Bästa appen för min Xperia Z-5 Compact?

MapApp Topo fick jag inte riktigt att fungera. Däremot testade jag Orux maps nyss och den funkar jättebra med mobildata och Wifi off. Jag kan se om jag är på vänster eller höger sida om vilken liten smågata som helst i stan.
 
Mapapp Topo

Jag har Mappapp Topo och den fungerar klockrent - helt stabil.

Orux och Locus är ju två andra alternativ som är mycket bra och dessutom kan du ladda ner terrängkartor och Fjällkartan så att du täcker hela Sverige (tack vara Örnsätran som lagt ner ett stort jobb på dessa kartor) helt gratis. Då kan du ha telefonen i flygläge och vara off-line vilket gör att batterierna räcker för ca 25 timmars navigering. Om du slår av telefonen på nätterna och inte använder den till något annat än navigering på dagtid så blir det en 3 - 4 dagar utan laddning. En "power bank" är inte dumt om man skall vara ute längre.
 
Jag har Mappapp Topo och den fungerar klockrent - helt stabil.

Orux och Locus är ju två andra alternativ som är mycket bra och dessutom kan du ladda ner terrängkartor och Fjällkartan så att du täcker hela Sverige (tack vara Örnsätran som lagt ner ett stort jobb på dessa kartor) helt gratis. Då kan du ha telefonen i flygläge och vara off-line vilket gör att batterierna räcker för ca 25 timmars navigering. Om du slår av telefonen på nätterna och inte använder den till något annat än navigering på dagtid så blir det en 3 - 4 dagar utan laddning. En "power bank" är inte dumt om man skall vara ute längre.

Hela Sverige på en gång! Tar det inte lite onödigt mycket minne? Vad är det för skillnad på att använda flygläge och på att stänga av mobildata och wifi som jag brukar göra?

En annan sak: Jag har avinstallerat Facebookappen, använder konstant Stamina-läge och stängt av synkronisering. Jag är inte ute på Facebook i webbläsaren. ÄNDÅ får jag Facebookuppdateringar så fort jag slår på Wifi! Irriterande! Samma sak med mitt YouTube-konto. Måste jag logga ut därifrån manuellt eller räcker inte det heller? Kanske inget större problem, men ändå. Varför ska den hålla på med det när jag inte använder nätet?

Jag har ingen anledning att använda mobilen för navigering hela tiden, men det är ju underbart att veta att det fungerar. Ja, det verkar ju inte sluka jättemycket batteri. Jag har skärmen på minsta ljusstyrka och jag tycker man ser utmärkt ändå. Jag har solcellspaneler och en 12000 mA powerbank och en dual adaptor. Det som kommer sluka mest batteri är när jag kopplar av med internetsurfing ett par timmar på kvällarna i tältet. Har jag inte bra täckning tänkte jag ha sett till att ha laddat ner lite Pdf-filer i förväg som jag kan läsa. Men hur kollar man nedladdade webbsidor offline? Det har jag inte förstått än.
 
Lite OT, men de varnar för att utsätta mobilen för temperaturer över 35 grader. Men när jag har den nära kroppen i sängen och - under vandringen - i sovsäcken så utsätts den ju för en eller ett par grader till faktiskt. Det har jag sett på dess egen termometer. Hoppas det inte är ett problem.
 
Svammel, det enda i.g viktiga är att aldrig ladda upp en kall telefon.
Kallare än sådär nån enstaka plusgrad då det skadar batteriet.
 
En viss skillnad

Hela Sverige på en gång! Tar det inte lite onödigt mycket minne? Vad är det för skillnad på att använda flygläge och på att stänga av mobildata och wifi som jag brukar göra?
.

Kartorna tar ca 4 GB. Om du har en modern telefon så har den troligen plats för ett SD-kort och det minsta (8 gb) räcker bra. Sedan måste du ju inte ladda ner mer än den karta du vill använda.
I flygläge så stänger du av själva telefonen också, den drar annars en hel del ur batteriet. Speciellt om du har dålig täckning för då letar den hela tiden efter stationer (tror jag).
Dina övriga frågor hoppas jag någon annan svarar på.
 
Kartorna tar ca 4 GB. Om du har en modern telefon så har den troligen plats för ett SD-kort och det minsta (8 gb) räcker bra. Sedan måste du ju inte ladda ner mer än den karta du vill använda.
I flygläge så stänger du av själva telefonen också, den drar annars en hel del ur batteriet. Speciellt om du har dålig täckning för då letar den hela tiden efter stationer (tror jag).
Dina övriga frågor hoppas jag någon annan svarar på.

Flygläge stänger även av andra sändare av radiosignaler som t ex blåtand. Tror även flera telefoner stänger av GPS som är en radioMOTTAGARE i mobilen. Borde även stänga NFC och ANT+ och övriga radiogränssnitt och sedan tillåts vissa återaktiveras.

Som sagt så sparas mycket batteri på att ha uppkoppling mot mobilnät avstängd, både för röst (SMS) och data - samt att ha skärmen släkt. I android kan du se vilka appar/funktioner som drar mest batteri sedan senaste laddningen.

Vilken precisison du just un råkar få med din GPSi mobilen är nog inte så app-beroende utan mer beroende på terrängen runt om dig (mellan hus eller öppet fält) relativt hur satelliterna råkar stå för tillfället.

/Patrik
 
Flygläge stänger även av andra sändare av radiosignaler som t ex blåtand. Tror även flera telefoner stänger av GPS som är en radioMOTTAGARE i mobilen. Borde även stänga NFC och ANT+ och övriga radiogränssnitt och sedan tillåts vissa återaktiveras.

Som sagt så sparas mycket batteri på att ha uppkoppling mot mobilnät avstängd, både för röst (SMS) och data - samt att ha skärmen släkt. I android kan du se vilka appar/funktioner som drar mest batteri sedan senaste laddningen.

Vilken precisison du just un råkar få med din GPSi mobilen är nog inte så app-beroende utan mer beroende på terrängen runt om dig (mellan hus eller öppet fält) relativt hur satelliterna råkar stå för tillfället.

/Patrik

Ja, just det! Men det är ju om man t.ex. snabbt vill kunna ha tillgång till telefonen på natten, kolla vad klockan är eller om man t.ex. vill ha den beredd för att kunna ta bilder så fort ett tillfälle dyker upp. Annars kan man ju lika gärna stänga av den i så fall, menar jag. Jag testade den när jag precis köpt den utan energisparläge och utan att ha reducerat skärmljuset, men i flygläge och hade den i princip standby hela tiden. Då klarade den sig i precis över två veckor.

Men normalt sett vill jag ju kunna skicka och ta emot sms. Det är ju huvudanvändningen. Och så kanske ett, par, tre, fyra samtal per vecka. Men sms tar inte supermycket. Inte ens att prata i telefon faktiskt. Jag brukar bli förvånad när jag upptäcker att det bara tagit några få procent på batteriet trots att man pratat jättelänge i telefon. Normalt sett är det ju inte svårt att stanna till på nåt ställe och ladda den lite grann med några dagrars mellanrum. På de kommunala biblioteken t.ex. Man får ju anpassa sig lite efter situationen.

Vad som däremot slukar massvis är om jag kollar videor. Skärmljuset har jag skruvat ner, som sagt, men borde jag inte spara mycket batteri på att använda hörlurar istället för att lyssna i högtalarna? Det borde väl ta mindre?
 
Ja, just det! Men det är ju om man t.ex. snabbt vill kunna ha tillgång till telefonen på natten, kolla vad klockan är eller om man t.ex. vill ha den beredd för att kunna ta bilder så fort ett tillfälle dyker upp. Annars kan man ju lika gärna stänga av den i så fall, menar jag. Jag testade den när jag precis köpt den utan energisparläge och utan att ha reducerat skärmljuset, men i flygläge och hade den i princip standby hela tiden. Då klarade den sig i precis över två veckor.

Men normalt sett vill jag ju kunna skicka och ta emot sms. Det är ju huvudanvändningen. Och så kanske ett, par, tre, fyra samtal per vecka. Men sms tar inte supermycket. Inte ens att prata i telefon faktiskt. Jag brukar bli förvånad när jag upptäcker att det bara tagit några få procent på batteriet trots att man pratat jättelänge i telefon. Normalt sett är det ju inte svårt att stanna till på nåt ställe och ladda den lite grann med några dagrars mellanrum. På de kommunala biblioteken t.ex. Man får ju anpassa sig lite efter situationen.

Vad som däremot slukar massvis är om jag kollar videor. Skärmljuset har jag skruvat ner, som sagt, men borde jag inte spara mycket batteri på att använda hörlurar istället för att lyssna i högtalarna? Det borde väl ta mindre?

Vet heller inte om det är skonsammare för batteriet att ladda hem vad man vill titta på istället först och sedan stänga av mobildata och spela upp nedladdade videor istället?!
 
Batteri

Vet heller inte om det är skonsammare för batteriet att ladda hem vad man vill titta på istället först och sedan stänga av mobildata och spela upp nedladdade videor istället?! [/QUOT]

Det går givetvis åt mindre batterikraft att läsa befintliga data från SD-kort eller minne än att kommunicera data över mobilnätet.

Sedan är det också riktigt att vissa telefoner stänger även av GPS- mottagaren i flygläge men då har jag hittills lyckats slå på den manuellt.

Vill du ha full funktion på telefonen så är det till att släpa med sig power bank så det räcker. Det här med reducering av batterianvändning genom flygläge använder jag själv bara när det ändå inte finns täckning för mobilen, oftast i fjällen.

Solcellspaneler bör vara ordentligt överdimensionerade eftersom den laddningsström dom ger reduceras KRAFTIGT vid mulet väder.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skare i Åre Bästa köp Garmin under 3000 kr Navigering 11
niking Garmin Epix - det bästa av två världar? Navigering 14
Merckx Bästa GPS Navigering 18
grodanbolle Bästa cykelkartan för GPS? Navigering 3
maskon Bästa telefonen som frilufts-GPS? Navigering 42
hsjn Bästa allround GPS? Navigering 18
kalleh2 Bästa bärbara GPS:en enligt Råd & Rön Navigering 6
Berra66 Bästa GPS-programmet Navigering 16
johan_ben Bästa GPS för geocaching Navigering 18
peter1959 Bästa skydd för papperskartan ? Navigering 21
rico90 Bästa GPS för skogspromenader m.m?? Navigering 6
HåkanC Bästa Garmin vägkarta, City Navigator eller Metroguide? Navigering 1
Stuvarn Bästa GPS för paddling? Navigering 2
apfaktor Bästa Allround GPS:en Navigering 9
bredviken Bästa kompromissen CSx 60????? Navigering 6
bionicon GPS + WAP-väderrapport i liten båt. Bästa lösningen??? Navigering 17
abjork Bästa GPS valet för sjökort i öppen båt? Navigering 6
jonnec Bästa hård- och mjukvaran? Navigering 1
PK Neelix www.eniro.se har bästa vandringskartan! Navigering 13
b-col Bästa vägkartan till Garmin 60C? Navigering 1
GilbertK Bästa pris på Bil-Kit till 60c/cs Navigering 2
fafner Bästa pris på bilkit till Garmin 60CS Navigering 0
dragbjorn Bästa gps:n i kyla? Navigering 9
carpe.diem Bästa GPS-programmet för Garmin 12 och hemma-PC? Navigering 10
Dan B Appen Sveriges fjäll Navigering 0
Jote SeSverige appen och alternativ till den Navigering 10
L.A. Problem med min LegendC Navigering 3
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
lejonlejon Hjälp med shp filer till min Garmin Astro 320 Navigering 4
avslut1008 kartan till min nya dator Navigering 4
j.ohman min kartor fungerar ej !! Navigering 18
torpet Min GPS har lagt av Navigering 4
zetec Hjälp med min nya Garmin Oregon 300 Navigering 3
mikaelbe Min eTrex Legend visar fel distans Navigering 9
Ehrsa Stänger din GPS omotiverat av sig? Här är min "slutliga" lösning! Navigering 21
ravesta Hjälp !, Problem med min GPS "No Map Data Available" Navigering 3
jesperp79 kan inte lägga in kordinater i min forerunner 405 Navigering 3
Mezzner Min Garmin 60c visar kartan uppochned Navigering 17
nickeB Problem med min Garmin 60CSX och MetroGuide Europe Navigering 4
mipert Måste jag köpa stadskartan till min Garmin Legend cx? Navigering 7
375hh Hur får jag kurs på min Garnmin 60csx? Navigering 15
Memme Min GPSmap 60C fördubblar kartuppsättningen Navigering 3
mipert Borde inte klockan i min Magellan GPS visa ”rätt” tid? Navigering 4
Lappugglan Problem med min Garmin 60c Navigering 5
Higgis HJÄLP MED MIN NYA QUEST Navigering 4
sotter Min karta stämmer inte med verkligheten? Navigering 4
olarantala Äntligen AAA lithium till min GPS Navigering 14
DTM Fugawi i min PocketPc med .RIK kartor Navigering 5
niklaz City Select + terrängkarta samtidigt i min Garmin? Navigering 2
Jimmy_L Nu har jag fått min Direct Route! Navigering 28

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...