Skrock när det gäller fiske

Skrock är viktigt för god fiskelycka!
Det vet alla som fiskar ofta. Dom som tror att det är hokuspokus drar aldrig upp någon fiske inte, det har man sett 100 gånger.

Vilken skrock är viktig att komma ihåg för en fiskare?


En alla vet är att aldrig önska någon god fiskelycka, då går det käpprätt åt helvete! Skitfiske vill vi höra!

Ett nytt drag eller en metmask bör man spotta på för bäst fiskelycka.

En båt utan namn sjunker förr eller senare med mannar och allt!

Att borda båten med vänster fot först bringar otur!

Om man skadas av en fisk, dvs blir stucken eller skuren tex av abborrens vassa fenor så måste man släppa den annars får man sota för det en annan dag.

Den ultimata fisketuren får den som fångar en fisk som har ett gammalt drag i munnen.
 
Nu är det inte skrock utan sanning och verklighet:
Pipan! Man måste ha med pipan!
(Har givetvis hänt att jag inte fått fisk när pipan är med, men aldrig, aldrig någonsin fått fisk när jag glömt pipan hemma).
 
Nu är det inte skrock utan sanning och verklighet:
Pipan! Man måste ha med pipan!
(Har givetvis hänt att jag inte fått fisk när pipan är med, men aldrig, aldrig någonsin fått fisk när jag glömt pipan hemma).
Den ska definitivt vara med och i flitigt bruk under myggsäsongen.
 
Röker inte men som tur är så av någon anledning gillar inte myggen mitt blod så jag behöver inte kleta ens något myggmedel. Intressanta var när vi var i sandåslandet och fiska och där kan jag tala om att det är mygg tjock på mackan när man ska äta och inte ens där gilla myggen mitt blod. Sandåslandet är nog det myggtätaste stället jag någonsin varit och fiskat men det finns fina harrar där.
 
Det jag rökte i pipan gjorde att jag såg skuggor av fisk tamejfan överallt i vattnet. Och nu var det ett tag sedan.

Idag har jag gärna med mig en termos kaffe och gott om lössnus.
 
Det jag rökte i pipan gjorde att jag såg skuggor av fisk tamejfan överallt i vattnet. Och nu var det ett tag sedan.

Idag har jag gärna med mig en termos kaffe och gott om lössnus.
Mera hög än man blir när man har en skaplig havsöring i änden av linan kan man nog inte bli. Och bara att få stå där på stranden skänker åtminstone mig ett sådant välbefinnande att det räcker.

Vad gäller den här tråden så handlar det väl mer om kultur och tradition än om skrock? Eller tror ni på allvar att det har någon betydelse hur man kliver i båten etc? Att inte önska en fiskarbroder (eller syster) lycka till är, åtminstone som jag ser det, mer etikett än något annat.
 
Mera hög än man blir när man har en skaplig havsöring i änden av linan kan man nog inte bli. Och bara att få stå där på stranden skänker åtminstone mig ett sådant välbefinnande att det räcker.

Vad gäller den här tråden så handlar det väl mer om kultur och tradition än om skrock? Eller tror ni på allvar att det har någon betydelse hur man kliver i båten etc? Att inte önska en fiskarbroder (eller syster) lycka till är, åtminstone som jag ser det, mer etikett än något annat.

Naturligtvis så vet man ju att det inte finns någon vetenskaplig förklaring till skrock. Men det hör till fisket att vara skrockfull tycker jag.
Det är uråldrig tradition och kultur.

Man ska förtrycka och förtränga varje ide om att skrocket inte har någon påverkan och anamma och följa den religiöst, det är kul! :)
När man tror lite på skrock så blir den på riktigt och det blir rutiner och ritualer som gör fisket mer underhållande och spännande.
Det känns så rätt och gott om allt görs som man ska.
Man får lite mer tur och det behövs när man fiskar!

Om man ska hålla på med skrock så bör man åtminstone tro lite på det i alla fall! Man kan tro på det som i starkt önsketänkande att det är på riktigt även om man vet att det inte är det.
Det är god etikett att tillfredsställa andras skrock och inte önska lycka till även om man inte tror på det själv.
 
Första gången (den enda gången) jag önskade någon "lycka till" på en fisketur så blev jag verbalt nackad. Nu vet jag bättre.......
 
Enda skrocket jag lever efter är, när jag häller upp en kopp kaffe i båten (trolling) då hugger det...så antingen får man dricka kallt kaffe, eller så spills koppen ut..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jojosurf Vilken väder för fiske efter regnbåge? Fiske 3
Ahvenet Fiske utomlands, regler och licenser. Fiske 1
Pohman Upplåta fiske områden Fiske 1
NLjung Fiske i Arjeplogsfjällen (Gardaure / Bartaure med omnejd) Fiske 0
Llama Kastspö till nybliven pensionär (present) Fiske 18
Jiggprofeten Fiske är meditation Fiske 8
the.holoscenes_gmail.com Undervattensfilm på Gäddor i Småland Fiske 3
HeligeAlex Fiske runt ammarnäs och fjällen runt om Fiske 0
Aset Söker tips på fiskeplatser som ligger lite "off" , Kronoberg Fiske 2
Elias_37 Vandring och fiske Fiske 1
dmitrij Tips! Vandring 3 nätter, 2-3 t från 08 med fiske Fiske 5
KaptenKrok Bryt ner ett vatten med Mikko Seppänen | Analys av vatten inför fiske Fiske 0
Troll 3 Fiske och Friluftsliv i Sör Varanger Fiske 145
dmitrij Fiske i Vesterålen Fiske 6
erik_odal Fiske nära syterstugan? Fiske 2
Lindeman Fiske Nikkaloukta-Alesjaure-Katterjåkk Fiske 4
larsn1 Yngern nykvarn fiske från land Fiske 3
ricke Förslag på platser/områden för kort fiske tur? Fiske 0
Mattias70 Fiske i åar Fiske 6
federico Fiske kring Kärna, Lökeberg, Tjuvkil - Kungälvs kommun Fiske 2
dmitrij Tältplats med fiske runt om Stockholm? Fiske 0
HenricA Norgefiske, favoritdestination? Fiske 0
Peran71 Fiske i Hemavan Fiske 0
cloud76 Fiskekort för fiske i Norge (norra lapplandsfjällen)? Fiske 4
febrig Tips på bra fiske och tältning 2-3 timmar från Stockholm. Fiske 3
ms22rq Förslag på lugn älv/å med bra fiske från kajak/packraft. Fiske 2
cloud76 Fiske Lapplandsfjällen runt Teusajaure-Singi Fiske 0
m4535 Tips på fiske- campingplatser Fiske 1
grodanbolle Samerna får ensamrätt på fiske och småviltsjakt! Fiske 69
erito Fiske i fjäll-tjärn Åre? Fiske 0
cloud76 Fiske i Rogenområdet - fiskekarta, fiskekort och fisketips Fiske 2
JAD Fiske med vy i Kiruna Fiske 9
dahlledahlin gädd fiske sälskap i nyköping sökes Fiske 0
Morgan Fiske med kanot i Sverige eller Norge Fiske 8
never Fiske nära Kautokeino med barn? Fiske 0
Morgan Fiske med Guide Fiske 4
Morkass Gös fiske! Fiske 0
myospinae Fritt fiske i Skåne? Fiske 1
skogsbaronen Lättillgänglig fiske/tältplats västerbotten Fiske 11
blixsten25 fiske Fiske 2
SurviveInNature Fiske i Jämtland Fiske 1
SunnyBeach Fiske i Skärgården (Värmdö) Fiske 0
Viktor.L Bra fiske på vandringen mellan Vakkotavare och Abisko Fiske 2
Morkass Ny Fiske/vilmarks/matlagningsserie!! Fiske 1
skallagrimson Fiske runt jämtlandstriangeln Fiske 4
avslutad160426 Fiske runt Linköping? Fiske 2
Trekkforlife Funäsfjället/fiske/vandring Fiske 3
SimonRundqvist Fiske och vandring Fiske 2
Kniv-Hasse Fiske efter Kungsleden Fiske 4
Trekkforlife Fiske i fjället? Fiske 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...