Hjultyp vibrationer

Hej !

Jag har just börgat åka inlines med stavar för att få lite skidträning på sommaren. Jag har införskaffat ett par k2 radical 100. På dessa sitter ett par hjul med beteckningen 85A. Det jag har märk är att om man åker på grovkornigare asfalt (typ landsväg) vibrar det så att foten nästan dovnar bort.
Är det känsligt med asfaltkvalién vid inlinesåkning
eller har jag fel hjul (eller t.o.m inlines)? Vad betyder 85A och vilka mer klasser finns det

Hälsningar Mats
 
"Hjulens "däck" är tillverkade av polyuretan och finns i olika hårdheter. 78A-85A är vanliga hårdheter där 78A är relativt mjuka 85A relativt hårda. Hårda hjul rullar snabbare på bra underlag men mjukare hjul dämpar ojämnheter bättre och ger bättre fäste speciellt på fuktigt underlag. Tyngre åkare behöver hårdare hjul än lättare." - taget från http://www.skridsko.net/sik/sommaraktiviteter/inlines.html
 
N254620; sa:
Är det känsligt med asfaltkvalién vid inlinesåkning
eller har jag fel hjul (eller t.o.m inlines)?
Hälsningar Mats
Asfalten är jätteviktig vid inlinesåkning. Man får hela tiden se upp för stenar och grus. Grov asfalt är inte så kul. Leta rätt på en bättre runda. Själv åker jag på 83A eller 85A men har även gamla hjul på 78A, men dessa känns lite segt att sätta på... Men vid ren träning på dålig asfalt - visst...
 
Tänkte mest säga att även skaterullskidor oftast måste köras på bra asfalt. Men vissa rullskidehjul ger bättre grepp i asfalten, men det är i stort lika skakigt för fötterna.
 
N254620; sa:
Jag har just börgat åka inlines med stavar för att få lite skidträning på sommaren. Jag har införskaffat ett par k2 radical 100. På dessa sitter ett par hjul med beteckningen 85A. Det jag har märk är att om man åker på grovkornigare asfalt (typ landsväg) vibrar det så att foten nästan dovnar bort.
Är det känsligt med asfaltkvalién vid inlinesåkning
eller har jag fel hjul (eller t.o.m inlines)? Vad betyder 85A och vilka mer klasser finns det
Hälsningar Mats

Visst kan mjukare hjul svälja ngt mer ojämnheter jmf med hårda men min erfarenhet är att det är endast marginellt om ens signifikant. Snarare greppet och rullet som påverkas mera. Asfaltskvaliten är påverkar otroligt mkt mer i hur mkt dina rullskridskor (och fötter) vibrerar. Bra asfalt kan göra otroligt mkt på åkhastigheten jmf med dålig asfalt.

Att foten domnar bort när du åker beror säkert delvis på vibrationerna från asfalten som du säger. En annan orsak till domnade fötter är att man drar åt sina skridskor för hårt framtill över främre delen av foten för att få bra passform av skon runt häl och vrist. En lösning på detta är att dela sin skosnören så att tex de 3 översta hålen har "eget" separat skosnöre. Gör det lättare variera trycket över foten och man kan ha lite mindre hårt över fotbladet. Kan hjälpa mot domnade fötter.

Upplever ibland också att foten domnar för att jag har svårt slappna av i foten ordentligt under åkningen ("jobbar med tårna"). Har inget bra motmedel mot detta förutom att stanna, ta av skridskon ett par minuter och sen försöka tänka på att inte "jobba" för mkt med foten under åkningen. Detta brukar dock bli bättre ju mer man åker på säsongen.
J
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.