Björnspray

Mors! jag jobbar i skogen med huggning och röjning, och inser att dagen för ett mindre trevligt björnmöte kommer allt närmare! jag har sett och hört björn vid ett flertal tillfällen,sprungit på både byten och iden(tomma som tur var) rivningar på träd,buskar och myrstackar! under normala omständigheter så behöver nog inte gemene man vara orolig för björn,men problemet för mig som jobbar i skogen är att man för det mesta har sågen igång + att man har hörselskydd på sig,därmed hör man inte dom varningsljud som björnar normalt avger om man närmar sig ex vis ett slaget vilt eller ide! har funderat på att skaffa en grovkalibrig pistol att ha med mig som en sista utväg om olyckan skulle vara framme,men har insett att det egentligen inte är nåt bra alternativ! därför har jag kollat på de "björnspray" som dom har i staterna & canada, som enligt utsago skall ha stoppat nästan alla björnattacker där! ett plus är ju också att både jag & björnen förhoppningsvis överlever en attack med björnspray, och dessutom tror jag björnen kanske lär sig att inte gå på en människa igen efter ett sånt möte!:) pepparspray är ju klassat som vapen i sverige!!? så jag antar att även sk björnspray är det!? som ju är en kraftigare variant av pepparspray! så jag funderar på att söka "licens" på björnspray hos polisen för: "personskydd mot björn vid skogsarbete" !:) Vad tror ni om möjligheterna att få igenom en sådan ansökan? jag har sedan tidigare licens på tre bössor! fråga 2: om jag ändå,utan tillstånd skulle ta hem björnspray från ex vis usa,och att det sedan skulle bli upptäckt i tullen,vad tror ni händer då? böter? hur mycket? eller indragna vapenlicenser? eller rent utav fängelse?:)) jag menar att det är ju ändå inget skutvapen vi pratar om här,utan pepparspray!! Jag tyckte själv att tanken på att få licens på björnspray först lät en aning naiv! men med tanke på att vid andra yrken så får/ska man använda sig av dom skyddskläder & anordningar som finns tillgängliga! så varför skulle vi skogsarbetare inte få använda björnspray? Vad tror & tycker ni? för faktum är att dom sista ca 5 åren har det bokstavligt talat exploderat med björn i mina trakter(Dalarna)!! för några år sedan såg man knappt ett spår av dom! ärligt talat så tror jag att berörda myndigheter(samhall) har tappat kontrollen(misskött sitt jobb) av björnstammen för länge sedan! så därför tycker att dom kan rädda lite av sin heder och låta oss som vistas i björnarnas vardagsrum dagligen åtminstone få använda björnspray!!?? Jag tycker för övrigt att det är helt ok med både varg & björn i skogen, men nån måtta på koncetrationen får det allt vara!.
 
Skyddsfråga

Låter som en skyddsfråga ta upp det med ditt skyddsombud/arbetsgivare

Ingen kontorsnisse (som jag själv) skulle gå till jobbet om han riskerade att få stryk av en björn. Och detta har ju bevisligen skett med en av dina kollegor.

Din arbetsmiljö har ju förändrats radikalt pågrund ökade antalet björnar. Kräv utbildning/utrustning av din arbetsgivare. Griniga björnar finns ju på andra platser på jorden så problemet kan ju inte vara helt okänt

Hans Friedel
 
Jo,nog är det en skyddsfråga allt! I mitt fall är det nog inget problem med arbetsgivaren,för det är nämligen jag själv! men har anställda till och från,och jag har pratat med dom om detta,men dom säger att inte behöver dom nåt björnspay inte! men den dagen en björn står och tuggar på dom så hade dom nog önskat att dom haft det skulle jag tro! att förebygga på nåt annat sätt är nog svårt pga att man ju(nästan) aldrig vet var dom har idet eller bytet,plötsligt ligger det bara där,och då gäller det att ta sig därifrån.......rätt väg! Facket har visst nu också upptäckt att det finns rätt mycket björn i sverige,så dom har börjat rota i detta nu,och kommit med en del briljanta förslag! bla att arbetsgivaren skall låta söka av området med björnhund innan man får ex vis röja!! tja,men vem skall ombesörja detta? arbetsgivaren har varken tid eller råd med detta kan jag garantera! dessutom måste ju hundföraren vara beväpnad,och då vet vi ju alla att det är stor risk för både attacker & skadskjutningar! jag anser att spray är den både bästa och billigaste lösningen som dessutom är praktiskt genomförbar och borde vara en självklar del av utrustningen i björntäta områden! det är tester med spray på gång i gävleborg, vad, hur och av vem vet jag inte! det enda jag vet är att dom får rappa på lite,för personligen tänker jag inte vänta på nån utredning i 3-4 år! ja vad tror ni då om detta med att plocka hem spray utan tillstånd? smart eller inte?;)
 
Skall man kontinuerligt bära med sig en björnspray under skogsarbete så måste den stoppas undan någonstans. Vart? Jag tror inte att man hinner få fram den om man verkligen skulle behöva använda den.

Problemet med björnstammen är ju att det är mycket svårt att uppskatta antalet björnar, det enda säkra sättet är ju att ta DNA prover på spillningen.
 
Skall man kontinuerligt bära med sig en björnspray under skogsarbete så måste den stoppas undan någonstans. Vart? Jag tror inte att man hinner få fram den om man verkligen skulle behöva använda den.

Problemet med björnstammen är ju att det är mycket svårt att uppskatta antalet björnar, det enda säkra sättet är ju att ta DNA prover på spillningen.


Burken är stor som en raklödderburk ungefär! inga problem att ha den i bältet vid huggning! vid röjning kan man ha den antingen på bältet eller i ett "mage-bröst" fäste som finns hos den ena tillverkaren som jag sett!

Visst är det ett problem att räkna björnar! men det vet dom ju om! eller? då kanske dom skulle ta och avrunda uppåt när dom räknar! och öka avskjutningen för att inte tappa kontrollen helt! hörde nånstanns att björnstammen utan problem skulle klara sig utmärkt i sverige med endast ca 500 individer! och det har vi med gooood marginal!
 
Björnen lär ju fly alla världens väg när han hör din såg.


Det var ju det björnen i bla skattungbyn inte gjorde!! finns björnar som attackerat både skogshuggare och skogsmaskiner mm! i dom fallen jag känner till så har det med nöd å näppe gått bra! men allt kommer inte i dagens ljus! det är därför jag tycker att dom som vistas eller jobbar i björntäta trakter åtminstone borde få ha björnspray! annars blir det vilda western i skogen snart, för jag VET att vissa kommer att ta med sig andra "skydd" ut om inte björnspray tillåts!
 
Vem rädd för björn...

Björnen lär ju fly alla världens väg när han hör din såg.

Om man skrämmer björnen, överaskar björnen eller lyckas annars få ett "för nära möte". Då vore ett icke dödligt alternativ positivt för björnen...

Jag har lyckats sova och vakna med en stor "hög" från björn 7-8 meter från tältet, den låg garanterat inte där på kvällen, då hade jag trampat i den, dessutom snarkar jag...
Det var uppåt valsjöbyn förra året...
 
Facket har visst nu också upptäckt att det finns rätt mycket björn i sverige,så dom har börjat rota i detta nu,och kommit med en del briljanta förslag! bla att arbetsgivaren skall låta söka av området med björnhund innan man får ex vis röja!! tja,men vem skall ombesörja detta? arbetsgivaren har varken tid eller råd med detta kan jag garantera!

Varför inte det då? Om omkostnaderna för att tillverka något stiger får man höja priset. Om man då blir dyrare än någon annan så kommer denne att få affären. Det kan knappast vara statens huvudvärk att ordna så du kan tjäna pengar.
 
ja vad tror ni då om detta med att plocka hem spray utan tillstånd? smart eller inte?
Jag tycker att ditt resonemang är helt rimligt och precis som du så vet jag att det finns oerhört mycket mer björn i skogarna än de officiella siffrorna. Precis som i barnvisan är björnen inte farlig bara man är varlig (försiktig), men vid arbete i skogen är man självfallet utsatt för en mycket större risk än andra människor är (gäller även jägare).

Om det är smart att göra olaglig import tänker jag inte ha någon åsikt om, men så här säger vapenlagen:
1 § Denna lag gäller skjutvapen och ammunition samt vissa föremål som i lagen jämställs med skjutvapen.
3 § Vad som sägs om skjutvapen gäller också
e) tårgasanordningar och andra till verkan och ändamål jämförliga anordningar

Jag vet egentligen ingenting om björnspray, men av det lilla jag har läst så verkar det ju falla in i formulerinen under e). Straffpåföljden borde med andra ord vara densamma som för olaga import av skjutvapen och ammunition.

Jag läste lite om försöket i Gävleborg. Jag tycker du ska kontakta dem som håller på med det och höra hur långt borta resultatet är. Ett lagaliserande för yrkesbruk kanske inte dröjer så länge.
 
Om jag sätter mig i din situation och ändå tvunget skall fortsätta!?
så skulle jag vilja ha något med ögon som kan påkalla min uppmärksamhet om en björn närmar sig.

Kan jag i det läget skrämma bort den med något så är det bara bra.

Om den ändå kommer mot mig så är det fan inte en sprayburk jag vill ha i handen.

Henning
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.