Kilpisjärvi-kautokeino

Hej,

Någon som vandrat sträckan?
Hur är tillgången med att fylla på mat?
Bästa tiden att gå?
Hur lång tid hade ni på sträckan?
 
Hej,
Har vandrat 2010 från Kilpis till Kautokeino, finns en berättelse om den vandringen här på Utsidan. Det finns ingenstans du kan köpa mat längs leden. Ifall du måste kan du nere i Saraelv liftar till Sappen (tror det heter så vad jag minns) om det finns skogsarbetare förstås men räknar inte med det. Turen tog 10 dagar och du behöver ha ett tält med dig. Sista övernattning innan Kautokeino är Madame Bongos Fjellstue där kan man köpa soppa & bröd om det nu fortfarande är så. Ägaren, en trevlig pratglad snubbe måste vara rund 80 år nu. Sista etappen till Kautokeino tog jag Asfaltvägen på grund av att jag hörde den skulle vara sumpigt, snårigt och mycket mygg trots sent på säsongen.
Bästa tiden är slutet av Augusti. I början av sommaren kan stigen längs Saraelven ligger under vatten.
Med vänlig hälsning, Veronika
 
Jag och en vän vandrade turen för 3 år sedan. En mycket fin tur!

Vi gick söderut och började hos Madame Bongo. Jag kan förmedla FB-kontakten om du vill. Han är mycket trevlig och vi fick hjälp med att bli hämtade från där bussen släppte av oss och han erbjöd oss även en körning så att vi slapp en stor del av första etappen som är mer av en transportsträcka och kunde korta vandringstiden med ca en dag.
 
Min plan va att flyga till Oslo, vidare till alta, sen bussen till kautokeino. Jag vill gå hela sträckan. Har förstått att det är krångligt att vandra första sträckan från kautokeino. Corona sätter stopp för det här detta år, jag har planerat vandring i Sverige istället.
Tack för alla svaren!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.