Nya .typ-filer till fripro

Är inte så säker på att jag gillar att info av typen "åker", "hygge" och "öppen mark" är borttagen. Det tycker jag är hyfsat intressant information.

Noterat. Om fler tycker som du så tar jag in den infon igen. Kan vara bra att veta om mer infotext ska tillbaka eller om något mer ska bort.

Uppdatering på symboler. Det blir lite pilligt, men jag måste nog använda ett verktyg för för att få symbolerna genomskinliga där de ska vara genomskinliga och sedan använda ett annat för att ta bort redundanta texter. Det finns en lösning med andra ord.
 
Jag kanske är ensam men jag föredrar faktiskt höjdkurvslinjerna i org. bla. för att man lättare ska se farliga branter när man är ute i terränglådan

Positivt är jämfört med andra typfiler och original är att småvägar syns på kartan istället för ett ytterst smalt streck samt att hustexter mm är borta
 
Jag har ingen aning om hur garmin que fungerar. Det kan mycket möjligt vara så att den inte kan hantera .typ. Någon annan kanske vet bättre?

Angående bakgrunderna på symboler så ser det ut att finnas en begränsning i den applikation jag använder för att göra filerna. Jag ska kontakta utvecklaren. Annars får jag försöka göra på något annat sätt. De visas som det är tänkt med genomskinlig bakgrund på min vista HCx i alla fall.

Kan vara värt att försöka få en liten matris över var det fungerar och var det inte fungerar och i så fall vad.

etrex vista HCx - fungerar
garmin que - fungerar inte alls
modell x - vit bakgrund på symboler.
Jag vet från förra turen med typfiler att t.ex Quest inte fattar typfiler. Det kan nog vara så på gamla enheter.
Jag noterade på "den andra varianten" att vissa mellanstora vägar var mindre tydliga än skogsvägar. I Mapsource ser de röda vägarna OK ut, men i Min Vista HCX blir de väl tunna.
 
Jag skulle gärna vilja veta om det finns fler symboler som behövs fixas till. Jag har ju bara kollat i området där jag bor och tror att jag fått till de som uppkommer där, men det kan ju finnas sådana som används i andra kartdelar som jag har missat.
För varje symbol som läggs till i efterhand tycks jag bli tvungen att börja om från början i princip.
 
Ny version!

Jag hittade en ny punkttyp som jag gjorde en symbol till - tunnel.

Nytt för denna versionen:
* Jag är ganska säker på att genomskinligheten fungerar som den ska.
* Texter för ytor och linjer är i princip tillbaka allihop. Men ska ha ett mindre typsnitt i alla fall. Nästan ingen av kartsymbolerna har text.
* De streckade linjer som blev konstiga och dubbla på min enhet är nu som de ska.

Har ni redan kört regfilen från förra versionen så behöver man inte köra den igen, men mapsource måste vara avstängt innan man kan kopiera över filerna.
 

Bilagor

  • fripro-typ v0.9b.zip
    4.3 KB · Visningar: 504
En bra sak kan vara att kunna avinstallera modifieringarna. Det är inte bara att radera filerna nämligen. Då får man felmeddelanden från mapsource och sedan stängs det ner. Inget bra.
Därför har jag bifogat en registerfil som tar bort modifieringarna i registret som gjordes för att man skulle kunna använda typ-filerna. Bara att köra så är allt som det var från början igen.

Om man har senaste mapsource installerad så sker inte ändringarna omedelbums då den cachar kartbilderna. Byt detaljnivå, zooma lite eller flytta runt kartbilden så kommer ändringarna igenom.
 

Bilagor

  • fripro-typ uninstall.zip
    321 bytes · Visningar: 529
Hej, det här ser intressant ut! Står i begrepp att köpa en kart GPS, Oregon och Colorado verkar mest intressanta men kartan är kass. Din ser bättre ut såvitt jag kan bedöma på den lilla blden!

Fråga: en underlighet som jag hittat är att tex på mitt lantställe (som är ett torp bredvid ett fält). Det finns 2 hus vid fältet som har fått varsin punktsymbol och texten "hus". Sen finns det ytterligare en likadan punkt, fast med namnet på fältet. Går sånt att ta bort, eller byta symbol på? Det ser ganska förvirrande ut, som om det fanns 3 hus, fastän det bara är 2.

(jag tittade här http://www.garmin.com/cgi-bin/mapgen...&rz=0&k=1&sc=1 )
 
Snyggt jobbat bengibollen

men inte verkar du vara särskilt beng, snarare tvärtom ;)

Har sett även Gismos och leijons tidigare bidrag som också är bra. Mest fantastisk är den förres SweMapDemo, men den kräver ju ett helt annat jobb.

Idén med att ändra via TYP-filer är ju mycket bra. Själv skulle jag önska att kartan blev så lik möjligt Gismos SweMapDemo.

Generellt önskar jag att inga symboler alls förklaras med text och här har vi fått bort mycket, särskilt det irriterande "hus". Även skog, lövskog, åker, öppen mark, hygge, låg/hög bebyggelse, torn, etc skulle helst försvinna, för symboler är just till för att ersätta text.

Vidare, är jag mer förtjust i att järnväg ser ut som det brukar på vanliga kartor och är tveksam till prickade höjdkurvor eftersom det bryter mot vanlig kartografisk sed, även om det senare gör sig ganska bra på skärm.

Är det du/ni gjort svårt att åstadkomma för en någotsånär erfaren datorbrukare? Finns det någon enkel beskrivning hur man gör?

Hursomhelst, detta är ett stort steg framåt även om det skulle stanna här. Jag har redan installerat de senaste TYP-filerna och ska snart göra en karta över hela Sverige på ett SD-kort.

Tack för detta fina bidrag!
 
Senast ändrad:
Generellt önskar jag att inga symboler alls förklaras med text och här har vi fått bort det mycket, särskilt det irriterande "hus". Även skog, lövskog, åker, öppen mark, hygge, låg/hög bebyggelse, torn, etc skulle helst försvinna, för symboler är just till för att ersätta text.

Men vad jag sett så går det inte att "se" skillnad på åker, öppen mark, eller hygge, allt är ljust gult, det är endast texten som visar på skillnaden.
 
Öppen mark

Men vad jag sett så går det inte att "se" skillnad på åker, öppen mark, eller hygge, allt är ljust gult, det är endast texten som visar på skillnaden.

Förvisso är det så på FPRO-kartan och visst vore det trevligt att ha gul=åker, vit=öppen mark/hygge eller brun=hygge. Om det skulle gå att färgkoda om så vore det galant, men på denna kartan ser man ju i nuvarande skick ändå inte gränserna för dessa varianter av "öppen mark". Så det är inte mycket till hjälp om det sitter etiketter här och där, tycker jag...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HMR Nya TYP-filer till Norsk Topo Pro CD01 - CD20 Navigering 0
HMR Nya .typ filer för City Navigator Navigering 3
hulth TYP-filer och IMG2GPS Navigering 2
jonasolof Program för att göra TYP-filer för kartor i img-format Navigering 0
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
tekman TYP-redigerare? Navigering 3
chripopper Ändra färg på vägar med typ-fil? Navigering 3
greenjuice Gratis hemmagjorda kartor men vilket typ av program? Navigering 8
johsjo Val av Fordons typ i C550/Nuvi Navigering 1
jonasolof Färgförändringar i garminkartor typ Navigering 2
bernhard Vilken typ av GPS i bil??? Navigering 5
Kartor men koordinater typ 6617260.1637300 ???? Navigering 1
BadCash Var hittar man enklast GPX-filer för vandringsleder? Navigering 6
manlan GPX-filer att ladda ned Navigering 4
edler Kartapp till android för att visa .kml-filer eller georefererade bilder? Navigering 1
lejonlejon Hjälp med shp filer till min Garmin Astro 320 Navigering 4
heah Program för analys av GPX-filer Navigering 7
aksello GEOtiff filer in i en gps (nybörjare) Navigering 1
wetex CSV filer Oregon 300? Navigering 4
miiicke90 Format/filer till garmin enhet.. Hjälp! Navigering 6
tango Konkatenera gpx-filer? Navigering 9
N.N. Konvertera .rik-filer och klistra ihop jpeg-bilder Navigering 14
ullisjansson shape-filer i GPS trackmaker Navigering 1
flajjer Problem med Garmin log filer Navigering 5
jonasolof Img-filer kan editeras binärt Navigering 4
hvk Kiwi-filer? Navigering 0
jonasolof Hur få in img filer till Mapsource Navigering 6
Brune Datorn tror att Garmin kartor (IMG filer) är bilder Navigering 6
jonasolof PPCapp läser img och mp filer, skapa nya objekt Navigering 1
dadid Garminkompatibla filer över Sydamerika? Navigering 3
Kepler Hur komprimera ozf2-filer? Navigering 5
jonasolof hur ändra kartor i rik filer till bildformat? Navigering 1
EP Fugawi och GDB filer Navigering 8
grodanbolle Vad behöver man för program för att kolla på Rik filer Navigering 6
erke Ladda ned shape filer till 60cs Navigering 2
Store Verktyg för Garmin-filer Navigering 4
knucko kartprogram för .jgw filer Navigering 9
Curthan Konvertera kap filer Navigering 1
ajn Slå ihop map filer i Oziexplorer Navigering 4
garminetrex Läsa EasyGPS-filer (.loc) i Kartex? Navigering 6
PR Garmin MapSource - vilka filer? Navigering 1
BD Kartprogram som öppnar rik-filer Navigering 1
Jonte Myra Fugawi och .rik-filer Navigering 4
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...