Vårvintertur över isar?

Andra halvan av april är det tänkt att jag ska passera först Teusajaure och sedan Langas över till Saltoluokta.
Kan man säkert räkna med att båda isarna håller. Kartan varnar för tunn is utanför Salto...

HåkanF
 
Tar du leden vid Saltoluokta så är den monitorerad. Vattenfall ordnar helikopter om inte isen funkar. Teusajaure vid STF stugorna är säkert OK om stugan är öppen.

Thure
 
Man kan aldrig på förhand "säkert räkna med att isen håller". Jag förstår att jag märker ord här men det kan nog inte påpekas för ofta. Is är färskvara hur tjock den än är.
 
Lapplandsfjällen har utefter lederna pålitliga isar under STFs vintersäsong. Langas är reglerad vilket gör att det där är ett undantag. Men som tumregel gäller annars att is måste bedömas på plats och med både kunskap och fantasi.

Thure
 
Tack för era kommentarer. För att öka chanser (minska risker) har jag bestämt mig för att skida runt månadsskiftet mars-april.
/HåkanF
 
Jag lånar tråden lite. Det här med isar på reglerade sjöar har jag ofta stött på men aldrig behövt riktigt förstå.

Innebär vattenkraften att man ständigt småmixtrar med vattennivåerna så att isen aldrig bildas ordentligt?
Innebär det Alltid att det är helkorkat att färdas över den eller är det mest när det går att se nästan en brottkant från strandlinjen som man kan förstå att bassängen har tömts och inte borde beträdas?
 
Vattenmagasin kan både tömmas och fyllas på under issäsongen beroende på var i kedjan de ligger.

Fylls de på blir det landlös is. Tappas de ur blir isen liggande på stenar med luft under.

Langas vid Saltoluokta går ofta upp vid stort påsläpp uppifrån Stora Sjöfallet då det är grunt utanför och isen underfräts när plusgradigt vatten från botten passerar över grundtröskeln. Isleden gör därför en rätt ordentlig omväg uppströms.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.