Stora eller små kullagaer?

Jag behöver köpa nya hjul och kullagaer till mina Salomon Pilot. Har nu 84 mm 83A med små kullager.

Vad är fördelar/nackdelar med stora (standard) resp små (micro) kullager? Kan lägga till att jag bara motionsåker och gärna ser att kullagren inte tar in smuts så lätt så att man slipper rengöra dem.

// Fredrik
 
Hjul och lager är lite speciellt. För det första så är inte belastningarna konstanta, vilket man eftersträvar med lager.
Eftersom underlag och teknik varierar så är trots massa och momentförluster större förseglade, permanentsmorda kullager bäst och dyrast.

go tur
 
De större

kullagren tål lite mera misshandel utan att rosta fast.

Jag föredrar att smörja de större med utombordarfett, då klarar de ganska många mil innan de måste smörjas om. Till och med regnväder brukar de klara då.

Microlagren spar en del vikt och för en tävlingsåkare kan de vara ett bra alternativ i bra väglag.

Thure
 
johankse; sa:
Hjul och lager är lite speciellt. För det första så är inte belastningarna konstanta, vilket man eftersträvar med lager.
Eftersom underlag och teknik varierar så är trots massa och momentförluster större förseglade, permanentsmorda kullager bäst och dyrast.

go tur

De förseglade lager jag sett har haft sämre rull pga friktion mellan packning och lager.

Thure
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...