John Bauer Gränna-Huskvarna

Tänker mig två låglandsturer i maj-juni, som test av min rygg, för att vänta ut snösmältningen söderut, och, hu ja, Corona.

Den ena är Skåneleden Sölvesborg-Hässleholm (ungefär), en rätt rejäl tur som är väldokumenterad i bok. Den andre, tidigare (enär kortare) är John Bauer: Gränna-Huskvarna (eller tvärtom). Jag har ställvis svårt att följa leden på kartan, fick trycka ut en översikt och sen föra in på den riktiga kartan.

Sträckan är 50 km, för mycket för två dagar, troligen, alltså tre etapper. Jag ser att det finns en del vindskydd, dock inte alltid vid sjöar. Frågan ät förstås om det är tillräckligt god och välröjd mark för ett tält. Nära Gränna verkar det som leden gör en del utmed Vättern, men att det finns möjligheter högre upp, med mycket vatten.

Tacksam för tips om bra övernattningar med närhet till (och utsikt mot) vatten, inte nödvändigtvis vid själva leden. Jag har vattenfilter, kanske även tabletter.
 
Har vandrat sträckan för ca. 15 år sen,
Med mina vältränade orienterarkusiner. Var omkring 14 år vid tillfället.
Vi gick sträckan på 2 dagar, startade vid nån orienteringsstuga utanför Huskvarna och avslutade vid röttle utanför gränna. Man tjänar några km på det och slipper asfaltssträckan in till Gränna. Tältade vid badplatsen i bunn. Det gick bra dock var det tältningsförbud där då... Det är fint att tälta vid vättern och vattnet går i princip att dricka utan rening. Kommer inte på några fler sjöar på sträckan utom bunn, men det bör rimligen finnas. Bäckar med. Tror inte tältplatser blir problem att hitta. Finns längs med leden gränna-tranås och det är liknande natur.
Det är en fin tur, lycka till!
 
Tack. Skyddsområden och tältförbud kan trassla till det på låglandsturer. Attjag räknar med tre dagar beror på att jag ska ta mig till och från leden. Till Huskvarna hemifrån får jag räkna med tre timmar och inte så tidig start. På själva turen räknar jag med att starta en etapp senast 6 på morgonen.

Sen är jag inte så rask längre, vid 75 och med knäproblem. Det här är tänkt som ett test vad jag klarar av i fjällen. Alperna räknar jag inte med iår av kända skäl.
 
Tack. Skyddsområden och tältförbud kan trassla till det på låglandsturer. Attjag räknar med tre dagar beror på att jag ska ta mig till och från leden. Till Huskvarna hemifrån får jag räkna med tre timmar och inte så tidig start. På själva turen räknar jag med att starta en etapp senast 6 på morgonen.

Sen är jag inte så rask längre, vid 75 och med knäproblem. Det här är tänkt som ett test vad jag klarar av i fjällen. Alperna räknar jag inte med iår av kända skäl.

Jag förstår! Då är det andra förutsättningar. Har du tänkt ta bussen tillbaka till Huskvarna efter avslutad tur? I så fall förslår jag att du struntar att gå in i Gränna och går upp till busshållplatsen vid gyllene uttern istället. Sen tror jag du kan byta buss i centrala Huskvarna och åka buss ända upp till ledens start nästan.

Vad gäller tältande tror jag ändå att du kommer kunna hitta platser, lita inte på vindskydden då de i vissa fall bara har en smal sittbänk. Anledningen till att det var tältförbud där vi var är att det är en badplats. Och han som var ansvarig för badplatsen var och hälsade på oss när vi var där, men tyckte det var ok att vi tältade då vi inte var där för att festa.

Blev lite sugen på att gå leden själv igen, den är fin!
 
Jag bor i Linköping. Till Huskvarna tar jag tåg med byte i Nässjö. Tillbaka hem från Gränna skulle det bli buss från Galgen.

Men om jag är i god form och får ordning på mina knän kanske jag går vidare till Tranås på Holavedsleden. DÄrifrån är iten ens en timme till Linköping.

Om tältförbudet bara beror på badet, gissar jag att det är problemfritt i maj. För 12 år sen gick jag från Torshag (i Norrköpings kommun) till Katrineholm och första övernattningen var vid en populär badsjö i Kolmården. Hur ensamt som helst.

Jag sover förstås aldrig i vindskydd, men ofta är det röjt omkring dem, med tillräcklig plats för ett tält.
 
Senast ändrad:
Jag bor i Linköping. Till Huskvarna tar jag tåg med byte i Nässjö. Tillbaka hem från Gränna skulle det bli buss från Galgen.

Men om jag är i god form och får ordning på mina knän kanske jag går vidare till Tranås på Holavedsleden. DÄrifrån är iten ens en timme till Linköping.

Om tältförbudet bara beror på badet, gissar jag att det är problemfritt i maj. För 12 år sen gick jag från Torshag (i Norrköpings kommun) till Katrineholm och första övernattningen var vid en populär badsjö i Kolmården. Hur ensamt som helst.

Jag sover förstås aldrig i vindskydd, men ofta är det röjt omkring dem, med tillräcklig plats för ett tält.

En nyfiken fråga, men varför sover du aldrig i vindskyddet?
 
Nu har jag idéer till två låglandsturer. 1) Skåneleden, Sölvesborg till Hässleholm och 2) Holaved+Bauer: Tranås-Huskvarna. Dessa verkar vara de bekvämaste start- och slutpunkterna. Borde kunna tälta hela turen,möjligen på camping om det blir etappmål i Gränna.

Ska snart kolla Höglandsleden, som smidigt ansluter till fina avsnitt på Östgötaleden. Tar tacksmat emot tips även om denna led.
 
Var idag inne på nån sida för Jkpgs kommun. Där sägs en del om anläggnigsarbeten för en vindkraftpark. Nån som varit dår nyligen och kan vittna om förhållandena i trakten?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...