Orolig för XXL´s utbud...

XXL har ju prisgaranti vilket innebär att det alltid är billigast. Annars säger man bara till var den finns billigare, så sänker de priset till under konkurrentens.

""Vår prisrobot scannar varje dag av sportmarknaden efter de lägsta priserna så att du alltid skall känna dig trygg med ditt köp. Skulle vår prisrobot mot förmodan inte hinna uppdatera priserna och du hittar en identisk produkt billigare hos en annan svensk återförsäljare, inom 30 dagar från köpdatumet, betalar vi tillbaka mellanskillnaden på produkten. Förutsättningen är att produkten är av samma märke, har motsvarande specifikationer, finns i lager samt kan köpas på lika villkor. Prisgarantin gäller ej mot utländska webbutiker. ""

https://www.xxl.se/30-dagars-prisgaranti
 
Naturkompaniet och XXL gratis provställe

Var ska vi handla när Naturkompaniet och XXL slutar vara gratis provställe?

(...)

Resultatet blev att Naturkompaniet slutade med att lagerföra och sälja dessa kängor (Lundhags). Händer samma sak med XXL?

Just när det gäller naturkompaniet så verkar deras affärer bli mer och mer showroom för koncernens varumärken. Gungor och karuseller..
 
Prisrobotgaranti

XXL har ju prisgaranti vilket innebär att det alltid är billigast. Annars säger man bara till var den finns billigare, så sänker de priset till under konkurrentens.

""Vår prisrobot scannar varje dag av sportmarknaden efter de lägsta priserna så att du alltid skall känna dig trygg med ditt köp. Skulle vår prisrobot mot förmodan inte hinna uppdatera priserna och du hittar en identisk produkt billigare hos en annan svensk återförsäljare, inom 30 dagar från köpdatumet, betalar vi tillbaka mellanskillnaden på produkten. Förutsättningen är att produkten är av samma märke, har motsvarande specifikationer, finns i lager samt kan köpas på lika villkor. Prisgarantin gäller ej mot utländska webbutiker. ""

https://www.xxl.se/30-dagars-prisgaranti

Det är väl därför dom har så mycket egna märken/modeller från välkända tillverkare. Det finns inte särskilt många produkter av samma märke med identiska specifikationer om man beställer egna varianter av en produkt så "prisrobotgarantin" går ofta inte att utnyttja.

Trots det tycker jag att XXL utgör en frisk fläkt i en annars mycket högt prissatt marknad.
 
Som privatperson behöver du aldrig vara orolig för företags sortiment.
Men det är klart att brukas företagskedjor som provrum så kommer ju på sikt servicen att försämras.

Företagens lokal, lager och personalkostnader måste betalas med pengar, enda inkomsten de har är avslut.

Tänk efter före!

go tur
 
Tittar man närmare på XXLs sortiment så är det brett men saknar djup. Märkesvaror på kampanj utgör lockvaror, men dessa återfinns i nedre änden av respektive märkes sortiment. Exklusiva produkter betyder små volymer, inget för denna kedja.
 
Var ska man handla sådant som kläder och skor som man måste prova om det inte finns någon butik på stan som säljer dom?

Så som det fungerat hittills har ju butikernas marginaler på produkterna finansierat själva "utställandet" så att säga. Men tillverkarna tjänar ju lika mycket oavsett om produkten köps på Nätet eller i butik.

Lösningen är såklart att det blir tillverkarna som får starta butiker. Om folk inte kan prova deras produkter nånstans kommer de inte att köpa dem (varken på Nätet eller i butik).

I princip gör ju alltså butikerna gratis reklam för tillverkarna idag.

Tillverkarna behöver ju inte ha helt egna butiker, de kan sponsra en hörna hos en butik eller nåt liknande.

Istället för att konsumenterna finansierar detta via butikens påslag så kan butiken istället få betalt av tillverkaren för att sälja produkterna.
 
EN del näthandlare har gratis returfrakt och har till och med hört uppmaningen att beställ två storlekar och skicka tillbaka den som passar sämst. Posten och andra distributörer vinne rpå detta men särskilt miljövänligt med många returtransporter är det nog inte.

Finns det inte några butiker i centrala Stockholm som är rena utställnigar ("showrooms") där man bara kan titta och prova men inte köpa? Drivs rimligen av generalagent.

/Patrik
 
Vem betalar?

Istället för att konsumenterna finansierar detta via butikens påslag så kan butiken istället få betalt av tillverkaren för att sälja produkterna.

Vilket innebär att tillverkaren höjer sina priser för att täcka sina ökade kostnader. Det i sin tur medför att "utpriset" i butiken måste höjas och - som alltid- slutkunden blir den som får betala vilket naturligtvis är helt normalt.

Jag kan inte se några alternativ som inte innebär att kunden/konsumenten är den som betalar till sist om inte "jättarna" accepterar en minskad vinst (vilket torde vara en utopi).
 
Vilket innebär att tillverkaren höjer sina priser för att täcka sina ökade kostnader. Det i sin tur medför att "utpriset" i butiken måste höjas och - som alltid- slutkunden blir den som får betala vilket naturligtvis är helt normalt.

Det är ju samma totalkostnader, pengarna kommer bara andra vägar.

Titta på Apple med deras Apple store. Har de höjt priserna på grund av att de har egna butiker?

Men det är klart att det är kunden som betalar i slutänden, det är ju kunden som köper produkten... Menar du att kunden skulle slippa betala för produkten eller hur resonerar du?

Som kund betalar du idag vinstmarginal både till butiken och tillverkaren. Men det är butikerna som går på knäna eftersom de inte kan konkurrera med näthandelns priser.
 
Nästan rätt

Det har du rätt i men då bortser du från den ökade administration som uppkommer om tillverkaren skall hyra in sig i butiken. Nån skall ju betala för det också. (Mitt svar riktade sig mot påståendet det skulle bli billigare om tillverkaren hade en egen "hörna" i butiken.)

Givetvis kan priserna bli bättre om man skippar några led i försäljningskedjan.
 
Tillverkarna är bra på att designa/utveckla kläder och produkter vi vill ha.
Butikerna tillhandahåller en väletablerad distributionskanal till konsumenterna. Jag tror inte tillverkarna är intresserade av att ta över butikerna då en butik bör innehålla en mix av produkter och varumärken för att vara intressant och lönsam.

Nu säljs en hel del över internet men om butikerna tvingas slå igen tror jag tillverkarna kommer plocka russinen ur kakan och öppna "show rooms" i de större städerna där försäljning kommer genereras till weben istället. Att vi skulle sluta handla tält, ryggsäck, kläder, etc om butikerna försvann tror jag inte på för ett ögonblick så tillverkarna känner nog ingen panik.

Jag handlar nästan alltid i butik då man kan känna o klämma på varan innan man handlar samt att man kan få hjälp med frågor o.d.
 
(Mitt svar riktade sig mot påståendet det skulle bli billigare om tillverkaren hade en egen "hörna" i butiken.)

Det var det väl ingen som påstod? Jag menade ju bara att pengarna kom från andra hållet. Vad som händer med priserna är svårt att sia om.


Att det skulle behövas en mix av produkter är jag inte så säker på, det är ju rätt många tillverkare idag som har egna butiker. Apple Store nämnde jag tidigare, men de är ju iofs inte friluftsprodukter. Men Norröna har ju t.ex. ett gäng egna butiker.

Kollar man Mall of Scandinavia finns Adidas, Nike och Peak Performance.


Att ställa ut i butiker blir ju lite grann ett alternativ mässor. Vildmarksmässan (fast den heter väl nåt annat numera) verkar ju nästan bara vara försäljning av resor och chark idag (i alla fall såg det ut så senast jag besökte den).
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...