Fäste för stavar

Hej.
Förra året köpte jag längdåkningsstavar för att använda med mina inlines. Först testade jag en slags plåtpiggar som de rekommenderade på affären, men jag tyckte de var ganska kassa. Sen bytte jag till gummipluttar som finns walkingstavar, men de fäster inte vid frånskjutet.
En gång såg jag en kille "flyga" förbi på rullskidor med en grå gummiplutt på stavarna. Han såg ut att ha fäste hela vägen.
Har någon något tokbra tips på vad man skall fästa längst ner på staven för att få fullgott fäste?
Tack på förhand!
Leif Köldal
 
Förr när jag åkte inlines med stavar använde jag vanliga rullskidholkar med någon form av hårdmetall i spetsen. Inte lätta att skärpa (men gick om man kylde samtidgt som man slipade) och de höll i cirka en säsong och sen fick man byta. Köptes i vanlig sportaffär för en hundralapp typ.

Man får räkna med betydligt sämre fäste med stavar på asfalt och det enda är att se till att ha vassa spetsar hela tiden.

Prövade med gummiholkar vid ngt tillfälle men tyckte inte de funkade alls. Var som sagt ngr år sedan och mkt kan ha hänt på gummifronten sen dess.....

J
 
Jag har åkt en del rullskidor med hårdmetall-spets på mina stavar och tycker det funkar bra.
Men jag tror det är en teknik-fråga, något som man får lära sig att använda. Säkert inte så lätt första gångerna man åker.
Spetsarna går att byta ut.

Om det är vanliga längd-skid-stavar som du har använt, så kan jag förstå att det inte gick så bra.
Köp stavar som man använder till rullskidor, eller fråga i en sportbutik vad dom kan rekommendera.

Lycka till!!

//Gustav\\
[Ändrat av Keras2006 2006-08-15 kl 16:23]
 
Jonas.O; sa:
Förr när jag åkte inlines med stavar använde jag vanliga rullskidholkar med någon form av hårdmetall i spetsen. Inte lätta att skärpa (men gick om man kylde samtidgt som man slipade) och de höll i cirka en säsong och sen fick man byta. Köptes i vanlig sportaffär för en hundralapp typ.
J
Man måste ha en diamanttrissa för att slipa rullholkar. Då tar det bara nå´n minut med vanlig borrmaskin och spetsen bränns inte ur plasten.
diamant.jpg
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...