funkar Garmin etrex fortfarande?

Vad menar du?

Det stämmer väl inte?
För om det hade stämt så skulle du inte ha bett mig att testa istf att göra det själv.

Jag kan inte testa batterier jag inte har. Mina gamla laddbara är jag inte nyfiken på.
Jag tvivlar på att allt som står i tester och tabeller stämmer för mina förbrukare.
Provar du inget själv?
Typ lägga batterier i frysen och se om dom verkligen fungerar i nedkylt skick.

Eller det jag föreslog, jämföra drifttid (med relevant förbrukare - om inte GPS) på nyladdade med fulladdade/lagrade 1 månad. Jag föreslog att du skulle prova det.
Missförstod jag något?
Har du provat det? Är ditt svar att du har 95% av drifttiden efter en månads lagring?

Har du någon egen erfarenhet av Energizer Lithium Ultimate?
 
Jag tvivlar på att allt som står i tester och tabeller stämmer för mina förbrukare.
och i tidigare inlägg
Jag föredrar absolut att testa själv med mina egna förbrukare.

Om du ändå inte litar på ngn annan än dig själv, varför skall jag testa åt dig?


Tillbaka till tester som anknyter till det som fick mig att posta i den här tråden,
ditt påstående att alkaline-batterier skulle vara bättre, dvs ha högre kapacitet, än NiMH-batterier.

Kapacitetstest av alkaline-batterier
AAComparison05A.gif


Jämför med motsv test av Sanyo Eneloop
EneloopAA2000atVariousRates.gif

OBS
Se nedersta raden, och ur texten
The self discharge test revealed that in 31 days there is 93% of the original capacity remaining.

Tester från CPF
http://www.candlepowerforums.com
 
Om du ändå inte litar på ngn annan än dig själv, varför skall jag testa åt dig?

Har aldrig bett dig testa åt mig. Missförstånd. Det började med en fråga från mig om du hade provat att jämföra dina Eneloop nyladdade med Eneloop fulladdade och lagrade 1 månad. På det fick jag svar att det fanns mycket info på candlepowerforum. Mitt svar att jag tyckte du skulle prova själv beror på att jag visserligen läser tabeller, diagram osv men att jag tror mer på personliga erfarenheter. Dvs jag tror absolut på dina erfarenheter och är intresserad av dessa.
Jag menade att om du inte provat själv borde du kanske göra det för DIN EGEN skull.

Tillbaka till tester som anknyter till det som fick mig att posta i den här tråden,
ditt påstående att alkaline-batterier skulle vara bättre, dvs ha högre kapacitet, än NiMH-batterier.

Jo MIN erfarenhet är att alkaline är bättre än de laddbara JAG har erfarenhet av. Däremot har jag förstått att den nya generation laddbara är nånting helt annat. Dessa har jag ingen erfarenhet av. Vilket jag själv har fetstilat i mitt svar. Du sparkar in en öppen dörr.

Jämför med motsv test av Sanyo Eneloop
OBS
Se nedersta raden, och ur texten
The self discharge test revealed that in 31 days there is 93% of the original capacity

Eftersom jag redan sagt att jag inte har TOTALT tilltroende för div tabeller, diagram och annat så är det ju inte riktigt vad jag frågade efter men jag får 2 diagram till av dig. Tack dom var ju intressanta men vad är din egen erfarenhet? Stämmer diagrammen med din erfarenhet av Eneloop?

Jag har begränsade kunskaper om batterier, däremot har jag via många års användande fått viss erfarenhet. Du har säkert större kunskaper om batterier, dina ERFARENHETER är således mycket intressantare än tabeller, diagram och datablad.

Har du någon egen erfarenhet av Energizer Lithium Ultimate?

mvh thomas
 
Tidningen Råd & Rön testar i nr 10/2010 14 olika laddbara batterier, varav ett flertal är av den moderna LSD-varianten. De testar även 11 olika laddare.
http://www.radron.se/templates/ProduktTest____4458.aspx

Tack för länken! Intressant att det skiljer så mycket som det gör på batterier. Jag tolkar att de batterier som var förladdade motsvarar den nya generationen laddbara, vilket inte framgick helt tydligt.

Vad står "LSD" för?

Har du någon egen erfarenhet av Energizer Lithium Ultimate?

mvh thomas
 
Ovetenskapligt EGET batteritest i MINA GPS:er

Eftersom jag gärna vill testa saker själv så gjorde jag ett enkelt prov i rumstemperatur med mina GPS:er.

Etrex Legend C (ganska gammal) nominell drifttid enl Garmin = 30 timmar
GPSMAP 76CSx (har några år på nacken) nominell drifttid enl Garmin = 18 timmar
Etrex Legend HCx (1 år gammal) nominell drifttid enl Garmin = 25 timmar

Etrex Legend C:
gamla generationen laddbara VANSON 2500mAh 24 timmar
nya generationen laddbara CoTech 2300mAh 26 timmar
nya generationen laddbara PowerBase Instant 2350mAh 26 timmar
akaliska CoTech 29 timmar
lithium Energizer Ultimate 48 timmar 55 minuter

GPSMAP 76CSx:
gamla generationen laddbara VANSON 2500mAh 22 timmar
nya generationen laddbara CoTech 2300mAh 24 timmar
nya generationen laddbara PowerBase Instant 2350mAh 24 timmar 30 minuter
akaliska CoTech 25 timmar 45 minuter
lithium Energizer Ultimate 44 timmar 15 minuter

Etrex Legend HCx:
gamla generationen laddbara VANSON 2500mAh 24 timmar
nya generationen laddbara CoTech 2300mAh ej provat
nya generationen laddbara PowerBase Instant 2350mAh 25 timmar 30 minuter
akaliska CoTech 29 timmar 25 minuter
lithium Energizer Ultimate ej provat

Lagringegenskaper är ännu inte provade.
Kylegenskaper ännu ej provade.

Alkaliska CoTech kostar 3kr/st vid köp av 10-pack på ClasO.
Ett billigt alkaline med troligen högst medelmåttig kapacitet.
(det finns alkaliska under 2kr/st)

Energizer Ultimate Lithium kostar 15kr/st på Teknikmagasinet.
Väger hälften av laddbara och alkaline.

PowerBase Instant inköptes 2 st AA med en ren USB-laddare för 99kr på Kjell & Company.
Råd&Röns test anger ett styckpris på 32kr. Bäst i test av generation 2 laddbara är enligt samma test är GP ReCyko med 92 poäng av 100. ReCyko kostar enl samma test 43kr/st.
PowerBase Instant fick 78 av 100 poäng.

Cotech laddbara batterier generation 2 finns inte med i Råd&Röns test. Kostade 399kr på ClasO inkl laddare. Artikelnr 36-5104. Laddaren inte med i Råd&Röns test av laddare. Laddaren har urladdningsfunktion, avkänning av felaktiga batterier, microprocessor kontrollerad, negativ delta V cut off och timer / tempsensorer.

MIN EGEN PERSONLIGA slutsats så långt:
I GPS, på långfärd behåller jag Energizer Lithium. Reservbatterier på långfärd samma.
Huvudskäl är halva vikten / batteri och nästan dubbla kapaciteten. Dessutom UPPLEVER jag dessa batterier som "stumma". Dvs börjar man få en indikering på att batteriet är slut som går det att med lite vana bestämma hur lång drifttid som finns kvar.

All annan batterianvändning ska pris på laddare+ laddbara batterier ställas mot pris på endast alkalinebatterier. OBS IKEA har mycket billiga laddbara (generation 1) batterier med den nackdelen att förpackningen innhåller både 4st AA och 4st AAA. Pris 99kr och de fick omdömmet "BRA KÖP" i Råd&Röns test. Jag har ett antal gamla laddningsbara som jag kommer fortsätta att använda till räknare, MP3-spelare, klockor, ficklampor och fjärrkontroller. Om jag får förtroende för generation 2 laddningsbara kommer jag kanske ha dessa i ficklampor/lanterna på långfärd.

Jag efterlyser ERFARENHETER från fler personer, inte bara test utförda av andra.
EGNA prov/test vore däremot mycket intressant. Helst i GPS.
 
Intressant men hur gjorde du för att veta när de tog slut egentligen? Loggas det någonstans i GPS:en eller hade du dem med dig och lyssnade på pip för batterivarning? Skulle kunna offra ett par Litium för att få reda på siffra för eTrex Vista HCx, det enda du inte hade testat.
 
Intressant men hur gjorde du för att veta när de tog slut egentligen? Loggas det någonstans i GPS:en eller hade du dem med dig och lyssnade på pip för batterivarning? Skulle kunna offra ett par Litium för att få reda på siffra för eTrex Vista HCx, det enda du inte hade testat.

Jag hade satelitmottagning igång och avläste färdtid, stilleståndstid och totaltid. Tiden ligger kvar om den slocknar mitt i natten. För att upptäcka om den tappat mottagning och därmed stoppat klockorna körde jag test med minst två GPS:er i taget. Dom borde inte tappa mottagning samtidigt.
Jag har inte en Vista HCx utan en Legend HCx, så det kan skilja ändå, kompassen du har drar extra. Jag gissar att du får mellan 45 och 48 timmar. Jag ska köra de saknade testen också.
OBS! Inget lyse på skärmen. Inget knappande. Bara låg i ett fönster med mottaningen igång. I verkliga livet tappar man några timmar.
 
Jag tolkar att de batterier som var förladdade motsvarar den nya generationen laddbara, vilket inte framgick helt tydligt.
Nej.
Kolla istället självurladdningen.

Vad står "LSD" för?
Low Self Discharge

Energizer Ultimate Lithium kostar 15kr/st på Teknikmagasinet.
Väger hälften av laddbara och alkaline.
Har du vägt dem själv?
Jag har i andra Forum sett uppgifter på c:a 60%
Hur många grams skillnad är det fråga om?
Totalt?
I procent av totala vikten (dvs användare + kläder + packning)?

MIN EGEN PERSONLIGA slutsats så långt:
I GPS, på långfärd behåller jag Energizer Lithium. Reservbatterier på långfärd samma.
Huvudskäl är halva vikten / batteri och nästan dubbla kapaciteten.

Nja.
Nu blandar du väl ihop drifttid med kapacitet.
Uppenbarligen är dina GPSer mer beroende på batteriernas spänning istf batteiernas kapacitet.
Kapacitet hos batterier brukar anges, och mätas, i mAh, dvs det är ett förenklat sätt att ange den energi som finns i batteriet.
Råd & Röns test anger tex batteriernas kapacitet i mAh
Att kapaciteten hos alkaline-batterier är lägre än hos laddbara framgår tydligt av de tester jag har postat tidigare i tråden.

Jag undrar även, som jag skrev ovan, hur mkt viktskillnad det är fråga om och hur stor roll denna skillnad spelar för dig?

Dessutom har jag i andra Forum läst att just eTrex GSer även är känsliga för hög spänning, och tydligen är stratspänningen på engångs litium-batterier alldeles för hög.
GPSerna vägrar helt enkelt att fungera med oanvända engångs litium-batterier.
Enda sättet att få dem att fungera skall vara att (delvis) ladda ur batterierna i ngn annan apparat (tex ficklampa)
Har du råkat ut för detta?
Vad är spänningen hos dina engångs batterier?


OBS IKEA har mycket billiga laddbara (generation 1)
Nja.
Stämmer Råd & Röns test så är åtminstone R6-storleken av Ikea Ladda LSD_batterier.
 
Kolla istället självurladdningen.
Low Self Discharge
Var går gränsen för att det ska räknas som generation 2?
Är alla batterier i Råd&Rön testet generation 2?

Har du vägt dem själv?
Jag har i andra Forum sett uppgifter på c:a 60%
Hur många grams skillnad är det fråga om?
Totalt?
I procent av totala vikten (dvs användare + kläder + packning)?
Nu har jag det. AA-storlek.
30gr gamla generationen laddbara VANSON 2500mAh
28,5gr nya generationen laddbara CoTech 2300mAh
27,5 gr nya generationen laddbara PowerBase Instant 2350mAh
22,5gr akaliska CoTech (andra alkaliska kan väga mer ex Duracell 24gr)
14,5gr lithium Energizer Ultimate

Nja.
Nu blandar du väl ihop drifttid med kapacitet.
Uppenbarligen är dina GPSer mer beroende på batteriernas spänning istf batteiernas kapacitet.
Kapacitet hos batterier brukar anges, och mätas, i mAh, dvs det är ett förenklat sätt att ange den energi som finns i batteriet.
Råd & Röns test anger tex batteriernas kapacitet i mAh
Att kapaciteten hos alkaline-batterier är lägre än hos laddbara framgår tydligt av de tester jag har postat tidigare i tråden.
För mig ÄR drifttiden samma som kapacitet. Den kapacitet som finns kvar i ett batteri under en spänningsnivå som GPS:en inte klarar har jag inte någon användning av. Det är därför jag helst testar själv med den förbrukare som jag ska använda. Allt annat är bara nominella värden.
Drifttiden för de alkaliska batterier (CoTech) som jag testade, är LÄNGRE än de NiMh (Instant och CoTech) jag provade. Oavsett vad dina diagram och tester säger. Vid rumstemperatur. Det kommer bli intressant att prova i kyla.

Jag undrar även, som jag skrev ovan, hur mkt viktskillnad det är fråga om och hur stor roll denna skillnad spelar för dig?
Den spelar en mindre roll får jag väl erkänna. Men jag behöver ju inte ta med så många så totalvikten blir ju klart mindre. Det spelar nog en större roll för de som vandrar. Däremot gör lång drifttid att jag inte behöver strula med byten särskilt ofta och stumheten i Energizer Ultimate Lithium gör att jag bättre kan lära mig hur mycket som finns kvar när de börjar indikera 75%. Och därmed välja tillfälle för ett byte.

Dessutom har jag i andra Forum läst att just eTrex GSer även är känsliga för hög spänning, och tydligen är stratspänningen på engångs litium-batterier alldeles för hög.
GPSerna vägrar helt enkelt att fungera med oanvända engångs litium-batterier.
Enda sättet att få dem att fungera skall vara att (delvis) ladda ur batterierna i ngn annan apparat (tex ficklampa)
Har du råkat ut för detta?
Vad är spänningen hos dina engångs batterier?
Nej, för hög spänning har jag inte drabbats av.
nominell 1,5V, mätt obelastat 1,8V och mätt under belastning i Etrex Legend C 1,55V

Jag förstår nu du inte har provat några lithiumbatterier.
 
Uppdaterat ovetenskapligt batteritest.

Etrex Legend C (ganska gammal) nominell drifttid enl Garmin = 30 timmar
GPSMAP 76CSx (har några år på nacken) nominell drifttid enl Garmin = 18 timmar
Etrex Legend HCx (1 år gammal) nominell drifttid enl Garmin = 25 timmar

Etrex Legend C:
gamla generationen laddbara VANSON 2500mAh 24 timmar
nya generationen laddbara CoTech 2300mAh 26 timmar
nya generationen laddbara PowerBase Instant 2350mAh 26 timmar
nya generationen laddbara GP ReCyko 2100mAh 26 timmar 30 minuter
akaliska CoTech 29 timmar
lithium Energizer Ultimate 48 timmar 55 minuter

GPSMAP 76CSx:
gamla generationen laddbara VANSON 2500mAh 22 timmar
nya generationen laddbara CoTech 2300mAh 24 timmar
nya generationen laddbara PowerBase Instant 2350mAh 24 timmar 30 minuter
nya generationen laddbara GP ReCyko 2100mAh 22 timmar 30 minuter
akaliska CoTech 25 timmar 45 minuter
lithium Energizer Ultimate 44 timmar 15 minuter

Etrex Legend HCx:
gamla generationen laddbara VANSON 2500mAh 24 timmar
nya generationen laddbara CoTech 2300mAh 25 timmar 25 minuter
nya generationen laddbara PowerBase Instant 2350mAh 25 timmar 30 minuter
nya generationen laddbara GP ReCyko 2100mAh 25 timmar 30 minuter
akaliska CoTech 29 timmar 25 minuter
lithium Energizer Ultimate 47 timmar 25 minuter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PepsAdventures Funkar Garmin TopoActive-kartan i fjällen? Navigering 11
mattias_aron Funkar Garmin Oregon till väg/trafik ledare ocskså ? Navigering 2
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
thureb Funkar DVD City Navigator NT till Etrex 30? Navigering 4
rab Funkar Forerunner för heldag (pga batteri) tex skridskotur Navigering 5
kanotisten http://www.unbelievableshop.com/ funkar ej! Navigering 0
peter1959 G P S som funkar i tät skog ??? Navigering 14
erik.p Köpråd : GPS som funkar i Sverige & USA Navigering 2
3313 nRoute funkar ej med GPS Navigering 0
psg90 gps= funkar ej Navigering 2
3313 nRoute funkar ej med GPS Navigering 18
norddal GPS:en funkar inte i Fugawi Navigering 5
Tony-Avesta Senaste MapSource, hur funkar detta? Navigering 7
DTM Funkar inte Destinator 3 på Axim X30? Navigering 3
hgz Funkar GPS ihop med vanlig karta…? Navigering 30
d.a.n.i.e.l Funkar en GPS till detta? (Höjd- och längdmätning) Navigering 16
goranwi "Visa på kartan" Hur funkar det på Vistan? Navigering 6
Erica_ Vilka handdatorer funkar? Navigering 4
pery Hur det funkar! Navigering 1
hur funkar de? Navigering 1
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.