Vad finns det för blodsugande små flugor?

Hej! I lördags var jag ute och planterade skog, hade på mig långa kortbyxor (10cm av benet synligt)
En massa kryp surrade runt mig och jag uppmärksammade små flugor, såg ut som enorma knott som borrade in huvudet i mina ben och sög antagligen blod.. Tänkte inte mer på det men nu har betten infekterat hela mina ben.. Ska ner till sjukan nån dag men är intresserad av att veta vad det kan ha varit för kryp?

Så vet ni några blodsugande små flugaktika kryp skriv upp dom! Jag vet illafall att det inte var en vanlig mygga, små knott eller älgföugor!

Mvh
 
Knott

Det var nog Knott som angrep dig. Finns flera olika arter i Sverige och kan bli ända upp till 6mm stora.
 
Du beskriver dom som "enorma" knott och det är vad man i norrland kallar just "knott" och till skillnad från "svidknott" som är pyttesmå (1mm). Dom rackarna är tuffa och dom klarar frostnätter. Betten blir ofta små infekterade sår.
 
Vet inte om det blev rätt med bilden men är det normalt att det ser ut såhär efter monster knotten? Precis när dom hade varit där så var det bara som röda prickar!
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    48.6 KB · Visningar: 15,678
Vet inte om det blev rätt med bilden men är det normalt att det ser ut såhär efter monster knotten? Precis när dom hade varit där så var det bara som röda prickar!

Huvva... Du ser ut att ha fått en härlig reaktion på de betten.

"Monster"-knotten tar ju ett ordentligt bett, så har man råkat på en större svärm brukar man inte se fin ut...
 
Ja det är inte skönt kan jag lova! Men då vet jag iallafall vad jag blev biten av :) hoppas dom har nåt bra åt mig på sjukan :)
 
Kläder is the shit. Det var väl nån tråd för några år sen där folk som jobbade i skogen hellre svettades med en neoprenmask än slogs med ohyra (men tror den tråden handlade om älgflugor?).

Fast det hjälper ju inte efteråt...

Men det är därför jag föredrar att ha långärmade skjortor i min packning istället för T-shirtar. Skjortans ärmar kan kavlas upp eller ner beroende på situation.
 
När mina föräldrar fiskar vid vår stuga i Jämtlandsskogarna brukar de se riktigt härliga ut. Ingen hud får synas...

Förutom vanliga kläder (jacka, byxor, stövlar) använd keps/hatt med myggnät över (modifierat med genomskinlig plastbit över ögonen) instoppat innanför jackan och kirurghandskar tejpade över jackärmen. När det är som värst är det enda sättet att stå ut...

Se bara till att myggnätet är tillräckligt finmaskigt för att hålla småsvædan ute (därav plastbiten för att kunna se något).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.