Uppdrag granskning!

Re: Re: Re: Stängsel och hundar

Mepps; sa:
-Patric-; sa:
Jag förstår inte varför allting måste vara som förr, bara för att får och renar gått fria tidigare så innebär det inte att dom skall göra det i framtiden. !
Bara för att björn och vargar gått fria tidigare innebär det inte att dom ska göra det i framtiden. ?

håller med, man skall inte ta saker för givet.. Förändring är inte alltid dåligt, just nu så har vi ett demokratiskt beslut på att vi skall ha varg, då får djurägarna anpassa sig istället för att gnälla.. Hade det lagts lika mycke pengar på stängsling, utbildning och forskning som det har lagts på gnäll så hade vi inte haft ett problem idag!!
 
Re: Re: Stängsel och hundar

-Patric-; sa:
Jag förstår inte varför allting måste vara som förr, bara för att får och renar gått fria tidigare så innebär det inte att dom skall göra det i framtiden. !

En fördel med fria betande djur är att betet kan äga rum över stora områden. Med stängsling är detta knappast möjligt på samma sätt. En effekt av minskad betning blir igenbuskning, att arter som är beroende av bete försvinner mm. Just detta brukar annars vara ett viktigt ämne bland naturintresserade. Kanske någon biolog som kan berätta mer...
 
Re: Re: Re: Stängsel och hundar

redösnoj; sa:
En fördel med fria betande djur är att betet kan äga rum över stora områden. Med stängsling är detta knappast möjligt på samma sätt. En effekt av minskad betning blir igenbuskning, att arter som är beroende av bete försvinner mm. Just detta brukar annars vara ett viktigt ämne bland naturintresserade. Kanske någon biolog som kan berätta mer...

joo, det e ju klart.. Då kanske man får leva med den ynka 1% av alla fåren som dör av varg, jag tror att fästingar tar fler får än vargen... :)

Sedan så går det att stängsla riktigt stora arealer oxå men det e ju inte så trevligt.. Funkar gör det dock!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.