"Expeditionssällskapet"

Ända sedan jag som liten läste i Kalle Anka om Äventyrsklubben som Farbror Joakim och andra excentriska miljonärer var med i, har jag velat gå med i någon liknande förening som arrangerar spännande upptäcksfärder. Då jag inte är någon idrottsman, är jag mindre intresserad av idrottsprestationer (typ bergsbestigningar) vilket jag upplever som självplågeri. Utan mer intresserad av geografisk exotism. Det finns många platser med storslagna och unika naturscenerier, men för mig tappar en plats sin exotism så fort turismen hittar dit. En EXOTISK plats är för mig en plats som är avlägsen från Sverige, och oupptäckt av oss resenärer, eller åtminstone oupptäckt av "massturismen".

Den perfekta expeditionen sker i anknytning till sådana "exotiska platser". Hur sedan expeditionen går till är sekundärt - det kan vara ett fotouppdrag, forsränning, en skattjakt, skärmflygning eller en jeepexpedition. För att det ska bli en expedition krävs absolut ett bestämt "syfte", såsom att fotografera en sällsynt växt, nå en viss plats eller färdas en bestämd sträcka (t.ex. att gå i en historisk persons fotspår). Fast detta syfte är ju å andra sidan inte den egentliga orsaken till att man ger sig ut. "Målet med resan är vägen dit", som det heter. Och när man bestämmer en expeditions syfte, får man inte bara låsa sig till teman med rationella syften, t.ex. att dyka efter vrakgods eller transportera kläder till hjälpbehövande. För då riskerar man lurar sig att uppfylla uppdraget på ett effektivt sätt, som riskerar att förstöra äventyrarromantiken. Efter för mycket resonerande kanske man finner att bästa sättet att uppfylla det rationella syftet är ett annat sätt än expeditionen! Utan man bör nog skräddarsy en expedition på ett sådant sätt att man kan räkna med att få så härliga upplevelser som möjligt. Personligen anser jag att "hitta skärningspunkten för två meridianer" är ett acceptabelt syfte för en expedition, om det visar sig att platsen förmodligen är obefolkad och övriga förhållanden tyder på att en expedition dit kan bli spännande. (Jämför Degree Confluence Project).

Kanske kan någon läsare tipsa om det finns någon liknande äventyrarförening eller expeditionsarrangör? Annars, om flera har samma syn på exotiska äventyr som jag, vore det kul om ni hörde av er... Kanske vi kan starta ett "Expeditionssällskap"?

Maila glenn@unikteknik.com!
 
Expeditionssällskapet

Ett intressant och tänkvärt inlägg. Jag har själv umgåtts med samma funderingar. Jag delar till 100% ditt synsätt kring detta med definitionen av en "expedition".. Tävlingshetsen och graden av umbäranden och självplågeri får allt för stort utrymme i media. Tyvärr är det väl så att det är detta som väcker störst intresse hos eventuella sponsorer och sk. "vanliga" människor. Jag har själv kännt av detta på ett påtagligt sätt efter en tur till Nordpolen under april i år, allt som journalister och sponsorer frågade efter var hur "obehagligt" det varit, hur kallt det var att kliva i en råk,om isbjörnarna var aggresiva osv... och som rubirk på ett par artiklar satte man MAGNUS BESEGRADE NORDPOLEN! Tragiskt... Det handlar inte om det, man besegrar aldrig naturen, man samarbetar och kompromissar, alltid! Ett äventyr eller expedition utgår alltid från individen och ens egna förutsättningar. För mig kan en kvällspaddlig efter jobbet ge mig lika stor behållning som en skidtur till Nordpolen eller över Grönland. Existerar inget "expeditionssällskap" så skall vi så klart starta ett, jag är med!
 

Guest

Gäst
hmm..

..kan hålla med om att allt inte är en tävling utan det är mer ut och njuta i naturen som lockar mig. Inte nåt lyxliv på nåt sätt utan bara vistelsen där. Jag har alltid lockats av "packande" och resor så långresor och "expeditioner" kanske skulle vara nåt....=)
 
Förlåt..

...Att jag inte svarat på inlägget tidigare, har varit i Åre åch avnjutit "försäsongs-snö" i Ullådalen!
Kul att vi är fler som anser att fokuseringen på "umbäranden" i expeditioner kanske ibland kan bli lite olycklig. För egen del hade jag länge närt en dröm om att få uppleva Arktis, med allt vad det innebär. Så när jag äntligen hittat en bra balans mellan eget kapital,sponsorer och rätt resesällskap så bar det av! Det var bättre än jag vågat drömma om, en upplevelse att leva på länge.. Om Du med tufft menar kallt, blåsigt och slitsamt så är svaret ja. Men det minns jag knappt, allt det vackra tog liksom överhanden. Jag har mött människor som jag aldrig annnars skulle ha träffat och fått några riktigt goda vänner på köpet! Och så illa kan det ju inte ha varit med tanke på att jag reser till Antarktis år 2003 för att föroppningsvis ensam ta mig fram till polpunkten.

Om det är flera som seriöst är intresserade av att dra igång ett "expeditionssällskap" så är jag med (bor i Stockholm)!

Mvh: Magnus
 
Bra idé! Nu gäller det för klubbens medlemmar att ragga inrökta öronlappsfåtöljer, ett större forskningsbibliotek (övervägande skinnband) och en representativ samling etnographica mfl trofeer att hänga på väggarna. Det gäller ju att komma i stämning :)

Sven
 
Expeditionssällskapet

Härligt! Ni tycks verkligen förstå vad det handlar om (för du var väl inte ironisk,Sven?)!

Hur går vi vidare??

Mvh:
Magnus
 
Expeditionssällskapet

Just det var börjar vi?

Man kanske kan spåna var och en på sitt håll, till att börja med. Skriva ner lite idéer, t.ex. namn, registrera oss som en förening, ekonomi, lokal(det kanske finns föreningslokaler till förfogande innan vi får råd med en lokal med bibliotek i valnötsträ och andra inredningsdetaljer), stadgar, styrelse, föreningssymbol, egen tidning, m.m. m.m.

Och sedan kan några kanske träffas, i varje fall om vi är flera som befinner sig i Stockholm. Jag tänkte att vi annars kan starta upp ett privat forum där diskussionen kan hållas i gång eller så kanske vi kan maila privat om det hela.

Men det bästa tror jag är att komma på en massa idéer, få ihop tillräckligt många till en styrelse(1 ordförande,1 kassör, och några fler) och sedan ha ett första sammanträde eller bara ett idé-möte i lämplig lokal.

Vad tror Ni om detta?
Låt oss göra något så det inte rinner ut i sanden!


Mvh, Per Nyberg.
http://www.sverigesfriluftsguide.com
 
"Svenska Expeditionssällskapet"

Kul att det visas entusiasm för detta projekt( för visst har vi ett projekt här ?)!
Detta måste vi ta seriöst på och gå vidare med, vintern är ju ett utmärkt tillfälle för dylik verksamhet.. Mitt förslag är att vi helt enkelt bestämmer oss för ett datum och lämplig plats (Stockholmsområdet kanske..?) då vi träffas och "brainstormar" fram goda idèer och ventilerar åsikter. Men ett privat mailforum till att börja med vore nog en god idè.

Hör av er!

Mvh:
Magnus
 
Förträffligt!

Låter alldeles förträffligt. Jag har själv inte så mycket att bidra med annat än möjligen titlar till ett gemensamt Bibliotek (samlar just äventyrslitteratur) och ändlösa anekdoter och hejdlösa överdrifter om egna klättererfarenheter i Himalaya, på Kilimanjaro (jodå, det är snö där, men inte, som Hemingway skriver någon frusen leopard på toppen), europeiska små bitar granit eller alper...

I tre ord: "Jag är på".

Bor i Stockholmsområdet (Nacka) och tycker att idén är bra, men en smula irriterande att man inte kommit på själv. :)

/Jesper Värn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jögga Expeditionssällskapet Expeditioner 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...