Forma skorna med värme?

ala; sa:
Sidojustering kan nog vara en bit i det hela eftersom problemet bara uppstår på vänster fot. Något tips på hur man testar sig fram med justeringen? Det är den yttre fotknölen som gör ont.
Tack!

/Andreas

Jag försöker alltid sträva efter en neutral position av skenan så att när man rullar rakt fram skall man INTE känna några supinering eller proneringstendenser. Ett sätt att testa detta är att efter justering av ramen sätta på sig rullskridskorna och utan att snöra dom åka en bit och känna hur foten ev. vill "vika" sig när man rullar framåt. Får man vikningstendenser så får ramen justeras lite för att motverka detta. Ursprungsläget jag börjar med är att ramen går mellan stortån och "pektån" framtill samt i linje med hälsenan baktill. Sen justerar jag utifrån detta och för mig tenderar jag att justera positionen mer framtill än baktill, rätt eller fel vet jag inte men det funkar för mig.

Om man är lite assymetrisk som jag kan inställningen skilja sig ganska mkt mellan höger och vänster fot.

Ramens placering brukar jag behöva justera med ojämna mellanrum när jag märker att det inte känns bra på något sätt. Orsaken kan vara nya alt slitna hjul, förändrar åkteknik, olika underlag mm mm.

Det är bara att testa på

Lycka till
J
 
ala; sa:
Jag har ett par Salomon Pilot V, femhjulingar och har börjat få ont på vänster fotknöl som krockar med muttern som håller fast övre delen av skon. Som det låter går inte ytterskalet att forma om och mina försök med varmluftspistolen har inte gjort någon nytta.

Vad ska jag göra? Det är inte roligt att få ont i foten!

Någon som har ngt bra tips hur jag kan vadera muttern/innerskon? Troligen är det den svampiga stoppningen som inte längre klarar av att fylla ut mellan mutter och knöl. Eller så är det bara att jag börjat åka längre turer.

Går det att köpa en ny (lägre?) sko och flytta över skenan till?

Kanske gjorde jag lite höna av en fjäder här!? Jag provade att byta innersula och körde med en som var tjockare i hälen så att foten kom upp ovanför den kritiska punkten. Tillsammans med lite tejpning klarade jag nästan fyra mil i stort sett prolemfritt.

Så jag jobbar nog vidare med ytterligare optimering av befintlig sko. Tänkte ev testa att köra barfota nästa gång för att få mindre rörelse i foten eftersom jag fick lite skav på andra foten.

//AA
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.