Varför trivs inte vargen i norrland?

Tyvärr är det inte bara vargen som tjuvjagas. Varje år kommer rapporter om tjuvjakt på järv, lo, björn och kungsörn. Ofta sker jakten med barbariska metoder och inte sällan från skoter. Även tjuvfiske är utbrett och ryckfiske och nätande förekommer ofta i känsliga fjällvatten. På vissa håll har man skurit sönder däcken på fiskebevakarnas bilar så att man fått anlita bevakningsföretag.

http://www.sr.se/cgi-bin/norrbotten/nyheter/artikel.asp?artikel=1295449

Eftersom jag är uppvuxen i Norrbotten stöter man på de här attityderna då och då. Märkligt nog ofta hos de som bor nära naturen och istället borde värna den. Kanske är det så att man blir hemmablind och tycker sig ha rätt att göra vad man vill runt knuten? (Jag ska naturligtvis inte generalisera, men det går heller inte att förneka att attityderna förekommer och att problemen i högsta grad är reella.)

/D
 
vem bryr sig om dessa industri-samer som producerar varor ingen vill ha, staten får betala hela kalaset, bättre att låta vargen käka ren, staten har ju betalt dom ändå.. stackars industri-samer som måste hålla på med traditionell rennärning med helikoptrar... verksamhet som inte bär sig bör läggas ner eller drivas traditionellt i kulturellt syfte..

Vad jag förstår så är efterfrågan större än tillgången på ren. Fast jag håller med om att det kan finnas en viss stockholmspitoresk syn på renskötsel.
 
Jag hittade artikeln och som befarat så behandlade artikeln inte vargen specifikt utan rovdjuren generellt. Dvs det var inte vargen som var den stora boven utan främst järv och lo, även om vargen äter en del ren också.

http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=303635

Det som är lite skrämmande är att det slaktas c:a 70.000 renar medan 35-45.000 tas av rovdjuren. Det skulle kännas ganska meningslöst att bedriva renskötsel under dessa premisser då det främst blir en fråga om bidragshantering.
 
Fast jag håller med om att det kan finnas en viss stockholmspitoresk syn på renskötsel.

Hallå där. Som varande stockholmnare förordar jag renskötsel i hage, som med kor ungefär. Klart mer effektivt, och inget behov att åka omkring med helikoptrar och snöskotrar heller.

Har för mig det var npn i vålådalstrakten som provade detta. Vet någon hur det gick?
 
Bl.a. så här skriver regeringen på sin hemsida, http://www.regeringen.se/sb/d/9900/a/93634 :

"Skador på ren
Det saknas en aktuell dokumenterad kunskap, som också är allmänt accepterad, om hur mycket ren som rovdjuren dödar. Osäkerheten gäller i synnerhet predationen från lo, järv och björn. Regeringen bör därför initiera samlade studier över rovdjurspredationen och andra skador i renskötselområdet under en fyraårsperiod.

Lodjur och järv i renskötselområdet
I avvaktan på aktuell dokumenterad kunskap från samlade studier om rovdjurens predation på ren får det ankomma på Sametinget att i anslagsframställningen motivera behovet av eventuella justeringar av ersättningsbeloppen för skador orsakade av lo och järv."

Viltskadecenter ska få uppdraget att även dokumentera renangreppen.

Raskesven
 
Ja, det finns väl egentligen inget rationellt argument till varför vi ska ha subventionerad renskötsel. Men inte heller varför vi ska ha en ökande rovdjursstam under statens beskydd. Det handlar mest om vår personliga syn på naturen och om vi är bisittare eller stakeholders i frågan. Som Stockholmare så bryr jag mig inte speciellt mycket. Jag kan dock förstå jägare eller renskötare som förlorar värden på en ökande rovdjursstam för att jag som storstadsbo får känna mig lite varm och god inombords när jag tänker på rovdjurens väl och ve. Jag förlorar ju inget, i frågan (förutom skattepengar förstås). Kanske skulle en generös licensjakt på rovdjur skapa nya värden för jägare och renskötare som gör att de har överseende med de värden som går förlorade för dem.

Läste en bok, (More sex is safe sex), där man pekade på hur antalet elefanter i ett område drastiskt ökade när man tog bort fridlysningen och gav elefanterna till lokalbefolkningen. På detta sätt blev elefanterna ett värde för dessa som de sedan skyddade mot tjuvjakt.

Som det är nu så upplevs rovdjursfrågan som ett centralt beslutat påfund från Stockholm som inte ger några värden alls till de som berörs i frågan. Det är inte ett sätt att öka acceptansen för rovdjuren på. Det behövs lite fler sockerbitar i hostmedicinen.
 
Jag tycker det är sorgligt att människan först utrotar järvens ursprungliga naturliga byte, fjällvildren och skogsvildren ur svensk fauna (fjällvildren finns kvar isolerat i Norge och lite skogsvildren i Finland), sedan bedriver extensiv stordriftsrenskötsel som passar sällsynt illa i kombination med rovdjur som järven, och sedan vill en del människor att rovdjuren ska bort de också eftersom de orsakar skador.

Svårlöst, men inte minst i samband med rovdjur bör man reflektera över om man tycker att vi ska försöka ha ett så väl fungerande ekosystem som möjligt i vår industrialiserade värld eller om den tanken ska ges upp. För egen del skulle jag gärna se att samerna bedrev renskötsel i mindre skala, att fjäll- och skogsvildren återinfördes och att vi kunde få så livskraftiga rovdjursstammar att vi med tiden kunde bedriva jakt på även järv och varg precis som på t.ex björn idag. Det vore ett gott betyg åt naturens och ekosystemets funktion här i landet.

Raskesven
 
.... Det vore ett gott betyg åt naturens och ekosystemets funktion här i landet.

Det går väl inte att någonsin ge ett gott betyg åt naturens och ekosystemets funktion här i landet så länge som folkmängden ökar från år till år. En nyhetsuppläsare i Rapport gick en dag för drygt ett år sedan igenom dagens aktuella världshändelser med sorgsna ögon. Men mot slutet sken han upp. Han hade en glad nyhet. Vi hade blivit 100 000 fler under det gångna året.
 
Jag ser inte på vilket sätt en modest befolkningsökning i ett så glest befolkat land skulle ha någon större påverkan på ekosystemet.

Sedan är det trevligt med både vildren och varg men så stor inverkan har väl inte de heller på ekosystemet. Men visst är det trevligt med mångfald.

Jämför vi situationen i Sverige nu med för 50 år sedan så ser det väl ändå ganska ljust ut. Men ju bättre det blir desto mer negativa brukar folk bli. Jag har ett diagram från DN uppsatt på kontoret som visar svenskarnas missnöje under 50 år. Den visar den procentuella andel som svarat ja på frågan: "Finns det några verklig olidliga förhållanden i vårt land?"
1955 svarade c:a 15% ja.
2003 svarade över 60% ja.
Linjen mellan dessa punkter är hyfsat linjär.

Ändå har vi fått det bättre på alla tänkbara sätt. Ekonomiskt, miljömässigt, jämställdhetsmässigt, kunskapsmässigt, bomässigt, livslängd... you name it.
 
ganska intressant med rennäring, eftersom den industrialiserats så gör den en enorm miljöpåverkan iform av för högt betestryck och ett enormt slittage av motorcyklar och andra fordon i en väldigt känslig miljö.. det roliga är då att människor som normalt är miljömedvetna fullständigt ignorerar dessa fakta när det kommer till våra industri-samer..

Mer fantastiskt är att tillgången på renkött inte motsvarar efterfrågan, det produceras alltså för lite renkött enligt vad jag förstått av tråden hittills.. Hur kan det komma sig att en marknad som har en underproduktion och där leverantören har 100% marknadsandelar måste ha sin verksamhet till 95% subventionerad av staten(detta enligt DI från 2000, senaste siffrorna låg ungefär det samma vad jag kunde se).. Man kan för fan inte driva företag på det här jävla sättet, även den minst begåvade kan snabbt räkna ut att något är fel på matematiken.. Lägg ner rennärningen i den form den finns idag, låt staten ge ett kulturbidrag på 100% och sätt krav på att näringen drivs traditionellt, men då ska dom faen ränna runt i skinnbrallor o toppluva hela tiden..

^_-
 
Lägg ner rennärningen i den form den finns idag, låt staten ge ett kulturbidrag på 100% och sätt krav på att näringen drivs traditionellt, men då ska dom faen ränna runt i skinnbrallor o toppluva hela tiden..

Vad menar du med traditionell? Allt utan motorfordon accepteras? Extensiv eller Intensiv renskötsel? En viss tid tillbaka? Beroende på hur länge något har gjorts på ett visst sätt? Var skall gränsen dras för vad som är traditionellt eller inte?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.