Stoppa varghatarna!!!

Re: Varför behövs vargen?

Yappah; sa:
Hje på er, har följt mejlandet om vargen.
Visst har vargen varit en del av vår natur och ekosystemet och fyllt sin roll som nerhållare av älgstam och andra betesdjur som kan utarma biotoper.

Men är det samma sak som om att den måste finnas idag?

Idag gör ju älgjägare och andra vargens "jobb". Om vi slutade jaga älg och rådjur så kanske vargen behövdes för balansen skull men sanningen och säga har den ju ingen reell funktion om man ser till ekosystemtjänsterna. Den må vara vacker, spännande och mystisk. Den är helt ofarlig för människor men att den skulle fylla någon biologisk nytta i naturen är nog inte helt säkert.

Det är dock underligt att de flesta vill ha varg men inte hemma där man bor. Jag tycker att man ska ta bort vargarna från renskötselområdet och placera dem i Tyresta nationalpark så att storstadsbefolkningen kan se vargar vilt och inte bara på Skansen. Tänk vilket stöd vargarna finge då flertalet av de som propagerar för varg verkar finnas i Stockholm.

Varg är vackert men är det så självklart att de behövs?

Väntar på aggressiva svar!

Jannep
Älgjägare gör inte vargens jobb. Vargen tar i första hand svaga djur. Människan vill ha de största starkaste finaste exemplaren. På sikt utarmar människan, medan vargen stärker. Detsamma gäller övriga stora rovdjur.

Att plocka bort ett djur som deltagit i evolutionens förlopp, som anpassats till ekosystemet och som ekosystemet anpassats till, låter sig inte göras utan att det får svåröverskådliga effekter. Exempelvis så är en anledning till att Fjällräven för en tynande tillvaro att den inte längre har lätt att finna kadaver efter byten som de stora rovdjuren lämnat. Ta bort dem, och du tar även bort fjällräven.

Vilda vargar låter sig inte placeras. Tyvärr är Tyresta i minsta laget för ett vargrevir, som brukar vara typ minst 3 X 3 mil. Ett vargrevir skulle heller inte kunna stanna där någon längre tid. Älg- och rådjursstammen är för gles.

Om du läst tråden vet du att stationära vargar finns mest i mellansvenska skogarna. Och då känner du också till statens restriktiva inställning till varg i renbetesområdet. Här finns senaste beslutet om skyddsjakt på varg, i Jämtland:

http://www.naturvardsverket.se/dokument/natur/rovdjur/vargbeslut/jamtvarg.pdf

Det är tråkigt att människan, som sitter i den unika positionen med makten att avgöra vilka däggdjur som ska få existera, inte har lika hög grad av empati som intelligens.

Raskesven
 
Re: Vargdebatt=Pajkastning

Millanbong; sa:
Vargdebatten är är en HET debatt som kommer att vara en paj-kastning sålänge man inte kan mötas på halva vägen... Enligt vad jag har läst i detta forum är att antingen är man varghatare eller vargälskare, jag kan säga såhär jag är varken eller, står i mitten och tycker både och. Självklart så tycker jag att vargen ska finnas i vårat ekosystem inget snack om den saken.
Var uppe i Jämtland för snart tio år sedan och spårade varg med en vargspårare vilket han hade haft som "yrke" under tio års tid, så säg att han har erfarenhet sen 20 år tillbaka. Han hade då under sin tid som spårare haft närkontakt med vargen 2 ggr under den tiden. Jag själv kom bara såpass nära att vi följde ett "het" spår och kom fram till en vaja som var riven och färsk..(det fortfarnade rök om köttet) Vargen enligt forskning är egentligen ett väldigt skyggt djur som ogärna vill komma i kontakt med människan, men jag kan inte ngt annat än säga att den saken har ändrats, ngt har hänt inom vargens beteende sedan den för längesen blev utrotad och nu när den har börjat och aklimatisera sig tillbaka i vårat land... Den enda frågan jag kan ställa mig hur kommer det sig? Varför beter sej inte vargen som den gjorde förrut. Mågna svar jag har fått på den frågan är att. "Det förstår du väl att det beror på människan, vi kommer längre och längre in i deras revir och stökar runt" Till en viss del har vi gjort detta men nej jag kan inte helt hålla med om det! Det här är en helt egen teori jag har. När vargen började återkomma tillbaka så blev det som en explosion, mycket märkligt måste jag säga! Det + vargens beteende den hade/har gör att jag tror att den är inplanterad i våra skogar och då inte har med sig sitt riktiga vargbeteende med sig. Och det baserar jag på att den mer och mer närmar sig människan och är ganska så orädd utav sig i många situationer..

Om ni kommer ihåg vilken debatt det var när lo-djuren kom till våra skogar och började ställa till med "besvär" Men till slut så mötes vi på halva vägen och fick till så man gjorde inventering utav lo-djuret och utifrån det fick skyddsjakt. Då blev allt lugnare och alla var mer eller mindre nöjda... Samma gäller ju björnen. Men vad gäller vargen är att den är så skyddad att det vore ett större brott att skjuta en varg än en människa, det gör att vissa folk då mest jägarna blir upprörda. Jägarna är inget ont folk som bara vill illa utan vi vill bara bli hörda och jag tror att den dagen om det nu skulle hända att det även blev skyddsjakt på vargen så skulle allt lugna ner sig. Jag är själv jägare och jagar i ett vargrikt område och det är inte roligt och släppa hunden om man vet att det är varg inne i området, då säger vissa "ja men skit i och släpp hunden då, sluta jaga bla bla." Ja det kommer till slut att sluta med det är jag rädd för. För det blir mindre jägare som har lust att släppa sin hund när risken är ganska så stor att man inte kommer hem med sin hund vid dagens slut. Sen utöver det så blir det mindre med älg, rådjur osv så snart finns det inget att jaga. Ni som inte är jägare och inte har jakt som intresse, tänk då kanske en gång till. Jägare har jakt som sitt intresse. Tänk ni som har ngt annat intresse helt plötsligt inte fick hålla på med det längre, det skulle inte vara så roligt eller hur? Om man nu fick till skyddsjakt skulle det inte innebära att vargen försvann, utan bara få bort den vargen som ställer till mest skador! Det var det jag menade med att mötas på halva vägen.. kanske lite långdraget men som sagt vargdebatten är ett HET ämne hos dom flesta.. Sen ang pejlare på vargen så är den nya redan testad på ett alpha par och har visat bra resultat! Att ta bort pejlarna tycker jag inte är ngt bra alternativ ur flera perspektiv, dels för dom som forskar kring vargen och dels för jägarna för vad man oftast som jägare gör innan man går ut på jakt i ett vargområde är att man ringer till vargforskarna för att få information om det är varg i området eller inte! Finns det varg så väljer man oftast att inte släppa sin jakthund!

Mvh
Camilla
 
Re: Vargdebatt=Pajkastning

Millanbong; sa:
Det + vargens beteende den hade/har gör att jag tror att den är inplanterad i våra skogar och då inte har med sig sitt riktiga vargbeteende med sig.
Detta är en råttan-i-pizzan du för vidare. Helt enkelt en Klintbergare, en vandringsmyt med ursprung i 70-talets vargdebatt när vargen var utrotad från Skandinavien. Det finns ingen som helst sanning i det. Debatten må vara het, men det finns ingen anledning till att föra rena sagor vidare.

Jag hoppas att du Camilla vill bidra till en konstruktiv debatt som kan höja sig ovan pajkastningsnivån. Med vandringsmyter kommer vi inte någonstans.

Sanningen är att vargen inte är inplanterad, punkt och slut. Genetisk forskning har bevisat att vargstammen har kommit invandrande från Finland/Ryssland.

Så långt fakta. Utifrån det kan man sedan diskutera.

Staffan
 
Re: Vargdebatt=Pajkastning

En debatt kan vara ju givande även om man inte möts i en kompromiss. Som "åskådare" är det tom roligare när parterna står långt från varandra än när de klappar varandra på ryggen..

Jämfört med andra länder med älg har vi ett enormt stort bestånd, det räcker nog till åtskilliga vargar utan att frysboxarna börjar damma igen.. Jag är absolut för jakt, men den måste inte nödvändigtvis bedrivas med löshund.. (I så fall på egen risk)

Kul att läsa den gamla råttan-i-pizzan skrönan om inplanteringen av varg igen, alltid kul när vandringssägner återkommer i ny form! :)

Millanbong (Camilla Persson) skrev:
"När vargen började återkomma tillbaka så blev det som en explosion, mycket märkligt måste jag säga! Det + vargens beteende den hade/har gör att jag tror att den är inplanterad i våra skogar och då inte har med sig sitt riktiga vargbeteende med sig. Och det baserar jag på att den mer och mer närmar sig människan och är ganska så orädd utav sig i många situationer.."

Ett stycke med felaktigheter och bakvänd logik: Det var länge mycket få vargar i Sverige, sedan började de sakta bli fler. (ingen "explosion") Om de var inplanterade från någon djurpark borde de bete sig precis tvärt om mot vad du beskriver; De borde *först* varit orädda för människor, sedan gradvis bli alltmer skygga när de återfick sitt "naturliga" beteende..
[Ändrat av jamo 2004-01-28 kl 15:30]
 
Re: Vargdebatt=Pajkastning

Millanbong; sa:
.....
Vargen enligt forskning är egentligen ett väldigt skyggt djur som ogärna vill komma i kontakt med människan, men jag kan inte ngt annat än säga att den saken har ändrats, ngt har hänt inom vargens beteende sedan den för längesen blev utrotad och nu när den har börjat och aklimatisera sig tillbaka i vårat land... Den enda frågan jag kan ställa mig hur kommer det sig? Varför beter sej inte vargen som den gjorde förrut. Mågna svar jag har fått på den frågan är att. "Det förstår du väl att det beror på människan, vi kommer längre och längre in i deras revir och stökar runt" Till en viss del har vi gjort detta men nej jag kan inte helt hålla med om det! Det här är en helt egen teori jag har. När vargen började återkomma tillbaka så blev det som en explosion, mycket märkligt måste jag säga! Det + vargens beteende den hade/har gör att jag tror att den är inplanterad i våra skogar och då inte har med sig sitt riktiga vargbeteende med sig. Och det baserar jag på att den mer och mer närmar sig människan och är ganska så orädd utav sig i många situationer..
Vargens naturliga beteende är mycket riktigt skygghet för människan. Anledningen är att vargen naturligt fruktar människan. Men det måste den lära sig. I Sverige och Norge har vi idag max 100 vargar. Av den anledningen är det inte läge att skjuta av vargar här och där för att den ska lära sig frukta människan, ännu. Men för acceptans om genetikernas beräkning om minst 500 djur för en genetiskt uthållig vargstam, är det vad som krävs, när vargen nått ett högre antal än idag så det finns marginal. En reglerad jakt på varg, precis som för exempelvis björn, kommer så snart vargens antal tillåter det och är högre än idag. Och det kommer att behövas, så Sverige får den naturligt skygga vargen.

I Hasselforsreviret har vargen tidigare utsatts för skabbangrepp, och därför har vargar skjutits av. Idag är Hasselforsflockens beteende förändrat mot extrem skygghet. För att långsiktig rädda vargen måste paradoxalt nog vargen jagas framöver, men idag finns för få djur. Verkliga problemdjur skjuts.

Din teori om inplanterade vargar har avfärdats. Genforskare har visat att större delen av stammen i Sverige härstammar från vargar som invandrat från öst.

Men vad gäller vargen är att den är så skyddad att det vore ett större brott att skjuta en varg än en människa, det gör att vissa folk då mest jägarna blir upprörda. Jägarna är inget ont folk som bara vill illa utan vi vill bara bli hörda och jag tror att den dagen om det nu skulle hända att det även blev skyddsjakt på vargen så skulle allt lugna ner sig. Jag är själv jägare och jagar i ett vargrikt område och det är inte roligt och släppa hunden om man vet att det är varg inne i området, då säger vissa "ja men skit i och släpp hunden då, sluta jaga bla bla." Ja det kommer till slut att sluta med det är jag rädd för. För det blir mindre jägare som har lust att släppa sin hund när risken är ganska så stor att man inte kommer hem med sin hund vid dagens slut. Sen utöver det så blir det mindre med älg, rådjur osv så snart finns det inget att jaga. Ni som inte är jägare och inte har jakt som intresse, tänk då kanske en gång till. Jägare har jakt som sitt intresse. Tänk ni som har ngt annat intresse helt plötsligt inte fick hålla på med det längre, det skulle inte vara så roligt eller hur? Om man nu fick till skyddsjakt skulle det inte innebära att vargen försvann, utan bara få bort den vargen som ställer till mest skador! Det var det jag menade med att mötas på halva vägen.. kanske lite långdraget men som sagt vargdebatten är ett HET ämne hos dom flesta.. Sen ang pejlare på vargen så är den nya redan testad på ett alpha par och har visat bra resultat! Att ta bort pejlarna tycker jag inte är ngt bra alternativ ur flera perspektiv, dels för dom som forskar kring vargen och dels för jägarna för vad man oftast som jägare gör innan man går ut på jakt i ett vargområde är att man ringer till vargforskarna för att få information om det är varg i området eller inte! Finns det varg så väljer man oftast att inte släppa sin jakthund!

Mvh
Camilla


Straffet för att skjuta en människa är mig veterligt betydligt hårdare än straffet för att skjuta en varg.

Svenska älgstammen ligger på i runda slängar 300000 djur. En vargflock på sju djur tar i snitt c.a. en älg i veckan. Det ger 3000-4000 älgar om året i Sverige. Människan skjuter 100000 älgar om året.

Skyddsjakt på problemdjur används redan.

Angående borttagande av peijlutrustning avsågs den gamla typen som lätt gick att peijla in.

Människan utgör med sina fordon och vapen högre risk för din jakthund än vad vargen gör.

Här finns mer skrivet om vargen, bl.a. av undertecknad, så ser du att man behöver inte ha en antingen romantiserad "skjut inga vargar attityd" eller oresonlig "skjut alla vargar" attityd.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=15366&pagenumber=3

Mvh Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2004-01-28 kl 15:41]
 
Re: Vargdebatt=Pajkastning

Millanbong; sa:
Ni som inte är jägare och inte har jakt som intresse, tänk då kanske en gång till. Jägare har jakt som sitt intresse. Tänk ni som har ngt annat intresse helt plötsligt inte fick hålla på med det längre, det skulle inte vara så roligt eller hur? Om man nu fick till skyddsjakt skulle det inte innebära att vargen försvann, utan bara få bort den vargen som ställer till mest skador! Det var det jag menade med att mötas på halva vägen..

Oväntat att de som har jakt som intresse vill jaga varg. ;)

Apropå intresse: om jag plötsligt inte fick hålla på med det som jag var intresserad av PÅ GRUND AV att man måste skydda det som jag var intresserad av skulle jag inte tveka en sekund att sluta hålla på med det.

Jägare vill ha en fin natur med många djur.
I en sådan natur finns det djur som kan bli arga på hundar.
Tiotusenkronorsfrågan: vad ska bort - hunden eller de vilda djuren?
[Ändrat av Nordesjo 2004-01-28 kl 16:38]
 
Re: Re: Vargdebatt=Pajkastning

Ett stycke med felaktigheter och bakvänd logik: Det var länge mycket få vargar i Sverige, sedan började de sakta bli fler. (ingen "explosion")
[Ändrat av jamo 2004-01-28 kl 15:30] [/QUOTE]

Jag kan bara referera till fakta från en undersökning som startades 1998 vid Grimsö forskningsstation. Skickar med en länk till er intresserade så kan ni själva se vad jag menar med "explosion"

http://www.jagareforbundet.se/forsk/forskningstian/vargfakta198.asp

Jag själv har mitt jaktområde i Värmland till gränsen Norge, vilket gör att jag ser det som en "explosion" från bara enstaka vandringsvargar till flera fasta familjegrupper.

Mvh
Camilla
 
Re: Varför behövs vargen?

Yappah; sa:
Det är dock underligt att de flesta vill ha varg men inte hemma där man bor. Jag tycker att man ska ta bort vargarna från renskötselområdet och placera dem i Tyresta nationalpark så att storstadsbefolkningen kan se vargar vilt och inte bara på Skansen. Tänk vilket stöd vargarna finge då flertalet av de som propagerar för varg verkar finnas i Stockholm.

Ja inte mig emot. Men frågan är väl. Skulle vargen trivas så nära en storstad?

Varg är vackert men är det så självklart att de behövs?

Väntar på aggressiva svar!

Jannep

Det finns många som är vackra, men behövs de? Är kriteriet för att få leva at man skall behövas?

Du har ju löst hela åldringsvårdskrisen rakt av:)

mvh Christian
 
Re: Re: Re: Vargdebatt=Pajkastning

Millanbong; sa:
Jag kan bara referera till fakta från en undersökning som startades 1998 vid Grimsö forskningsstation. Skickar med en länk till er intresserade så kan ni själva se vad jag menar med "explosion"

Länken berättar ju bara att man SKA följa vargstammens uteckling. Den ger inga fakta om om någon explosionsartad förändring, och den kommer definitivt inte med någon konspirationsteori (tvärtom talar man om invandrade vargar).

Måste man ha tillstånd för skyddsjakt - räknas det inte när man skjuter i försvar av sina djur, som på Gräsö?
 
Re: Re: Re: Re: Vargdebatt=Pajkastning

Nordesjo; sa:
Millanbong; sa:
Jag kan bara referera till fakta från en undersökning som startades 1998 vid Grimsö forskningsstation. Skickar med en länk till er intresserade så kan ni själva se vad jag menar med "explosion"

Länken berättar ju bara att man SKA följa vargstammens uteckling. Den ger inga fakta om om någon explosionsartad förändring, och den kommer definitivt inte med någon konspirationsteori (tvärtom talar man om invandrade vargar).

Måste man ha tillstånd för skyddsjakt - räknas det inte när man skjuter i försvar av sina djur, som på Gräsö?

Kolla kartan så kanske du fattar..
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.