Stoppa varghatarna!!!

rofe85; sa:
Raskesven; sa:
Hej allihop som liksom jag anser att vargen både har rättigheten att existera och att vargen behövs i vårt ekosystem. Jag tog just del av den senaste inventeringen av varg, och det är en sorglig läsning.
Nedanstående förteckning visar vad som har hänt med vargarna sedan 1996 till och med idag och är saxat från http://www.nordulv.org
[Ändrat av Raskesven 2003-03-16 kl 14:25]

Varför blir jag inte förvånad när jag läser att du bor i Stockholm?
Gillar inte att lapparna skjuter varg heller, men vad vet du hur det känns när de gör skada, har du många vargar i Sthlm?

Även om man bor i Stockholm har man väl rätt at ha en åsikt angående vårt ekosystem, eller ???

Vi människor tar allt mer och mer plats så det är klart att ibland korsar rovdjuren och människors revir varandra. En varg (och andra rovdjur för den delen) jagar sina bytesdjur och dom har nog svårt att veta om det "tillhör" ngn eller inte, så jag tycker nog att ansvaret ligger hos oss människor att visa betydligt större tolerans.

Blev rätt så upprörd när jag läste första inlägget i dena tråd, man har svårt att förstå att det finns människor som agerar så.

När jag skickat detta inlägg ska jag oxå gå med i rovdjursföreningen.

Mvh
Uffe
 
Duuhhh

Allt ni skriver är så självklart. Inlägget om sibiriska tigrar var idiotiskt, varför bemödar ni er om att svara?
 
Den svåra rovdjursdebatten

Jag har talat med människor som blir har blivit drabbade av vargen (rivna djur), och jag kan säga att jag förstå dem till en viss del. Det kan inte vara roligt att förlora halva fårbeståndet. Samtidigt känner jag mycket för vargen, och blir glad när jag hör att igen rör sig i Sveriges skogar. Jag tycker att alla, vare sig man är lapp, jägare eller varg-älskare kan förbanna det faktum att vargen blev nästan utrotad på 1800-talet. Effekten blev självklart att bönderna (läs: får- och renägarna, mm) och jägarna vande sig och anpassade sig till att vargen inte fanns.
 
Bra inlägg Peakerman

Du har naturligtvis helt rätt i att mycket av problemet ligger i att vargen varit borta så länge att vi vant oss av vid den.

Synd att de inte sövde och flyttade Lapponia-vargen förresten. Men det var väl omöjligt - då de som tror att det är Naturvårdsverket & Co som planterat ut de vargar som vi har hade fått vatten på sin kvarn. Med tanke på vilken typ av storvilt som finns på fjället hade det ju varit klart lämpligt att flytta den till någon skog någonstans (gärna i mina trakter :)).
 
[QUOTE
Även om man bor i Stockholm har man väl rätt at ha en åsikt angående vårt ekosystem, eller ???
[/QUOTE]

Kan bara konstatera att du kommer från sthlm åxå...visst kan ni ha en åsikt, men med tanke på att ni inte har något ekosystem i stockholm borde ni vara lite mindre högljudda...varför inte bry er mer om er förstörda närmiljö?
Det är för lätt att ha en massa åsikter om saker man inte praktiskt upplevt och har erfarenheter ifrån.
fråga så här istället, var finns det varg nu?vem har utrotat ALL varg i sitt närområde?- inte är det vi uppifrån landet som dödat södervargen iaf.
 
rofe85; sa:
men med tanke på att ni inte har något ekosystem i stockholm borde ni vara lite mindre högljudda...varför inte bry er mer om er förstörda närmiljö?

A. Senast jag tittade efter hade vi ett ekosystem. Har det försvunnit nu under eftermiddagen?

B. Steg 1 i att ta hand om vår närmiljö kan ju altid vara att stoppa inflyttningen norrifrån. Ni verkar ju vilja bo här i Stockholm (varför skulle det annars flytta in ca 20-30000 människor varje år?)

ELLER, så skulle vi kunna återgå till ett klimat där vi inser att vi bor i olika delar av SVERIGE, och som medborgare i samma land har vi åsikter om det landets olika delar, oavsett var vi råkar bo just nu.
 
chralm; sa:
rofe85; sa:
men med tanke på att ni inte har något ekosystem i stockholm borde ni vara lite mindre högljudda...varför inte bry er mer om er förstörda närmiljö?

A. Senast jag tittade efter hade vi ett ekosystem. Har det försvunnit nu under eftermiddagen?

B. Steg 1 i att ta hand om vår närmiljö kan ju altid vara att stoppa inflyttningen norrifrån. Ni verkar ju vilja bo här i Stockholm (varför skulle det annars flytta in ca 20-30000 människor varje år?)

ELLER, så skulle vi kunna återgå till ett klimat där vi inser att vi bor i olika delar av SVERIGE, och som medborgare i samma land har vi åsikter om det landets olika delar, oavsett var vi råkar bo just nu.

hmm, nämen nu har de vaknat..döm till min fövåning- du var sthlm:are...

(a)C:det försvann innan du föddes...vart har ni i så fall era vargar att kela med nu då???
håll er till ankorna i era egna dammar och sluta tjafsa om vargarna, ni vet ändå inte vad det betyder att ha varg runt knutarna...
(b)D: säg inte ni, det gäller inte mig med att vilja flytta till sthlm...Jag pratar bara till de som gör inlägg här och inte till sthlm:are i allmänhet, men det är väl just det som är ditt med fleras problem, ni kan inte diskutera sakligt, någon lokalpolitiker sa ju att norlänningar inte är lika bildade...om vi inte vore det, hur har vi då lyckats behålla några stackars vargar , kanske av ren och skär okunskap, nej, det tyder mer på er oförmåga än vår skicklighet.
E:ELLER så kanske ni håller er där ni hör hemma...och går på utflykter i betongen, slår upp tältet på asfalten osv. hör du någonsin någon tex norrbottning ha åsikter om hur saker och ting ska vara i sthlm???nej du eller någon annan har inte det...men vissa har storhetsvansinne, och vem kan det vara?
 
Storhetsvansinne

Synd att vargar alltid skall locka fram det sämsta hos folk. Ännu mera synd att man skall bli bbeskylld för både det ena och andra i detta forum.

Kan vi möjligen återgå till att diskutera friluftsliv och saker som hör till detta? Varför måste det alltid övergå till personagrepp?

mvh Christian

PS. Ekosystem måste inte innehålla vargar. Det finns bra många runt om i världen som INTE innehåller vargar. Vi har natur i stockholmstrakten (bland annat en världsberömd skärgård).
 
Först

Detta är inget forum för att föra krig för eller emot vargar.
En del vill ha vargar. En del inte.
En del norrlänningar vill ha vargar en del inte.
En del Sthlmare vill ha vargar en del inte.
Själv vill jag ha varg även i skogarna runt Sthlm.
Ett ekosystem innebär INTE att man måste ha vargar, i Sthlm har vi fler djur än ankor för er som inte vet det.
Väldig många sk Sthlmare är hitflyttade norrifrån som direkt när dom är lediga åker ut i vildmarken i sin hemtrakt.
Vi är måna om hela Sverige även om många norrlänningar skiter i resten av landet så behöver inte alla göra det.
SÅ nu har vi klargjort allt detta om ni inte kan disskutera på ett cilivicerat sätt så ber jag snart dom ansvariga att stänga av disskusionen.

Jag vill bara konstatera att människan flyttade in på Vargens område en gång, så ska inte vi rätta oss efter vargen istället för tvärtom?

Det går att effektivt skydda sina djur från att bli rivna av varg.
Själv tycker att staten ska stå för det när vargstammen breder ut sig.
Tack för att ni nu slutar uppför er som små barn i sandlådan.
MVH
KIM
 
Dum fråga.

rofe85; sa:
Raskesven; sa:
Hej allihop som liksom jag anser att vargen både har rättigheten att existera och att vargen behövs i vårt ekosystem. Jag tog just del av den senaste inventeringen av varg, och det är en sorglig läsning.
Nedanstående förteckning visar vad som har hänt med vargarna sedan 1996 till och med idag och är saxat från http://www.nordulv.org
[Ändrat av Raskesven 2003-03-16 kl 14:25]

Varför blir jag inte förvånad när jag läser att du bor i Stockholm?
Gillar inte att lapparna skjuter varg heller, men vad vet du hur det känns när de gör skada, har du många vargar i Sthlm?
De flesta vargar som skjuts eller på annat sätt olagligen dödas i Sverige blir inte skjutna av lappar av den enkla anledningen att de flesta vargar finns söder och öster om renbetesfjällen i Värmland, Dalarna, Västmanland osv.

Du läser att jag är skriven i Stockholm. Vad vet du om var jag för det mesta vistas? Vad är det för övrigt för dålig argumentation om att personer som bor i Stockholm inte kan veta hur det känns när vargen gör skada? Tror du att personer som bor i städer helt saknar associationsförmåga? Jag antar att du inte bor där det finns tigrar eller krokodiler. De gör också skada, men bara för att du inte bor i de trakter där de verkar fråntar inte det dig rätten att ha en uppfattning om de ska och bör få finnas eller inte.

Att vargen inte kan bo i Stockholm är väl självklart. Om du istället betraktar mig som Upplänning så är jag glad att vargen ånyo har hittat hit igen, och jag tycker det är åt h-e att fårägare i Uppland inte kan få ändan ur vagnen och sätta upp elstängsel, vilket visat sig effektivt.

Du skriver "Gillar inte att lapparna skjuter varg heller". Jaha, vad vill du då med ditt inlägg? Du verkar ju också tycka att vargen har både rättigheten att existera och behövs i vårt ekosystem, annars hade du väl tyckt att det var bra att vargar skjuts?

Förv övrigt kan du kolla nedanstående länk så ser du att jag inte är så onyanserad som du verkar tro, tycka eller vad du nu gör. http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=15366&pagenumber=3
 
rofe85; sa:
chralm; sa:
rofe85; sa:
men med tanke på att ni inte har något ekosystem i stockholm borde ni vara lite mindre högljudda...varför inte bry er mer om er förstörda närmiljö?

A. Senast jag tittade efter hade vi ett ekosystem. Har det försvunnit nu under eftermiddagen?

B. Steg 1 i att ta hand om vår närmiljö kan ju altid vara att stoppa inflyttningen norrifrån. Ni verkar ju vilja bo här i Stockholm (varför skulle det annars flytta in ca 20-30000 människor varje år?)

ELLER, så skulle vi kunna återgå till ett klimat där vi inser att vi bor i olika delar av SVERIGE, och som medborgare i samma land har vi åsikter om det landets olika delar, oavsett var vi råkar bo just nu.

hmm, nämen nu har de vaknat..döm till min fövåning- du var sthlm:are...

(a)C:det försvann innan du föddes...vart har ni i så fall era vargar att kela med nu då???
håll er till ankorna i era egna dammar och sluta tjafsa om vargarna, ni vet ändå inte vad det betyder att ha varg runt knutarna...
(b)D: säg inte ni, det gäller inte mig med att vilja flytta till sthlm...Jag pratar bara till de som gör inlägg här och inte till sthlm:are i allmänhet, men det är väl just det som är ditt med fleras problem, ni kan inte diskutera sakligt, någon lokalpolitiker sa ju att norlänningar inte är lika bildade...om vi inte vore det, hur har vi då lyckats behålla några stackars vargar , kanske av ren och skär okunskap, nej, det tyder mer på er oförmåga än vår skicklighet.
E:ELLER så kanske ni håller er där ni hör hemma...och går på utflykter i betongen, slår upp tältet på asfalten osv. hör du någonsin någon tex norrbottning ha åsikter om hur saker och ting ska vara i sthlm???nej du eller någon annan har inte det...men vissa har storhetsvansinne, och vem kan det vara?
Beklagar att jag svarade dig i ditt första inlägg där du citerade mig lasse. Det framgår av dina senare inlägg att du inte är seriös.
 
Det är anmärkningsvärt att vargdebatten så ofta förs på ickeobjektiva grunder. Detta yttrar sig bland annat i att man blandar gamla mytföreställningar om vargens farlighet som är djupt rotade i folktro med nyare myter om svarta helikoptrar och utplanteringar. Dessa föreställningar hör möjligen hemma i etnologisk litteratur eller på psykiatrisk avdelning men inte i en seriös debatt om vargen. Lika löjligt är det att försöka göra vargen till slagträ i en regional debatt mellan stad och landsbygd. Då det finns förhållandevis få vargar i Norrbotten kan man ju fråga sig om Lasse själv vet hur det är att leva med "varg runt knuten". Själv är jag uppvuxen och har levt större delen av mitt liv i Norrbotten och har aldrig stött på någon varg runt knuten. (Som numera sedan ett tag bosatt i södra sverige hyser jag större respekt gentemot fästingar, som objektivt sett utgör en betydligt större risk för min hälsa än varg.)
Jag förstår heller inte upprördheten över de faktiska skador som varg åsamkar då länsstyrelserna utdelar full ekonomisk ersättning samt även kan ge bidrag till förebyggande åtgärder. Vad gäller samerna så understöds en mycket stor del av deras så kallade rennäring av statliga bidrag. Om man skulle låta den lyda under de marknadsmässiga villkor övriga privata näringar lyder under skulle det ske en naturlig självsanering och ett mindre tryck på naturen i renbetesland. Vad gäller jakthundar så är det väl nästan inte värt att kommentera det korkade att gnälla om sin hund blir riven när man släppt ut den i vargtrakter. Antingen får man acceptera det eller så får man jaga utan hund. Svårare än så är det inte.

/David
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.