Fria LM-data offline i Android?

Enklare?

Jag vill ladda ned en kartapp,via kartappen ladda hem fjällkartan o sen ska allt funka. Finns ingen sån tjänst som är gratis än? Vet att "metria" eller vad det heter erbjuder en sån tjänst men den kostar typ 1000kr för hela sarek.

Just nu kör jsg Eniros kartor med appen locus. Har klarat mig bra i sarek på bara de kartorna.
 
Jag vill ladda ned en kartapp,via kartappen ladda hem fjällkartan o sen ska allt funka. Finns ingen sån tjänst som är gratis än? Vet att "metria" eller vad det heter erbjuder en sån tjänst men den kostar typ 1000kr för hela sarek.

Just nu kör jsg Eniros kartor med appen locus. Har klarat mig bra i sarek på bara de kartorna.

Det finns nu en enklare sida för nedladdning också. Fjällinformationen finns i fjällen men inte klassisk fjällkarta. Fritt att använda enligt CC BY-licens
https://kso.etjanster.lantmateriet.se/oppnadata.html

Mer om det finns http://www.lantmateriet.se/sv/Karto...-oppna-geodata/#faq:nedladdning-av-kartbilder
 
Hjälp

Har inte använt bittorrent förut (för uppladdning). Jag har dock ett OneDrive konto som jag nu försöker ladda upp filerna till i en offentlig mapp, Hastigheten över ADSL är dock inte något vidare så det tar nog hela natten innan dom är där.

Lägger ut en länk här på Utsidan när jag lyckats föra över dom.

Behöver hjälp. Har precis börjat med android och skulle behöva en bra Kartapp och enkelt få in fjällkartor och gröna kartan. Har fått i Örnsäters kartor i min Garmin etrex men får inte rätt på det i min android.
 
Behöver hjälp. Har precis börjat med android och skulle behöva en bra Kartapp och enkelt få in fjällkartor och gröna kartan. Har fått i Örnsäters kartor i min Garmin etrex men får inte rätt på det i min android.
Har du kollat på appen "lokalsinne"? Den kanske har vad du letar.

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
 
Har du provat OruxMaps? Tror det finns en app som heter Locus eller nåt sånt som också lär vara rätt bra. Men inte helt hundra på om det går att stoppa in datat direkt eller om det måste konverteras (jag tror att nån hade konverterat till OruxMaps).
 
Jag har nu jobbat lite till med kartorna och skrivit egna program som gjort en SQLite-databas av hela Fjällkartan. Den går nu bra att använda i både OruxMaps och LocusMaps. Jag kommer snart att lägga ut filen. Men först ska jag gå på tur resten av den här veckan i Bergslagen.

Eftersom jag nu vet att det fungerar med SQLitedatabas för Fjällkartan kommer jag att göra samma sak med Terrängkartan. Men det tar nog en vecka till innan den är färdig.
Laddade Fjällkartan.zip till min Android OruxMaps app. Fungerar bra, men jag är inte säkert av karta projektion i .xml fil.
Om det är SWEREF99 TM , borde vara 15 grader och 0,9996 i faktor.
Men det är kanske inte problem, eftersom OruxMaps användar WGS84 .
Kanske en liten fel i norr av kartan?
 
Eftersom jag nu vet att det fungerar med SQLitedatabas för Fjällkartan kommer jag att göra samma sak med Terrängkartan. Men det tar nog en vecka till innan den är färdig.

Har det blivit nån SQLite för Terrängkartan? Hittade inget bland dina kartor.

Jag bara undrar alltså, jag behöver dem inte, men tänkte om jag missat dem eller om det bara är så att du haft annat att göra eller om det strulat eller nåt.
 
Har det blivit nån SQLite för Terrängkartan? Hittade inget bland dina kartor.

Jag bara undrar alltså, jag behöver dem inte, men tänkte om jag missat dem eller om det bara är så att du haft annat att göra eller om det strulat eller nåt.

Ja, den finns sedan 14 april på min blogg Offline terrängkarta för android.htm Filen är drygt 4GB och det kan vara problem för vissa mobiler. Jag arbetar på att dela upp den i 2 delar då jag inte lyckats minska den till mindre än 4GB utan att ta bort väsentlig information.
 
Ja jag såg den sen i i nyhetsbrevet från Utsidan, det där inlägget skrev jag ju den 13:e, d.v.s. dan innan den dök upp alltså:)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...