Stoppa varghatarna!!!

dave1; sa:
....Då det finns förhållandevis få vargar i Norrbotten kan man ju fråga sig om Lasse själv vet hur det är att leva med "varg runt knuten"....

/David
Bra poäng. Samtliga stationära vargar i Sverige finns inom 30-35 mils radie från Stockholm. En norrbottning, som bor så långt söderut som det går i norrbotten, måste färdas 40 mil för att nå de mest nordliga stationära vargarna. Så vad gäller "vargar runt husknuten" är det betydligt mer relevant för personer bosatta runt Stockholm än för en norrbottning. Ändå har jag aldrig hört argumentet att "du som bor i norrbotten har ingen talan för det finns inga vargar just där du bor". Det vore också ett uselt argument. Den som vill veta mer om vargreviren kan kolla:
http://www.viltskadecenter.com
[Ändrat av Raskesven 2003-04-22 kl 16:23]
 
kul att så många kunde vara med och säga sin mening, men vargarna är för få för att störa någon av de som i denna tråd debatterat, ingen av oss har tydligen någon erfarenhet av varg, så vad är det vi blir så upprörda över???
Jag undrar bara om varför så många ska bry sig om en vargusling när ingen vet nåt konkret, men till skillnad från er påstår jag bara att ni inte vet, men likaväl har jag aldrig sagt att jag vet heller, men så fort en uppmaning går ut till att var och en ska hålla sig till det område det känner till, så tar alla det så personligt och börjar grina...det är väl lapparna eller fårägarna som ska ha denna diskussion, inte vi, vi berörs inte!!!ingen har någon reell kunskap i denna tråd, någon har hört något, någon säger att ett ekosystem kan heta ekosystem utan varg...*ler* kom igen nu , vad diskuteras??
 
Lev som du lär lasse

rofe85; sa:
...så fort en uppmaning går ut till att var och en ska hålla sig till det område det känner till, så tar alla det så personligt och börjar grina...
Eftersom du uppenbarligen inte känner till vare sig området varg eller vad som finns i ditt eget område norrbotten så lever du inte som du lär. Jag debatterar gärna vargens vara eller icke vara med dig, om du först tar reda på lite fakta. Annars blir det en meningslös debatt. En bra början är länken till Viltskadecenter som jag gav tidigare.
Mvh Raskesven
 
Re: Lev som du lär lasse

Raskesven; sa:
rofe85; sa:
...så fort en uppmaning går ut till att var och en ska hålla sig till det område det känner till, så tar alla det så personligt och börjar grina...
Eftersom du uppenbarligen inte känner till vare sig området varg eller vad som finns i ditt eget område norrbotten så lever du inte som du lär.
Mvh Raskesven

sluta tjafsa nu då...det är flera vargar som siktats i norrbotten under höst-vintern

och i dokumentären "de kallar mig svenskjäveln"(tror den hette så) så säger den ingifta lappen att han vet om att det skjuts lika många rovdjur (lo , djärv varg)i norrbotten varje år, som det av länstyrelsen uppskattas finnas av dessa arter.

jag har inte sagt att jag vet något, kolla tillbaka på denna tråd så märker du det, men jag har kommit med rejäla pikar till att sthlm:are börjar i det närmaste demonstrera FÖR varg när de inte vet nåt...och deras försvar har inte varit att de levt i vargtäta områden tidigare, det har inte varit att de varit på besök i vargtäta områden heller, de hänvisar till diverse hemsidor mm. men tyvärr, jag tror mer på dem som lever där vargen finns, än på någon som har hört att det finns varg i sverige, och att den är utrotningshotad. sen har någon börjar snacka om att norrlänningar flyttar till sthlm*s* jaja, ok det gör väl vissa , så.....?
 
Stad och land

Det här handlar inte om "Stockholmare" mot "Norrlänningar", det handlar om stadsbor mot landsortsbor.

De flesta norröver bor även de i städer, vad jag vet.
Man är ju inte automatiskt Zeb Macahan bara för att man råkar bo norr om Borlänge. Stadsbo som stadsbo. När knatade det in en varg i Kiruna senast? Och som sagt: många "stockholmare" är "norrlänningar".

Jag är "Stockholmare" med rötter där det finns både varg och björn i skogen. Jag välkomnar rovdjur både hemma i stan och uppe i släktgården. Jag är beredd att betala mer för mina nötbiffar och renskav för att vi ska få ha riktiga djur i skogarna.

Och så länge landsortsborna är så barnsligt skraja för att möta varg är det svårt att ta deras andra (viktigare) argument på allvar.
 
Re: Re: Lev som du lär lasse

rofe85; sa:
Raskesven; sa:
rofe85; sa:
...så fort en uppmaning går ut till att var och en ska hålla sig till det område det känner till, så tar alla det så personligt och börjar grina...
Eftersom du uppenbarligen inte känner till vare sig området varg eller vad som finns i ditt eget område norrbotten så lever du inte som du lär.
Mvh Raskesven

sluta tjafsa nu då...det är flera vargar som siktats i norrbotten under höst-vintern

och i dokumentären "de kallar mig svenskjäveln"(tror den hette så) så säger den ingifta lappen att han vet om att det skjuts lika många rovdjur (lo , djärv varg)i norrbotten varje år, som det av länstyrelsen uppskattas finnas av dessa arter.

jag har inte sagt att jag vet något, kolla tillbaka på denna tråd så märker du det, men jag har kommit med rejäla pikar till att sthlm:are börjar i det närmaste demonstrera FÖR varg när de inte vet nåt...och deras försvar har inte varit att de levt i vargtäta områden tidigare, det har inte varit att de varit på besök i vargtäta områden heller, de hänvisar till diverse hemsidor mm. men tyvärr, jag tror mer på dem som lever där vargen finns, än på någon som har hört att det finns varg i sverige, och att den är utrotningshotad. sen har någon börjar snacka om att norrlänningar flyttar till sthlm*s* jaja, ok det gör väl vissa , så.....?
1.Jag talade om stationära vargar, inte siktade.
2. Hemsidan du fick går till forskare på Grimsö forskningsstation och högskolan i Hedmark.
3. Denne "stockholmare" slår ofta läger mitt i olika vargrevir i hopp om att få se och höra detta sociala rovdjur. Många gånger har vi sett spåren, men tyvärr ännu inte fått se eller säkert höra vargen.
4.Diskussionen med dig leder ingenstans så den är avslutad för min del, men jag hoppas du ändå kollar in den hänvisade hemsidan.
 
Re: Re: Re: Lev som du lär lasse

Vargar är inte stationära, de rör på sig...efter tillgång på byte mm. tråden kan vara avslutad efter det.
 
Arg om varg

Jag bor i Stockholms län, vilket inte behöver betyda Karlaplan eller Norrmalmstorg. Där jag bor har vi flera olika sorters vilda djur som besöker "vår" mark, rådjur som äter våra blommor, folkilskna älgar, livsfarliga svanar och så har vi den "värsta" av dem alla, RÄVEN.
Han tar höns och katter, som vi inte får någon ekonomisk ersättning för alls. Tro det eller ej.
Men jag önskar ingen utrotning av något av dessa djur, jag älskar att bo här, där man vid tidig frukost kan se räven jaga sork i vattenbrynet eller möta rådjur på joggingrundan. Om jag inte ville ha vilda djur runt knuten, så skulle jag kunna flytta till en större stad, Kiruna kanske?
Om man tycker att Stockholmare saknar rätten att kämpa för ett bevarande av en utrotningshotad art, tycker man då också att andra folkslag har rätten att skövla all regnskog, begå tjuvjakt på noshörningar och elefanter eller kanske fiska slut på all torsk?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Lev som du lär lasse

Freddan75; sa:
rofe85; sa:
Vargar är inte stationära, de rör på sig...efter tillgång på byte mm. tråden kan vara avslutad efter det.

Har du hort talas om revir eller?
[Ändrat av Freddan75 2003-04-23 kl 13:53]

var inte så barnslig, tror du på fullaste allvar att de är stationära? de sätter ju sändare på tex, laponia vargen och ser hur stora landyter de rör sig över, tack för mig.
 
Stad/land

Asynja; sa:
Om man tycker att Stockholmare saknar rätten att kämpa för ett bevarande av en utrotningshotad art, tycker man då också att andra folkslag har rätten att skövla all regnskog, begå tjuvjakt på noshörningar och elefanter eller kanske fiska slut på all torsk?
Mittiprick! Hatten av för Ylva.

Jag undrar lite hur det kommer sig att denna debatt ALLTID spårar ur? Vad ligger bakom denna stad/land konflikt? Är det arbetslöshet och skillnad i tillväxt i olika regioner som är de ultimata orsakerna? Eller?

Har ni som inte bor i storstadsregionerna kännt att ni inte får kommentera utvecklingen i städerna bara därför att ni inte bor här? Eller känner ni att ni inte kan påverka utvecklingen på landsbygden där ni bor? Som Stockholmare har jag ju inte så himla stor påverkan, nästan noll faktiskt. Men genom att vara ute och använda våra grönområden och naturen till friluftsliv utövar jag en sorts påverkan som kanske inte är jättestor men viktig. För mig känns det bra.

Att det inte finns närnatur i stadsregionerna är fel, tror ni att Stockholms län slutar runt Sergels torg? Kom gärna hit, vi är nog många här som mer än gärna guidar! Bara att skicka mail så ställer vi upp.

mvh Staffan
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lev som du lär lasse

rofe85; sa:
Freddan75; sa:
rofe85; sa:
Vargar är inte stationära, de rör på sig...efter tillgång på byte mm. tråden kan vara avslutad efter det.

Har du hort talas om revir eller?
[Ändrat av Freddan75 2003-04-23 kl 13:53]

var inte så barnslig, tror du på fullaste allvar att de är stationära? de sätter ju sändare på tex, laponia vargen och ser hur stora landyter de rör sig över, tack för mig.

Nu ar du valdigt dum(iofs inget nytt i den har diskussionen)! Det ar ingen som sager att alla vargar ar stationara. De som inte ar revirhavdande, ar vargar som ar pa jakt efter egna revir och partners. Men stationara revirhavdande familjegrupper finns inte i Norrbotten. De finns helt sakert inte norr om Jamtland. Att flocklosa vargar vandrar langa strackor och t om har forirrat sig in pa Kungsholmen vet alla som diskuterar varg har pa utsidan. Nar nagon namnde att han syftade pa stationara vargar var det alltsa revirhavdande familjegrupper som han menade och inte det fatal stackare som olyckligtvis har vandrat in i Norrbotten. Sa slutligen, med din egen logik: Sluta diskutera varg, for det har du inga i din landsanda. Lamna det at folk i Svealand och Gotaland dar vargen finns.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.