30 liters dagstur/vardagsryggsäck

Fin

Jag var i samma läge i somras, har också en tidig Rataosk där PU-beläggningen släppt. Köpte likt Morgan en Lundhags Gneik 34 och var jätte nöjd med den. Tills den gick sönder, tyget på avbärarbältet där remmen för spännet är fäst gav vika när jag spände det! så den gick på reklamation.

Fastnade sedan för en svart Savotta Jääkäri M
https://www.varusteleka.com/en/product/savotta-jaakari-m-backpack/33028
Den har en styv plastskiva i ryggen som räcker långt, vill man vilket jag gjor,t så går det att komplettera med en ryggplatta som är förstärkt
Jag är otroligt nöjd med komforten på ryggsäcken även när den är tungt lastad.

Har kompletterat med två sidofickor på vardera sex liter

Lite tung är själva ryggsäcken men 1000d cordura gör att den kommer överleva mig

Den där ser fin ut men ska du ha den i stadslivet skulle jag vilja kunna ta bort avbärarbältet. Avbärarbältet brukar oftast vara i vägen på tåg osv.
Den ser ut som en Nato säck från Norröna för sådär 20 år sedan.
 
Funderar på att skaffa en Kaipak 28 jag med.

Den ska främst användas till dagsvandringar runt 6-8h i bergsmiljö. Tror ni det räcker med 28l eller ska jag satsa på en Kaipak 38?

Det som ska med är: matsäck, regnponcho, förstärkningsplagg, (fleecetröja), vatten (i alla fall 2L då jag nästan enbart vandrar på sommaren i syd/centraleuropa), kaffetermos. Lite andra smågrejer som ett par extra strumpor, multiverktyg, plåster, kompass m.m.

Är säcken förberedd för vätskesystem? Hittar inget om det på fjällrävens hemsida men hos en återförsäljare står att den är det.

Det jag är rädd för med säcken är det klena midjebältet, det kan ju inte ge någon avlastning alls? Har dagsvandrat i Österrike med en ryggsäck utan midjebälte förut och vill minnas att det var drygt. Men kanske bara jag som är otränad? Är det det vanliga att man ej har midjebälte på dagstursäckar?
 
Haglöf har väl börjat sälja sina Shosho igen? Jag använder min från början av 90-talet fortfarande som nästan daglig ryggsäck. Just saying...
 
Haglöf har väl börjat sälja sina Shosho igen? Jag använder min från början av 90-talet fortfarande som nästan daglig ryggsäck. Just saying...

Ja, Haglöfs har mycket riktigt en ny version av ShoSho, ShoSho Medium (https://www.haglofs.com/se/sv-se/shosho-medium/p/339300-2C5.html?size=005), på 26 liter. Men den bär tyvärr inte några märkbara spår av gamla klassiska ShoSho från 90-talet. Jag har en ShoSho 2500 på 25 liter. Den är i en helt egen klass när det gäller design, kvalitet och funktion.

/Birger
 
Ja, Haglöfs har mycket riktigt en ny version av ShoSho, ShoSho Medium (https://www.haglofs.com/se/sv-se/shosho-medium/p/339300-2C5.html?size=005), på 26 liter. Men den bär tyvärr inte några märkbara spår av gamla klassiska ShoSho från 90-talet. Jag har en ShoSho 2500 på 25 liter. Den är i en helt egen klass när det gäller design, kvalitet och funktion.

/Birger

Ok, jag har en 3000. Har inte kollat närmare på de nya eftersom min är fullt funktionsdugligt. Slarvat bort en kompressionsrem men det är ju inte ryggens fel.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...