Utrota stackmyror

Slår du ner ett tvåtums rör i stacken på senhösten, ca 2 m. Blåser det rent med tryckluft, låter det stå över vintern så flyttar de p g a kylan. Vi fick en stack med rödmyror i trädgården och Antizimex löste problemet åt oss.
Allt med skadedjur är inte etiskt och snyggt men somligt kan lösas utan eld och våld.

Hallå där Seobserver,
! Du har ett meddelande att svara på från mig !
 
spade och eld

Om man bortser från eventuella invändningar (etiska, juridiska, moraliska etc.) så...

...är det väldigt effektivt att starta en eld i anslutning till stacken och helt sonika gräva upp stacken ett spadtag i sänder som man strör över elden (för att inte kväva den). Gräv ungefär så djupt som stacken är hög. Man märker när man kommer ner i jordlagret.

Jag svarar bara på din förfrågan. Jag tycker att man i möjligaste mån skall lämna djuren därhän.
 
Myror liksom spindlar och getingar är rovdjur, tar man bort dem får man alltså stå ut med alla de djur myrorna annars skulle ha ätit upp, de äter ju t ex fästingar.
 
Man har ju olika preferenser vad gäller djur. Jag tycker t.ex. att man får ju ändå leta/plocka fästingar på sig själv hela sommaren, så några till gör ju ingen skada. Myror däremot fördärvar ju hela upplevelsen av alla aktiviteter som involverar att sitta eller ligga ner, så de får gärna bo någon annan stans.

Är det på egen mark får man ju göra som man vill, är det på allmän mark gäller ju andra regler, men som vi kanske inte behöver gå in djupare på. Ansvaret att följa lagen är ju enskilt.

Jag har bråkat med myrstackar på mina föräldrars tomt och vid sommarstugan sen barnsben. Små stackar, och stora.
Det extremaste (Och omognaste) var väl när metoden med rör (modell vägskylt-stolpe) ner i stacken användes under vintern, och när våren kom, inte haft önskad effekt. Sagt och gjort. Halv dynamitgubbe ner i röret. FOMP! Stack och rör borta. Röret åtefanns vid svampplockningen...

Skämt åsido. Den avgjort bästa metoden är att flytta stacken. Detta funkar bäst om inte stacken hunnit bli vansinnigt stor utan som mest kanske knähög eller lite till. Se ut ett nytt hem åt de rackarna. (Söderläge föredras) och börja lasta stacken med skyffel på skottkärra. När du når ner till äggen får du försöka ta hela "hjärtat" av stacken på skyffeln, och bära den till det nya stället. Sen rullar du dit med skottkärran och öser på. Ofta är myrorna nöjda med att äggen är i säkerhet och fortsätter stacken på det nya stället. Resterna av den gamla dränker man med vatten ordentligt.

Är det mycket rötter och skit, kanske man inte kan rädda stacken. Då kan man högtrycksspola bort hela rasket. Använd inte någon form av turbomunstycke bara för då skadar du rötterna på trädet. Om de efter någon dag ser ut att ha börjat återuppbyggnad. Spola igen. Detta är taskigt men giftfritt. Jag vet ärligt talat inte om de flyttar eller bara dör eller vad.

En stack en bit bort från tomten tog något djur (antagligen grävling) och grävde sig in i under en kall och snöfri december. En öppning 30cm i diameter rakt in till mitten av stacken. Den var helt död påföljande sommar, så det kan ju vara en metod. (om man inte vill äta äggen som grävlingen räcker det nog med att de fryser :) )

Lycka till!
 
Är det på egen mark får man ju göra som man vill, är det på allmän mark gäller ju andra regler, men som vi kanske inte behöver gå in djupare på. Ansvaret att följa lagen är ju enskilt.

Lycka till!

Stacken ligger väl inte på tomtmark och bara för det är egen mark så innebär det att man inte får göra vad man vill. Jag äger skog och där finns många myrstackar och det innebär inte att jag får göra vad jag vill med dem. Avverkar jag skogen ska jag visa hänsyn till myrstackarna så att de inte tar skada.
 
Stacken ligger väl inte på tomtmark och bara för det är egen mark så innebär det att man inte får göra vad man vill. Jag äger skog och där finns många myrstackar och det innebär inte att jag får göra vad jag vill med dem. Avverkar jag skogen ska jag visa hänsyn till myrstackarna så att de inte tar skada.

Den regeln gäller tydligen inte på utsidan längre...kanske för att någon då kan tro att man är stadsbo ;)...

...som sagt, myrstackar i skogen får man inte fippla med.

//J
 
Saftkalas

Bjud myrorna på koncentrerad saft.

Välj FUN LIGHT, kanske inte ok att göra reklam men just den saften dödar tydligen hela myrstackar...

Jag har inte provat själv men har bekanta som har lyckats med saften.
Googla på fun light myror så får du se...
 
Det är klart att det är skillnad på "tomt" och "mark". Jag uttryckte mig slarvigt. Det är klart att man inte på stor skala ska bråka med myror ute i skogen, men nära bebyggelse, eller andra av människan frekvent utnyttjade platser som t.ex. en badplats, tycker jag att läget är annorlunda. På tomtmark kommer ju tom försäkringsbolaget i många fall bekosta dina ansträngningar att förgifta dem.

TS kommer nog vilja oskadliggöra den här stacken oberoende av hur många moralkakor någon slänger på honom. Jag tycker han visar prov på ansvarstagande som inte vill förgifta vattnet, helst flyttar stacken etc. Att sen en och annan anorak tycker att man alltid ska rädda smådjuren alltid kan man ju inte ta hänsyn till om man tänker lite större. Att ta hänsyn till myrorna som markägare, samtidigt som man planterar upp hektarvis med gran, tycker ju jag på det stora hela är lite tveksamt ur ett ekologiskt- /mångfalds-perspektiv, men man gör det, och reglerna tillåter det, för att man tar hänsyn till det ekonomiska perspektivet...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.