa olika men gemensamma släktskap i alla olika raser. Men det är dok skillnad mellan samer och Svenskar.
Så samma jägargrupp kommer vi inte ifrån. Men vi lär ha blandat oss ett antal gånger.
Men de största övergreppen mot samerna är när nationerna sverige, norge, finland och ryssland ger sig på naturfolket i norr de utan gränser för vi vill ha deras land. På vikingatiden behandlas samerna som egna nationer som man förde handel med. Men flera vikingahövdingar i nordligare trakter visar sina muskler och börjar ta ut skatt av samerna.
Det är rätt att vi inte slaktade några samer. men vi gjorde allt för att de inte skulle föröka sig.
Vi kanske inte var lika drastiska som de i Australien som tog urbefolkningen barn från deras föräldrar.
En intressant sak är när det blir omodernt och olagligt med ras forskning i sverige flyttade några av vår forskare till Tyskland för att jobba vidare(1930 tal)

Angående Gregorius och ovan nämnda polare så var de sällan här uppe för att samla in fakta utan skrev om hörsägner för norr om skidfinnerna i landet bortom thule bor det jättar och enögingar huvudfotingar och annat sattyg med och utan päls.

INSIDAN

Vem som är pinsam eller inte får stå för dig. Jag har iaf läst såväl socialantropologi och arkeologi på magisternivå och har en viss insikt i förhållandena. Detta "vi" du talar om existerade inte under förhistorisk och tidig historisk tid; man bör vara extremt försiktig med att tillämpa begrepp på etniska grupper som levde för så länge sedan. Vad man vet från arkeologiskt källmaterial är att det i norra norrland funnits tidiga kontakter såväl i öst-västlig, som i nord-sydlig riktning och att de folk som levde i norra norrland främst livnärde sig på jakt och fiske och att renskötsel började uppkomma under första årtusendet efter kristus. Storskalig renskötsel är dock ett relativt sent inslag i den samiska kulturen.

Skriftliga källor är som du nämner inte tillförlitliga men det exemplifierar också varför man inte ska uttala sig så säkert om etniska förhållanden under förhistorisk tid. De ger dock i alla fall tillsammans med arkeologiskt material viss ledning och åtminstone en av källorna jag nämnde, Ottar, bygger på ögonvittnesskildringar.

I dag kan du inte utifrån genetik avgöra vem som är same eller inte. Hävdar du något sånt så är du rejält ute på tunn is med din cykel. Jag har själv samer i min släkt, liksom jag har andra svenskar och t o m tornedalingar, finnar och annat och detta faktum gäller nog för väldigt många som bor här uppe i Norrbotten och det var detta jag menade med att den samiska kulturen inte är homogen på samma sätt som t ex Yanomamö i Amazonas, som först under 1900-tal "upptäcktes". Vem som är same eller inte är alltså i dag inget objektivt utan handlar mycket om i vilken tradition du växt upp och hur du själv vill betrakta dig.

Att den svenska staten under sen historisk tid betett sig illa är det väl få som försvarar, men det är inget unikt för norra norrland. Försvenskningen av Skåne var nog i absoluta tal mätt betydligt brutalare för att ta ett annat exempel.

För övrigt tycker jag du har en lite trist ton i dina inlägg. Med tanke på vad du själv presterar i det du skriver så tar du stora ord i din mun när du talar om "pinsam". Var lite mer ödmjuk, ifrågasättande och påläst istället är mitt råd.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.