Fjällvandring På tur i bergen

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-12-25, 22:28
Marcus S Marcus S är inte uppkopplad

Lämplig utgångspunkt för dagsturer?

Familjen planerar för fjällvandring i sommar - inte minst vi föräldrar längtar efter att ha varit i fjällen för ett par år sedan senast. Vi är dock inte särskilt erfarna och vill göra det enkelt för oss alla.
Det innebär att vi vill bo på ett och samma ställe en eller två veckor - inte gå mellan stugor, tälta eller liknande. Vi vill också lätt komma ut på kalfjället (en bit med bil först går bra, men helst utan att gå många kilometer innan man är i det kala) för enklare turer i vacker fjällmiljö - som oerfarna och också mindre intresserade barn (9 och 12) kan uppskatta. Helst ska det finnas en del leder att välja mellan dessutom. Och gärna något annat att göra någon pausdag eller om det blir skitväder.
Jag vet att det är höga krav, men ändå! Vart ska vi resa - och varför?
Tacksam för alla goda tips!
Svara med citat
Gammal 2019-12-26, 12:14
bfia73 bfia73 är inte uppkopplad

Hej!

Kolla in Oviksfjällen/Bydalen/Höglekaredalen. Finns fina stugor att hyra. Lätt att nå kalfjället.

/ F
Svara med citat
Gammal 2019-12-26, 17:02
Swift Swift är inte uppkopplad

Jag slår ett slag för Funäsdalen och de andra fjällbyarna i närheten. Fina fjäll med bra kommunikationer genom två dalgångar. Här finns många stugor och bra service. En regnig dag kan man säkert hitta på en del annat också.
Svara med citat
Gammal 2019-12-26, 20:03
seobserver seobserver är inte uppkopplad

Även i Norge finns hyttor i dalar ovan trädgränsen med bilväg ända fram till.
Något brantare fjäll och inte behöver man köra så långt norr ut heller.

go tur
Svara med citat
Gammal 2019-12-27, 18:56
erik_odal erik_odal är inte uppkopplad

Jag svarar ju alltid Hemavan.
Med bil har du oändligt mycket dagsturer att utforska, från det enkla till rejäla toppar.
På flera ställen behöver du bara gå en kortare tur för att få uppleva kalfjället med rejäla toppar runt omkring.
I Hemavan befinner du också ovan barrskogsgränsen hela tiden, du är hela tiden i fjällen, och inte nedanför.

Leta dock privat boende utanför centralorte n, så blir det mycket billigare.

Har ni tråkigt så kan man slå ihjäl många timmar på naturrum med dess fjällbotaniska trädgård.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:29.

Logga in

Tips!