STF tar strid för fjällederna efter budgetslakt

Vill du kunna vandra i svenska fjällen – även i framtiden? Hjälp oss och skriv under vårt upprop till regeringen för att stoppa budgetslakten som drabbat fjällederna. www.räddalederna.se

Pressinformation som precis gått ut:
Svenska Turistföreningen, STF startar nu ett upprop och en namninsamling för att rädda fjällederna, som är i ett stort behov av upprustning. I budgeten som riksdagen röstade igenom i höstas minskade anslaget till Naturvårdsverket med hela 45 procent, vilket har lett till ett minskat stöd till de svenska fjällederna. Nu saknas pengar till underhåll och upprustning av fjällederna och på sikt riskerar delar av systemet att stängas ner.

I ett upprop www.räddalederna.se riktat till miljöminister Isabella Lövin kräver nu STF att Naturvårdsverkets budget för fjälleder återställs efter höstens kraftiga nedskärning. Och på sikt måste den öka om fjällen ska vara tillgängliga för alla – även i framtiden.

– Anslagen för underhåll och upprustning av leder har minskat dramatiskt i och med budgeten som röstades igenom i höstas. Vi kan inte acceptera att eftersatta broar inte rustas upp eller att rastskydd inte renoveras samtidigt som intresset för fjällvandring ökar, säger Magnus Ling, generalsekreterare på Svenska Turistföreningen.

Budgeten för underhåll och upprustning av fjälleder har kapats med hela 40 procent, eller runt 10 miljoner kronor, för 2019. Enligt Naturvårdsverket kommer de kraftigt minskade anslagen konkret innebära att följande inte blir gjort:
• 18 bristfälliga rastskydd kommer inte att renoveras
• 127 eftersatta broar rustas inte upp
• 200 vägvisare som behövs kommer inte att sättas upp
• 562 km led kommer inte att röjas
• 1 862 km led får vänta på förbättrad ledmarkering

– Intresset för friluftsliv ökar och fler vill ge sig ut på fjället. Vandring passar de flesta, är bra för hälsan och dessutom mycket klimatsmartare än många andra typer av semesterresor. Då väljer staten att dra ner på resurserna! Det är väldigt bakvänt, säger Magnus Ling.

Alltfler väljer att semestra i Sverige och enligt en undersökning som STF gjorde bland svenska folket inför sommaren 2018 sa drygt fyra av fem att de planerade en sommar i Sverige. Och över var tionde uppger att de helst vandrar på semestern.

– Svemester-trenden är stark, förra året valde många att stanna i Sverige och det ser ut att hålla i sig. Inhemsk turism är inte bara en viktig jobbskapare för Sverige utan också avgörande för att fler ska få ta del av landets natur och kultur. Därför förväntar vi oss att miljöministern står upp för den unika svenska naturen och allas möjlighet att vistas i den, säger Magnus Ling.

Om det statliga ledsystemet:
Det statliga ledsystemet i fjällen består av cirka 550 mil markerade leder och går genom Dalarnas, Jämtlands, Västerbottens och Norrbottens län. Naturvårdsverket och länsstyrelserna/Laponiatjuottjudus ansvarar för lederna som omfattar vinterleder, sommarleder, broar, rastskydd och spänger.

Läs mer och stötta uppropet för att rädda fjällederna genom att gå in på www.räddalederna.se

Kvarvarande upprustningsbehov av fjällederna enligt Naturvårdsverket
Antal nya broar - 84
Antal nya vägvisare - 200
Antal upprustade broar - 127
Antal nya rastskydd - 3
Antal renoverade rastskydd - 18
Km förbättrad ledmarkering – 1 862
Km röjd led - 562
Km spång - 49

Om STF
Svenska Turistföreningen är en av Sveriges största ideella organisationer och har sedan starten 1885 varit pionjärer för att upptäcka Sverige. Genom att guida och inspirera till små och stora äventyr vill vi att fler människor ska få möjligheten att förstå och dela vår upptäckarlust. Vi vill värna om och utveckla våra unika miljöer så att vi kan lämna över dem till nästa generation. Föreningen har cirka 238 000 medlemmar och ungefär 250 boenden i Sverige, från fyr och fjällstation till skepp och hotell.
 
Det här gör mig väldigt upprörd av flera anledningar. Jag vill inte bli för politisk men att man väljer att skära ner med 40% är oerhört magstarkt och dessutom från en kostnad som motsvarar ungefär 25 miljoner totalt? Det är en struntsumma i förhållande till vår statskassa. Vad är skälet till att man väljer att göra en sådan kraftig åtstramning för ynka 10 miljoner som har så förödande konsekvenser för Sveriges framtida friluftsliv? Det måste finnas andra områden som inte alls har samma förödande konsekvenser som kan effektiviseras. De har ju budgeterat elcyklar för miljardbelopp, tog pengarna plötsligt slut?

Jag hoppas att alla som läser det här skriver på!
 
Hade Stf prioriterat bättre och gett fan i att bränna x antal miljoner på tex sylarnas fjällstation och dess lyxrestaurang, så hade läget sett annorlunda ut och man hade haft bättre möjligheter att fixa sånt här.

Det sticker i ögonen när man ena stunden gör på det viset och sen nästa så ska det tiggas mer pengar och snyftas i media.

Karma?
 
Hade Stf prioriterat bättre och gett fan i att bränna x antal miljoner på tex sylarnas fjällstation och dess lyxrestaurang, så hade läget sett annorlunda ut och man hade haft bättre möjligheter att fixa sånt här.

Det sticker i ögonen när man ena stunden gör på det viset och sen nästa så ska det tiggas mer pengar och snyftas i media.

Karma?

Det här är av att någon köper en lyxbil och anser att vägarna behöver lagas och underhållas för att det är stora potthål i dom. Och du kommenterar med att köp en hen borde köpt en billigare bil och laga hålen i gatan istället med pengarna som blir över...
 
Det här är av att någon köper en lyxbil och anser att vägarna behöver lagas och underhållas för att det är stora potthål i dom. Och du kommenterar med att köp en hen borde köpt en billigare bil och laga hålen i gatan istället med pengarna som blir över...

Instämmer. Bra initiativ STF!
 
Hade Stf prioriterat bättre och gett fan i att bränna x antal miljoner på tex sylarnas fjällstation och dess lyxrestaurang, så hade läget sett annorlunda ut och man hade haft bättre möjligheter att fixa sånt här.

Det sticker i ögonen när man ena stunden gör på det viset och sen nästa så ska det tiggas mer pengar och snyftas i media.

Karma?

Du blandar ihop begreppen. Det är inte STF som skurit ned anslaget med 40%, Det är Moderaterna i samarbeten med Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna, allt ihop i den moderata budgeten som klubbades i höstas.
Det STF nu gör är att protestera mot denna statens nedskärning av NATURVÅRDSVERKETS budget, det kommer att drabba mer än bara vandringslederna, Nationalparker, Naturreservat mm kommer att drabbas också.
 
Bra initiativ, synd bara att den ska behöva ställas till nuvarande regering som inte är de skyldiga till neddragningarna.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Oavsett vems budget det är så har den regering som nu sitter vid makten frivilligt valt att regera med denna budget som underlag. Tveksam till att det därför är rimligt (eller ärligt) att göra detta till partipolitik.

Min förhoppning är att de organisationer och myndigheter som nu ska prioritera vad pengarna används till gör det utifrån ett säkerhets- och tillgänglighetsperspektiv. Detta borde innebära att pengarna i första hand används till underhåll och utbyte av befintliga broar. Det går att (barmarks)vandra utan stugor, röjda leder, skyltar och ledmarkeringar, men en bro som saknas eller är för dålig för att användas är en "deal breaker".

Med det sagt kommer jag naturligtvis att skriva på uppropet eftersom det den här gången är jag som utgör det s.k. särintresset som vill att "något annat" ska nedprioriteras för att det jag tycker är viktigt ska få mer resurser.



Sent from my G8441 using Tapatalk
 
Det verkar som att M/KD budgeten, precis som STF, prioriterar ekonomisk vinst över fina leder.

Vem hade kunnat tro?
 
Oavsett vems budget det är så har den regering som nu sitter vid makten frivilligt valt att regera med denna budget som underlag. Tveksam till att det därför är rimligt (eller ärligt) att göra detta till partipolitik.

Min förhoppning är att de organisationer och myndigheter som nu ska prioritera vad pengarna används till gör det utifrån ett säkerhets- och tillgänglighetsperspektiv. Detta borde innebära att pengarna i första hand används till underhåll och utbyte av befintliga broar. Det går att (barmarks)vandra utan stugor, röjda leder, skyltar och ledmarkeringar, men en bro som saknas eller är för dålig för att användas är en "deal breaker".

Med det sagt kommer jag naturligtvis att skriva på uppropet eftersom det den här gången är jag som utgör det s.k. särintresset som vill att "något annat" ska nedprioriteras för att det jag tycker är viktigt ska få mer resurser.



Sent from my G8441 using Tapatalk
Det var inte min mening att göra det till partipolitik, men det är synd att budgeten ligger kvar åtminstone till i höstbudgeten.

Sen förstår jag inte vad du menar med att det är frivilligt att regera med nuvande budget?

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Det var inte min mening att göra det till partipolitik, men det är synd att budgeten ligger kvar åtminstone till i höstbudgeten.

Sen förstår jag inte vad du menar med att det är frivilligt att regera med nuvande budget?

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Jag menar bokstavligen det jag skriver: Budgeten var känd när regeringen bildades och det är frivilligt för ett parti att ingå i ett regeringsunderlag.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...