vilka larver?

I hemma skogen, bland-lövskog men mest ek (det är ju Blekinge) men också i trädgården är det de senaste dagarna massor av gröna små larver, cirka 1 cm långa och knappa milimetern tjock samt att de hänger i spindelnätstunna trådar från träden och flyger i vinden eller fastnar på den som passerar förbi.
Vad är det för gynnare?

och över till trädgårdstipsen:
Är det månne dessa gynnare som ätit upp bladen på mina äppleträden och i så fall, vad kan jag göra för att de inte ska göra det.

Här är en bild som jag hoppas visar hur de ser ut.

/Patrik, borstar larver av mig flera gånger om dagen nu
 

Bilagor

  • DSC_0249[1].jpg
    DSC_0249[1].jpg
    22.9 KB · Visningar: 10,654
Larvigt

Har också observerat dessa här i Norge (oslotrakterna). Man får ha koll på kaffekoppen när man sitter där i morgonsolen i lägret och blickar ut över en vacker sjö eller liknande.
Ang. frukträden vet jag inte...Morfar hade haft stenkoll om det bara var tiden före stroke:en ;)
 
Nu har lokalradions trådgårdsprogram uppmärksammat problemet och det var frostfjärlislarver och de bekämpas enklast med vattenslangenpå de växter du vill ha blad kvar på - spola vatten på dem med slangen så ramlar de ner. Förebyggnade köper man limremmar och sätter runt stammen - tänk flugpapper runt stammen då honan inte kan flyga upp till hanen i trädet och måste krypa längs stammen upp. Trädgårdsexperten i radio säger också att har man tur så kommer trädens blad igen efter larverna puppat sig men risk att träden blir utan frukt detta året.

/Patrik, vars äppleträd är kalätna
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.