Vandringvagn

Det här är ju inget annat än en variant av rullebår (eller skottkärra på rikssvenska). Den har också ett hjul och två skalmar. Enda skillnaden är att lasten (packningen) är mera upprätt i detta fall än på en traditionell skottkärra. Men principen är densamma.
Det är en skillnad till, man drar den i stället för att skjuta den. Därför kan den inte kallas "skottkärra", men "rullebår" går ju bra. Det är en väsentlig skillnad som jag tror att de som dömer ut idén förbiser. När man skjuter en vagn framför sig så trycker man ned den i mjukt underlag eller mot ojämnheter. Drar man den i stället så lyfter man den ur mjukt underlag eller över ojämnheter.
 
Alla har tydligen inte försökt dra tungt lastad cykelkärra i terrängen, det är ett elände. Men hågade får givetvis gärna pröva på.
Finlands torra fina rullstensåsar är något helt annat än svenskt moras.
go tur
 
Alla har tydligen inte försökt dra tungt lastad cykelkärra i terrängen, det är ett elände. Men hågade får givetvis gärna pröva på.
Finlands torra fina rullstensåsar är något helt annat än svenskt moras.
go tur

Nog finns det en hel del ställen i Sverige där den skulle fungera bra. Jag cyklade (med full övernattningsutrustning) Ammarnäs-Hemavan i år och Pältsan runt ifjol och en kärra skulle säkert fungera bra där.

Själv skulle jag nog ändå föredra att banta utrustningen i de flesta fall...
 
Åter till ursprungsfrågan:
Kan hålla med om att det inte kan vara en skottkärra, som man huvudsakligen skjuter framför sig (men drar ibland). Men det kan aldrig vara en vagn, eftersom en sådan har två hjulaxlar och vanligen fyra hjul (i varje fall minst tre). En enaxlig "lastbärare" blir istället en kärra. Följaktligen skulle VANDRINGSKÄRRA kunna vara en adekvat benämning.
/Thor
 
Tack Thoand.
När jag frågade första gång vilket nam kan kallas eräkärry på svenska. Ingen kan ta bra svar. Jag tror också att vandringskärrä är bättre än vandringsvagn
 
Från äldre material var vagn en fyrhjulig dragbar sak, trilla var tvåhjulig och kärra hade bara ett hjul vare sig den sköts eller drogs.
Hjulet har utan tvekan varit viktigt, men redan på antiken städade man lämpliga slagfält så att stridsvagnarna kunde nyttjas.
Där det fungerar är det säkert en bra tingest.
go tur
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...