Hälp! Vad är det för spår?

Jag tycker också att framtårna ser ut att sitta assymetriskt. Hur stora är spåren? Om de är så stora att du tror att det kan vara varg så skulle jag gissa på lo, de kan vara uppemot 10 cm.

Jag mätte ju aldrig spåren men skulle tippa på ca tio cm. Alltså inte jättestora. Har sett bilder där ett spår från varg är ungefär lika stort som en handflata och riktigt så stora var inte dessa.
 
Hej Mats
Jag har aldrig skrivit i forum tidigare så jag hoppas jag gör rätt nu :)
Min mamma bor ute på landet. Närmsta granne är ca 200 meter bort men de har ingen hund. Spåren har båda gångerna varit på baksidan av hennes hus. Ena gången ledde spåren ut mot åker och andra gången gick det tvärs igenom tomten. Hon bor på en kulle och är omringad av åker och skog en bit bort från tomten. Det är därför jag inte tror att det är hund. Jag har inte ens sett en hund i den storleken i området där hon bor. För två år sedan låg det ett rådjurkadaver nere på åkern som någon ätit av. Jag funderar på om det är samma djur som går i hennes trädgård nu? Har bilder på rådjuret också om det skulle hjälpa. Visst skulle det kunna vara en hund men då måste den varit på villovägar ett par gånger. Brukar förresten vargar gå så nära hus som dessa spår ? Den hade varit så närma som till husknuten innan den gick mot åkern.

Med vänlig hälsning, Ingrid

Jag skulle själv inte kunna skilja varg från hund rakt av. Jag tänker bara att hund ofta är det mest sannolika. Även bortsprungna jakthundar är ju i de flesta landsändar många gånger vanligare än vargar. Att skilja hund från varg på några bilder som dina är nog nästan ingen som kan. Däremot tycker jag inte att det ser det minsta ut som lo. Jag har sett relativt mycket lospår och de ser ofta ut som stora kattspår, mer runda och trampdynorna ganska åtskilda. Men det kan som sagt vara svårt ibland att se bara på en enstaka bild. Det bästa är ju att du får ut en expert. Rapportera observationen här, har du tur kommer det ut någon från länsstyrelsen och spårar:

http://o.rovobs.se/

Längre ned på sidan kan du ju kanske se om det finns några liknande obsar gjorda i samma trakter.
 
Just i det här fallet vill jag lägga mig platt. En gissning är där emot är att det ändå är hund. När det gäller enskillda spårstämplar så kan det vara omöjligt att skillja hund från varg. Individstorleken kan variera hos bägge arterna (stor hund eller mindre varg) Bästa sättet att skilja varg från hund är att analysera hur djuret rört sig över ett område. Vargen rör sig målmedvetet åt det håll den rör sig åt. Dvs den går rakt fram ,nästan spikrakt, i ett jämnt lunkande tempo, medan en lös hund rör sig i sick-sack och i cirklar, åt det håll den ska åt. Hunden varierar också sitt tempo oftare.
 
Senast ändrad:
Skulle gissa på hund iallafall....tycker att de främre trampdynorna inte är riktigt kattlika...och att klorna inte är tillräckligt skarpa och inte borde ha varit ute då det inte verkar halkigt eller så katternas klor brukar ge smalare/vassare avtryck...
 
skulle som några andra tro att......

...det rör sig om ett hunddjur. Har en rottistik och hennes spår är mycket lika. Och att klorna är ute tyder också på ett hunddjur. Dom mer runda spåren kommer troligtvis från framtassarna, dom är lite rundare än baktassarna. Har spåren legat ett tag tenderar dom dessutom att bli lite större, pga smältning och sättningar i snön, detta utan att det syns nämnvärt på spåret. Har själv gått och tittat på tassavtryck och tyckt att dom varit stora, för att en rund senare komma på att jag och hunden gick där för några dagar sedan. Vi håller oss på småstigar där inte många andra går, därför vet jag att det är hennes spår.

Men större hund eller mindre varg är min gissning. Hundar kan springa lösa, min mamma hade en tervueren som gick som hon ville på dagarna.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.