Uppdrag granskning!

känner inte igen dig!

crazy; sa:
(nu stödjer jag i och för sig civil olydnad i vissa fall som Greenpace t.ex).Släng in tjuvjägarna på tio år på kumla så får vi se om de är så villiga att tjuvskjuta igen.

De e rätt stöd Greenpeace, historiens största fuskare och hycklare.. Jag glömmer aldrig en dokumentär där en filmare hade nästlat sig in i Greenpeace och var på ett uppdrag i Australien.. Dom hade som uppdrag att filma när fulla australiensare misshandlade kängrur, sagt och gjort.. Dom åkte till det ena skumraskstället till det andra utan att hitta det dom så åtråvärt sökte.. Till slut så mutade dom några alkisar med pengar och sprit för att dom skulle ut och ge sig på kängrurna så dom fick det på film.. LYSANDE!! I en annan dokumentär gick dom igenom hur mycke pengar dom fifflade bort, klart i klass med Scandia och andra fubbare..hihihi


crazy; sa:
En kontruktiv debatt är svårt att hålla med folk på landsbyggden. De har en större tensens att vara trögtänkta, fördomsfulla, obildade och uppenbarligen mycket egoistiska (jag fördomsfull, inte). Forskare har försökt i evigheter med att ändra attidtyderna med realistiska relevant argumentation men det biter inte. Många tror fortfarande att vargen är inplanterad och jakten är det viktigaste i liver för dem. Som om inte barn och familj kommer före.

Get a life säger jag till många jägare på landet.

Ovanstående säger mer om dig än dom som bor på landet.. ;) Det e en ganska liten klick träskallar som gör sig hörda så vi andra får lida av det.. Tyvärr så e det av media inte intressant att visa den andra sidan av landsbyggden!!
 
GustavOh; sa:
Ähum...

Har du kollat vad reaktionerna blir när något större rovdjur siktas bland de "upplysta" statsborna?
Det brukar inte direkt vara "Jippi! Biologisk mångfald!" direkt...

När man talar om trollen (som vissa fortfarande tror på på landet)

Och vad baserar du det på? Ingenting vettigt troligtvis.

De studier som finns visar på att i storstaden så finns det ett klart stöd för en kraftig rovdjurspopulation.

Dessutom så mig veterligen så blev inte folk så rädda när varg "siktades" här i stockholm. Snarare tvärtom.
 
Re: känner inte igen dig!

-Patric-; sa:
Ovanstående säger mer om dig än dom som bor på landet.. ;) Det e en ganska liten klick träskallar som gör sig hörda så vi andra får lida av det.. Tyvärr så e det av media inte intressant att visa den andra sidan av landsbyggden!!

Nu baserar jag det på empiri genom egen erfarenhet. Jag känner många som kommer t.ex från norrbotten och är så satans trött på deras inskränkta åsikter. Och då är de mer öppna deras vänner.

Men jag orkar inte diskutera landet kontra storstaden. Jag var inte så allvarlig med mitt inlägg. Jag skall kolla om det finns någon studie som har undersökt det.
 
hanspers; sa:
Vi får ju inte glömma att våra "undersökande journalister" ljuger så att näsorna måste tas med på sladdvinda



Man får lära sig att läsa mellan raderna. Jag tycker att det är ganska lätt att se vilka reportage som är mer nyanserade och mer objektiva.
 
Re: Re: känner inte igen dig!

crazy; sa:
Nu baserar jag det på empiri genom egen erfarenhet. Jag känner många som kommer t.ex från norrbotten och är så satans trött på deras inskränkta åsikter. Och då är de mer öppna deras vänner.

Det e spännade, jag lämnade storstan för att jag tyckte att folk var så inskränkta och självupptagna.. Jag flyttade ut till landet och visst finns det många surk*kar till gubbar inte minst i jaktlaget, jag ser det å andra sidan som min jävla skyldighet att vara med och påverka! De jag lärt känna i min ålder på landsbyggden tänker lite längre och är beredda att omvärdera gamla åsikter o.s.v.. Men skit samma, det finns nog lika många idioter i stan som på landet, det e nog inte en bostadsfråga..
 
Re: Re: Re: känner inte igen dig!

-Patric-; sa:
Det e spännade, jag lämnade storstan för att jag tyckte att folk var så inskränkta och självupptagna.. Jag flyttade ut till landet och visst finns det många surk*kar till gubbar inte minst i jaktlaget, jag ser det å andra sidan som min jävla skyldighet att vara med och påverka! De jag lärt känna i min ålder på landsbyggden tänker lite längre och är beredda att omvärdera gamla åsikter o.s.v.. Men skit samma, det finns nog lika många idioter i stan som på landet, det e nog inte en bostadsfråga..

Jo jag håller med. Tyvärr så är det nog så att gemene man är ganska fördomsfulla. Men det skilljer sig åt beroende på var man bor. Det är ingen hemlighet att utsatta människor på landet "flyr" in till anomymitetn i storstan för att de t.ex är homosexuella. Den sociala kontrollen på landet är enorm och viss normbrytning är inte tillåtet.

Mem för att höja ribban lite så ploackade jag fram lite vetenskap.

"Från år 1976 till 2001 har den svensk/skandinaviska vargstammen ökat från praktiskt taget inga vargar till runt 100 stycken. Samtidigt verkar inställningen till varg bland allmänhet och jägare ha förändrats i Sverige. Oavsett om man är jägare eller bor där det finns varg, anser en majoritet av svenskarna att vargen har rätt att existera i landet. När vi kontrollerar för skillnader i kunskap, erfarenhet och sociala variabler, så kvarstår att de som bor där det finns varg, och jägare har en mindre positiv attityd till varg. Det innebär att det finns ytterligare förklarande faktorer. En viktig faktor kan vara att vargen har en symbolisk dimension som är större än de biologiska aspekterna. Vargen kan bli en symbol för hur det dominerande samhället inte bryr sig om värderingar som är viktiga för gles- och landsbygd.

Hur accepterad är då rovdjuret människan i dag? Tvärtemot vad man kanske tror om man följer den allmänna debatten så pekar undersökningen från 2001 på att svenskarna kanske till och med är mer positiva till jakt i dag än för 20 år sedan. Centralt för svenskarnas acceptans av jakt och jägare är nyttokomponenten. Motiv som att man jagar för spänning eller avkopplings skull har inget starkt stöd. Däremot tycker svenskarna att det är helt acceptabelt att jaga för köttets skull."

Källa: http://www.slu.se/forskning/docenter/docenterGE2002.html

Både positivt som negativt men ger en klar underbyggand för mitt tidigare uttalande. Det sista tolkar jag dock som jakt i allmänhet. Rovdjur brukar man väl knappast jaga för köttet skull. Förutom Björn då.
 
crazy; sa:
Och vad baserar du det på? Ingenting vettigt troligtvis.

De studier som finns visar på att i storstaden så finns det ett klart stöd för en kraftig rovdjurspopulation.

Dessutom så mig veterligen så blev inte folk så rädda när varg "siktades" här i stockholm. Snarare tvärtom.

Jag hörde personligen en hel del kommentarer om att vargen inte "hörde hemma här" och att "polisen borde skjuta eller fånga in och forsla bort djuret" etc.
Och du har rätt. Dom kommentarerna var väl inte så vettiga, men helt autentiska.

Nog är det så att storstädernas kraftiga stöd för rovdjuren är uttalat i en from förvissning att denna kraftiga population inte befinner sig i närheten. Jag lovar att det blir annat ljud i skällan om det dyker upp vargspår i barnens sandlåda.

Detta har ingenting med mer eller mindre intelligens att göra. Det är bara det att alla är sig själva närmast.
 
Jag är för både varg och jakt på vargen.. Vi har ett demokratiskt beslut på att vargen skall finnas i våran fauna, jag tycker att det är ett bra beslut som skall efterlevas.. Sedan så tycker jag att det e mycket gnäll från djurägarna, varför snålas det på stängslingen kring tamboskapen, det går att hålla vargen ute annars hade vargarna rymmt från djurparkerna.. Naturligtvis så skall man i de fall det behövs få skydda sina tamdjur från predatorerna.. Jakt på rovdjur skall ske precis som annan jakt, enligt överenskomna lagar..
 
Vad gäller attityd till rovdjur så stämmer det att det nog är en skillnad mellan stad och land, men att hävda att norrbottningar generellt sett är inskränkta synliggör ju bara ens egna bristande kunskaper och oförmåga att blottlägga sina fördomar. Även i Norrbotten finns det ju en centrum/periferi skillnad och de flesta Norrbottningar bor ju faktiskt i fyrkantenområdet. Inskränkta människor möter man överallt och bland de mest inskränkta människor jag mött var när jag för några år sedan arbetade extra på ett lager här i Malmö. Maken till inskränkt rasism har jag aldrig stött på och efter några dagar lämnade jag stället och satte aldrig min fot där igen.

/D
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.