SPOT Generation 3 ??

...
Minst och lättast är Ocean Signal rescueME PLB1. Den var dock ganska ny på marknaden förra sommaren och inte lika beprövad som McMurdo och ACR vid mitt köptillfälle.
Nej, jag kunde endast hitta en räddningsberättelse ifjol när jag köpte min men efter dess har det visst trillat in några fler: http://oceansignal.com/category/rescue-stories/

(Testknapp i all ära men...) Ett problem med PLB är ju att man inte kan vara riktigt 100 på att den funkar förrän man har provat den i ett skarpt läge... (Fast vid närmare eftertanke gäller väl detta alla typer av nödsändare vid ett skarpt läge...)
 
Eftersom alla PLB:er genomgår typgodkännande tester av Cospas-Sarsat så spelar det egentligen ingen roll om en modell är beprövad eller inte. Dock kan det vara intressant för användaren med flytbarhet eller vikt. Min flyter inte, vilket står tydligt tryckt på den.

Mats
 
Funderar på att köpa en plb

Men jag undrar om man undsätts även om man inte på sjön utan tex i skogen, på fjället eller på en skogssjö med långfärdsskridskor. Jag vistas ute mycket året runt och det skulle kännas skönt att ha en plb som livlina om man råkar ut för något allvarligt och är utan mobiltäckning.
En plb registreras hos sjöfartsverket men visst larmas räddningstjänsten lokalt när larm kommer in?
Ngn som vet hur larmprocessen ser ut.
Mvh Omar
 
Men jag undrar om man undsätts även om man inte på sjön utan tex i skogen, på fjället eller på en skogssjö med långfärdsskridskor. Jag vistas ute mycket året runt och det skulle kännas skönt att ha en plb som livlina om man råkar ut för något allvarligt och är utan mobiltäckning.
En plb registreras hos sjöfartsverket men visst larmas räddningstjänsten lokalt när larm kommer in?
Ngn som vet hur larmprocessen ser ut.
Mvh Omar

Spelar ingen roll om du är på sjön eller på fjället, ett larm följer samma processer och protokoll ändå. PLB registrerar f.ö. inte hos Sjöfartsverket utan hos Sjö- och flygräddningscentralen – JRCC. JRCC tar in de räddningsresurser som behövs givet situationen - fjällräddning, kustbevakning, flygräddning, o.s.v.

Här finns mer info:

http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjo...och-verksamhet/Nodsandare-for-satellitsystem/

Mats
 
Tack Mats för ett tydligt svar

då blir bara att hitta en bra återförsäljare och fullfölja inköp. Tips på handlare finns ju här :)
Sedan kommer både jag och mina nära och kära att känna sig tryggare.

Mvh Omar
ps. det kanske blir kajakpremiär för säsongen till helgen om det inte är några isar som bär och erbjuder någorlunda skridskoglid. Fast jag hinner nog inte införskaffa ngn PLB till dess. ds
 
Är det någon som vet vad som händer om man inte registrerat sin och använder den?
Jag har en oregistrerad plb från storbrittanien. När jag kontaktade svenska myndigheten angående att registrera den här gick det ej utan att programmera om den. Registrerade jag den i storbrittanien skulle räddningen ta cirka 15min längre än en svensk. Rimligtvis borde det skickas ut hjälp även till oregistrerade?
 
Är det någon som vet vad som händer om man inte registrerat sin och använder den?
Jag har en oregistrerad plb från storbrittanien. När jag kontaktade svenska myndigheten angående att registrera den här gick det ej utan att programmera om den. Registrerade jag den i storbrittanien skulle räddningen ta cirka 15min längre än en svensk. Rimligtvis borde det skickas ut hjälp även till oregistrerade?

Då din PLB inte är registrerad finns det ingen möjlighet för myndigheterna att komma i kontakt med dig eller någon närstående för att verifiera att det inte är ett falskt larm innan man drar igång stora räddningsresurser. Det har förts tal om att göra registreringen obligatorisk men tror inte man kommit dit ännu?
Antingen bör du registerar din PLB i UK pga brittiskt serienummer och acceptera den fördröjning det kan ta att larma ut räddningstyrkor i ett annat land, alternativt låta programmera om den. Jag stod själv inför det valet när jag köpte min PLB, men valde efter betänkande att köpa den i Sverige då det är här jag oftast kommer att ha med den på äventyr. Tar jag med den till något annat land får jag acceptera fördröjningen via Svenska myndigheter.
 
Har funderingar på att införskaffa en nödsändare (spot plb eller liknande)

Är infon i denna tråd fortfarande aktuell?

Jag är i samma situation och söker också info från er med erfarenhet.

Spot gen 3 verkar vara det jag söker, men några frågor år ännu obesvarade.

Med unlimited abonnemang kan man ställa ner spårfrekvensen till 1gång/Tim, men jag såg texten

"Keep in mind: SPOT archives your data for only 30 days, we encourage you to save your Tracks with SPOT Adventures where you can create an adventure and save it forever..."

Betyder det att om jag är på längre turer än 30 dagar så kommer mitt spår att försvinna innan jag hinner ladda hem det?

Nästa fråga är hur deras GEOS abonnemang fungerar. Som jag förstår det behövs inte detta utan de kommer att larma räddningstjänst ändå, stämmer det?
 
Har funderingar på att införskaffa en nödsändare (spot plb eller liknande)

Är infon i denna tråd fortfarande aktuell?

Informationen i tråden är fortfarande aktuell. Det har inte skett någon teknikutveckling eller annat de senaste åren som ändrat detta.
Enda som egentligen hänt sedan tråden skapades är att DeLorme (InReach) blev uppköpta av Garmin förra året.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Spot Navigering 0
Spot Navigering 1
majkelsson Spot Gen3? Navigering 23
salgo60 Fungerar SPOT för bra?!?! Navigering 31
lingmieux Mer info om nästa generation? Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.