Nattfågel

Hej! Blev medlem här för att få svar på en fråga. Det är såhär att vi bor i ett hus utanför Fågelmara i Karlskrona kommun i Blekinge. Vi brukar gå ut ganska sent på kvällarna och rasta hundarna och för ungefär en månad sen började vi höra en fågel som skriker, jättehögt. Den börjar så fort det mörknar och är annars helt tyst om dagarna. Nu den senaste veckan har den tydligen skaffat sig kompis, vi tycker oss höra 3 st sånna fåglar som skriker nu, non stop varje natt. Antar att det finns en hög fåglar som passar in på den här beskrivning, men hade gärna velat ha förslag på vad det kan vara för nån. Vi har bott här i ett år och förra våren/sommaren var inte dessa fåglarna här.
Tacksam för förslag, i värsta fall kan jag försöka spela in lätena (som är höga) och lägga in här på nåt sätt.
 
Min första tanke var kattuggla. Utöver det välkända hoandet har den en del jamande skrik bl a.

HåkanF
 
Vad är det för typ av skrik? Dovt, gällt?

Uggleungar skriker ju ganska mycket så här års. Horuggla eller kattuggla är väl de man hör mest i dina trakter. Det är väldigt gälla, lite pipiga, skrik som hörs ganska långt.
 
Ja Jag tror också att det någon form av uggla. Troligen ungar om det inte är för tidigt för det.
Men de brukar sitta på grenar runt boet och skrika. När de är större och kan flyga så kommer skriken från olika håll hela tiden och de verkar som skogen är full av dem.
Men ta en lampa och följ skriken är det ugglor kommer du snart se dem, ta det lugnt så ni inte stressar dem. Spännande är det i varje fall.
 
Hej, tack för alla era svar :) Det kan stämma bra att det var ugglor vi hörde för jag vet att det brukar vara ugglor här som bygger bon. Såg en uggla här förra året t ex, sen en kväll när jag skulle köra till jobbet, Hur som helst så försvann skriken ett tag efter jag skrivit här på forumet och nu har vi inte hört nåt på länge, kan det vara att de eventuella ugglebarnen redan är utflugna ur boet?

Det var gälla skrik förresten, som vi hörde.
 
Jag lånar tråden lite...

Jag har två uggle ungar som kommer till vår tomt om kvällarna och "skriker". Jag undrar om det finns något sätt vi kan hjälpa dessa små ungar att blir friska stora ugglor.

Min tjej tycker jag är en dåre som springer och spanar ugglor om kvällarna, men jag tycker det är ganska kul att man kan göra det 15min bilresa från Slussen i Stockholm (vi bor i Saltsjö-boo).

Tack på förhand.

/M
 
Jag antar att det är kattuglor, och att mata dem är inget bra alternativ, de får mat av föräldrarna. Det absolut bästa man kan göra är att sätta upp fler holkar åt dem.
 
Kattugglor gissar även jag på. Har såna som häckar på tomten. De hoar på vintern, särskilt från mitten/slutet jan och nån månad framåt, och skriker på sommaren.
 
Jag kan nu bekräfta att det är kattugglor. Hittade just en bild och det är precis så knattarna ser ut.
 

Bilagor

  • Strix_aluco_3young.jpg
    Strix_aluco_3young.jpg
    49.2 KB · Visningar: 17,777

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.