Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Här en liten inblick i en stackars hobbyists (helg)vardag. Det ska grillas, men då måste ju värmen utnyttjas optimalt. Denna gång till A) normalisering av stål inför skogsknivsprojekt (tog 20 minuter av upphettning mha värmepistol och avkylning innan kortet togs och gallret lades på), och B) uppkokning av vinäger för etsning av hamon (då frun klagat på att det stinker och ”kan vara farligt för barnen att göra detta inomhus”) :)
Whiskyglaset är självförklarande

Excellente. Har själv skissat på min profil idag. Ska försöka såga ut och slipa fram lite imorgon...
 
Ja okej då :) Lite osäker på spets och greppets avslut baktill. Den slutgiltiga versionen får ta form på bandslipen så man kan känna sig fram. Bladet är ca 120 mm och ska göras av 3.5 mm tjock RWL 34.

Yes. Det där är en riktig skogskniv, och sannolikt hade jag själv ritat något snarlikt om jag kunnat hålla mig till funktion före form. Därmed inte sagt att din inte har form, den har superschysst balans. Tummen upp! Mitt projekt kommer att ta tid, ämnet är 9mm tjockt (!) och ska ner till runt 4 tänkte jag. Ytterligare ett skäl att göra bladet lite kortare :)
 
Den här är ett enda långt radband av experiment och misslyckanden. Den har varit med om det mesta en kniv kan gå igenom, så att säga. Bytt handtagslösning tre ggr, t.ex. nu får det bli såhär, och trots repor och ojämnheter gillar jag den rent känslomässigt. Sen skadar det inte att den skär som en j-a laserkniv och har grymma egenskaper. Ibland hamnar planeterna rätt, den är inte ens anlöpt och har därmed väldigt, väldigt hård egg. Trots det går det utmärkt att skärpa och bryna en egg som verkar oförstörbar. Märkligt, men gött
 

Bilagor

  • 9787831F-7020-4B29-9AFC-739437AB0273.jpg
    9787831F-7020-4B29-9AFC-739437AB0273.jpg
    166.6 KB · Visningar: 243
Ni har blivit riktigt bitna grabbar!! Kul!

Fin ritning MAW, påminner en hel del om en kniv som Seved pulade ihop åt mig efter en ritning som jag tog fram. Det är många år sedan.

Kniven ser riktigt användbar ut henjon! Säkert bra på många olika arbetsuppgifter.

Själv har jag återigen börjat snegla på franska LeThiersknivar som dessa tre:

http://couteaux-shop.com/wp-content/uploads/2018/05/Perceval-couteau-le-thiers-ebene-blanc.jpg

https://messerkontor.de/produkt/antretoise-le-vif-taschenmesser-avonite-weiss-carbonfiber-schwarz/

https://lierande.com/

Framför allt den sista kniven är riktigt intressant med tanke på lättviktsknivar som vi diskuterat tidigare. Mycket intressant bladlåsning!

~Paul~
 
Riktigt fina fällknivar Paul, utmärkta attribut!
Här är kvällens jobb. Några småblundrar, men ska nog gå vägen. Sandpapper 220 korn handslip på slutet, sen härdning. Och tången ska borras så klart.
 

Bilagor

  • DSC_1415.jpg
    DSC_1415.jpg
    16.9 KB · Visningar: 199
  • DSC_1413.jpg
    DSC_1413.jpg
    17 KB · Visningar: 202

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.