Björnspray

Kan man skrämma isbjörnar (som är vana vid höga ljud pga rörelser i havsisen) med en snöskoter borde det väl inte vara så svårt att skrämma brunbjörn med motorsåg?
 
Nja du Almgren, du skulle kanske ta dig en funderare till på hur saker och ting hänger ihop här i samhället! arbete,skatt,välfärd,statskassa mm mm! tänker man till i ett par minuter så är det hela egentligen gaska enkelt! :) (vi är alla anställda av staten på ett eller annat sätt)

Ja det är ju tur att du kan upplöysa mig, Men för att dar en parallel, då IT-branschen kraschade 2001 så var det inte snack om en massa bidrag. De som inte hade jobb fick helt enkelt söka sig till brancher där det fanns jobb, på orter där det fanns det. Det enkla systemet tycker jag fungerar ganska bra. Dvs om du inte har kunder som är villiga att betala dina omkostnader så ska du kanske hitta andra kunder eller annan sysselsättning. Det är inte arbetsterapi som samhället ska syssla med.

I och för sig är vi nu långt från björnspray. Men skaffa precis vilken spray du vill, som är laglig. Bara du betalar den själv
 
När inventeringen av de fyra stora utfördes på 60-talet så skrevs det böcker om det, björn och varg, järv och lo, tror jag dessa böcker hette. Räkningen av dessa fyra rovdjur utfördes av 6 patruller om 2 man som under tre månader på våren, de dagar som det var spårsnö, räknade dessa rovdjur i hela Sverige. Baserat på denna undersökning fridlystes de fyra rovdjuren.
OM 6 patruller, under tre månader, de dagar det var spårsnö, verkligen kan klara att räkna dessa fyra rovdjur i hela Sverige får var och en dra egna slutsatser om.

Personligen tror jag att 600 patruller hade haft det ganska så snärjigt att klara jobbet.

Nåväl, de fyra rovdjuren har vuxit i antal sedan de fridlystes, på gott och ont, debatten är ju hög om vissa av dem. Numera räknas dom med hjälp av DNA och jag litar mer på dagens räkningar än de som utfördes för ett antal decennier sedan.

Personligen har jag mött björnar ett antal gånger, inte så att jag hastigt kommit dem nära, snarare så att jag skulle passera en myr eller dylikt och på myren står en björn. Jag går då tillbaka en bit så att jag fortfarande kan se björnen - men den inte mig, och så för jag lite oväsen. Björnen drar sig då undan, jag kollar vart den tar vägen – och så knallar jag över myren i fråga. Det har alltid fungerat bra.

Den enda gången jag blivit riktigt rädd var när jag mötte två björnungar på stigen i Rapadalen, och de var ganska nära, ca 25-30 meter ungefär. Jag såg aldrig mamman ifråga men hon var naturligtvis i närheten. Jag drog mig sakta tillbaka baklänges tills jag inte såg ungarna längre och sedan blev takten snabbare (det luktade bränt gummi från stövelsulorna). Därefter förde jag oväsen en stund och fortsatte med detta tills jag kom till samma plats. Ungarna var borta och sjungande (lite hest) gick jag förbi platsen utan att titta mig omkring. (Jag försökte vissla käckt men det gick inte, undrar varför)?
En km längre ned kom jag i våldsam svettning – så helt oberörd var jag naturligtvis inte av situationen.

Jag har haft björn utanför tältet tre gånger. Det var lite läskigt. Min hund kröp in under mig och darrade av rädsla eftersom hon var instängd i tältet (hon var en bra jakthund när hon var fri utomhus). I alla tre fallen gick björnen några varv runt tältet, sniffade och visslade – och försvann sedan därifrån. Jag erkänner att jag var rädd, det var obehagligt och jag andades mycket tyst och öronen blev tre gånger så stora, i alla fall kändes det så. Jag kollade spåren på morgonen, det var fullvuxna björnar alla gångerna…

Kanske har jag bara mött godmodiga och snälla björnar?

Älgar är jag mera rädd för. Jag gick söder om Sitojaure några kilometer nedanför Rinim när jag skrämde upp en ko med kalv. De sprang ned till stranden och gick över sjön till andra sidan och försvann in i videt där. Efter några sekunder kom det ut en stor ilsken tjur från videt, den tittade på mig, gick över sjön och anföll mig. Tydligen hade frun klagat att jag stört henne och hans kalv? Jag hade tid på mig, sökte efter det största klippblocket som fanns i närheten och så såg jag till att tjuren och jag var på olika sidor om klippblocket hela tiden. Det tog tre timmar innan han tröttnade – och jag var rejält trött jag också måste jag erkänna.
Men det var lite kul att studera älg på nära håll måste jag säga. Känslorna var något kluvna…
Sedan dess litar jag inte riktigt på älgar.

Finns det anti älg-spray?

Thomas
 
Mitt råd är:
Köp ingen illegal spray som kan bedömas som illegalt vapen för då äventyrar du starkt dina vapenlicenser om du ertappas.

Personligen tror jag att den spray du talar om här är ett av de bästa björnskyddsförslag vi nånsin diskuterat här på utsidan. Björnen får leva. Man riskerar ingen skadskjutning = människan får leva. Pepparspray kräver ingen milimeterpresition och bör kunna hanteras av nervösa händer. Tänker själv att det ändå är bra om man kan avvakta skenattacker osv först.

Såvitt jag förstår så funkar pepparspray till och med på sveriges farligaste marodörer. "Nedsupen skallig fotbollslegist som snedtänt på amfetamin och dåliga hemmaresultat och därför anser att medmänniskor behöver känna vad riktig smärta är." Måtte inte populationen av dessa skadeindivider sprida sig över sverige.
 
Mulig dette er et dumt spørsmål, jeg kjenner jo ikke svensk våpenlovgivning: Dersom pepperspray regnes som et våpen, og du har behov for dette våpenet, kan du ikke da søke politiet om tillatelse til å erverve dette? I Norge mener jeg det er en slags forsøksordning i bjørntette områder der man kan leie pepperspray....
 
Uppdatering

Någon som vet läget nu? Går det att få tillstånd för att inneha björnspray i Sverige? Vem säljer detta?
 
jag funderar på om knallpistoler är effektiva? dessa kan man ju söka licens för om man har ett ändamål.
 
Kan man skrämma isbjörnar (som är vana vid höga ljud pga rörelser i havsisen) med en snöskoter borde det väl inte vara så svårt att skrämma brunbjörn med motorsåg?

Du drar den något förhastade slutsatsen att vilda djur är rädda för ljud.
Principen för jakt är att antingen att inte synas/märkas alls eller att märkas mycket (jakthunden)

Vilda djur blir rädda för saker dom förnimmer är närvarande men inte kan identifiera.

Pistol är ett alldeles för klent vapen för en björn. Det kan få ett skenanfall att bli ett skarpt anfall.
 
Du drar den något förhastade slutsatsen att vilda djur är rädda för ljud.
Principen för jakt är att antingen att inte synas/märkas alls eller att märkas mycket (jakthunden)

Vilda djur blir rädda för saker dom förnimmer är närvarande men inte kan identifiera.

Pistol är ett alldeles för klent vapen för en björn. Det kan få ett skenanfall att bli ett skarpt anfall.

Köp en större pistol.
 
Ryssarna på svalbard (well, ukrainare om man ska vara petig) använde någon vinägersprej, eller kanske ättika? Hmm

Signalpistol kan vara effektivt mot isbjörn, men motorljud är effektivare. Släpa med en gammel partnersåg istället!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.