Gissa positionen!

Nordvärmland måste det vara då, men vart.?
Jag kommer och tänka på Letafors. Har bara åkt förbi där ngr ggr och det finns en gammal herrgård fast inte vid sjön utan en bit ifrån.
Sjön ligger dock på ungefär den angivna höjen så det skulle ju kunna vara ngn gård vid sjön?Bilden verkar vara ngn form av utgård/fäbod och dom finns det flera av i nordvärmland, men inte så många idrift //Omar
 
Kan det vara Kårebolssätern vid Kårebolssjön åtta kilometer öster om Stöllet. Den ska vara aktiv om än i liten skala och sjön ligger på 326 m.ö.h.

Det var inte så svårt!

Precis, samma namn som byn nere i dalen på andra sidan älven. Alla byar längs Klarälvdalen har sätrar uppe på höjderna någonstans. Fantastiskt fina miljöer, som små oas i de oändliga skogarna.

Här finns det verksamhet om sommrarna. Det är ett par som har säterspa på plats. Har inte provat men är säker på att det blir lätt att koppla av i det lugna miljön.
www.saterspa.se
 
Letade efter någon säter eller finngård i Torsby komun som verkade vara aktiv och hittade denna där även höjden över havet stämmde. Mera tur än skicklighet......

Men man kan inte leva på gamla meriter....här kommer nästa bild. Var är vi.....
 

Bilagor

  • IMG_1478.jpg
    IMG_1478.jpg
    61.9 KB · Visningar: 329
Sjön ser för stor ut att vara Stora Gla så jag röstar på Glafsfjorden. Men precis var vet jag inte, skulle gissa på nordvästra delen.
 
Där fick vi det rätta svaret.......Bergs klätt är en liten pärla till naturreservat och mycket väl värt ett besök. Har du någon bild att bidra med Graylingman....
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...