Rondane i sommar

Jag och min sambo tänkte fjällvandra i Rondane i sommar. Ungefär den här turen. https://ut.no/turforslag/112436334/klassikeren-i-rondane

Möjligtvis att vi börjar i Spranget istället. Vi kommer åka kollektivt dit, och bil är inte ett alternativ för oss. Finns det någon här som vet hur man tar sig till Rondane? Vad jag förstått det som så kan man tar tåget till Hjerkinn från Oslo, och sen mer eller mindre vandra därifrån till leden. Däremot andra hållet, så ett tåg till Otta från Oslo. Hur tar man sig däremot från Otta till Spranget, när jag tittar på en-tur.no så verkar det inte gå några bussar dit? Någon som vet något om detta? Eller är det möjligen så att det just nu inte är i säsong, och därmed heller inga bussar?

Tips och dylikt för den här turen tas gladeligen emot! Vi kommer att tälta, så behov att sova på hytter är ej nödvändigt.
 
Till Otta borde det inte vara några problem att ta sig till med kollektivtrafik. Upp till Spranget funkar alltid taxi om inget annat finns...
Och just nu är det inte säsong. Bomvägen upp till Spranget plogas inte...
 
Hej,
gjorde nästan exakt samma tur i September. Jag tog tåget från Oslo till Hjerkinn. Från stationen ser du Hjerkinn huset, en privat fjällstation och precis utanför huset är vägvisaren till Rondane stigen via Hågeseter till Grimsdalshytta.
Eftersom jag hade mer tid så vandrade jag från Övre Dorålseter till Hofringen och vidare via Per Gynt hytta till Rondane. Sedan gick jag Rondane Triangeln. För att korta av den långa sträckan tog jag båt upp längs Rondvattnet och sedan vidare via Långglupen till Björnhållia. Tanken var egentligen att tälta en natt där stigen går upp till Rondslottet. Men vädret var ombytligt och så fortsatte jag till Björnhollia. Sista dagen från Björnhollia till Rondane fjällstation. Jag tog sista bussen för säsongen den 15. September från Språnget till Otta. Jag la upp några bilder i ett inlägg från September.
Mvh Veni
 
... . Hur tar man sig däremot från Otta till Spranget, ...?

Om tid och väder tillåter kan man överväga att promenera från Otta via Selsverket. En bit upp efter vägen kan man välja att antingen gå mot Peer-Gynt-hytta eller till Mysuseter (och alltså Spranget), se bifogad bild. Själv valde jag Mysusetervägen för att kunna besöka Kvitskriuprestein som är en sevärdhet i sig.
 

Bilagor

  • Ula.jpg
    Ula.jpg
    57.8 KB · Visningar: 548
DNT har informasjon på sine nettsider om tåg till Otta stasjon och anknytande buss vidare till Spranget. OBS fortfarande tidtabell för 2019!

https://rondvassbu.dnt.no/adkomst/

Som parkerade bilen vid Spranget och gick till Hjerkinn vidare med tåg och taxi (september så bussen gick bara på helgerna) till bilen på Spranget!
 
Har hittat en annan sida. www.inlanstrafikk.no Finns tidtabeller men inte för turer till fjällen. De kan komma fram senare. Tågtrafiken kommer att tas över av sj och tågtrafiken och bussarna brukar korrespondera. Sj tar över i juni så tidtabeller borde finnas tillgängliga när sj's tider är klara. Tänker hålla koll på detta. Hoppas ni får en fin tur. Var där i somras. Var tre som delade på en taxi, 500 kr totalt. Men det priset är osäkert efterssom taxi ska avregleras och alla får sätta det pris de vill ha.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vattenvargen Vad är som Rondane men ändå inte? Fjällvandring 13
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Glännman Rondane Fjällvandring 4
tommystrom Vatten i Rondane Fjällvandring 3
Christian1 Jämtlandstriangeln, Rondane eller Mallis? Fjällvandring 6
Dennis Andersson Jotunheimen eller Rondane Vecka 44 Fjällvandring 1
Dennis Andersson Rondane mitten av maj? Fjällvandring 5
sofus81 Rondane nationalpark Fjällvandring 31
Gunsig Turtips Dovre/Rondane Fjällvandring 1
GustavOh Rondane, stugor, tåg... Fjällvandring 6
barre Bilder från Rondane, andra veckan i oktober Fjällvandring 11
MickeOlle Turförslag Rondane - Dovre Fjällvandring 3
anse Vandring i Rondane i September. Fjällvandring 1
ecaemn Dovre / Rondane Fjällvandring 3
ecaemn Vandring i Dovre / Rondane Fjällvandring 1
Rondane i oktober Fjällvandring 4
magnus ul Tågpriser i sommar Fjällvandring 26
Walters Sylarna sommar Fjällvandring 8
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
JKAbrams Sökes: Aktuella observationer (sommar 2020) för jojoleden/trepassleden Fjällvandring 11
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
Saelie Padjelantaleden och Sarek i sommar Fjällvandring 9
henrik.hagglund Bunnerfjällen i sommar? Fjällvandring 11
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
ludde0719 Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages! Fjällvandring 8
svartisens Jämtlandsleden i sommar? Fjällvandring 1
Signeld Söker sällskab på fjällvandringen, tex till Jotunheimen i sommar?! Fjällvandring 2
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
tobias söderlund Edsåsdalen med omnejd i sommar Fjällvandring 1
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
Bifrostpersson Tips på tur sommar 2016 Fjällvandring 8
creamwolf Akka möjligt i sommar? Fjällvandring 21
eboklund "De trodde det var sommar" Fjällvandring 247
Trottoarbonn Kungsleden i sommar? Fjällvandring 4
irrbloss_21 Lappland i sommar Fjällvandring 6
helenaochrolf.svensson Råd om tidpunkt för Kebnekaisevandring i sommar Fjällvandring 5
kahin.akram Fjällvandring abisko - nikkaluokta sommar -15 Fjällvandring 26
Henkenorstrom35 Sommar vandring längs hela Kungsleden Fjällvandring 2
Sjacobsson Vandringsällskap på fjällvandring i sommar? Fjällvandring 16
mattiasevolv Vår, sommar eller höst? Fjällvandring 5
JennieM Vindbyxor fjällvandring sommar, för kyligt? Fjällvandring 11
Herr Nilsson Femundsmarka i sommar? Fjällvandring 1
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
Rickard L Bunnerfjällen i Sommar ?? Fjällvandring 2
Alper Abisko - Vandra och tälta, Smockat på sommaren? Fjällvandring 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.