Nybörjare med Etrex Venture

Från att ha gps i bilen har jag lärt mig uppskatta en handhållen gps utan karta.
Anledningen till att jag skaffade gps:en är att vi inom amatörastronomin, där jag f.ö. är mycket aktiv, har behov av att kunna positionera sig.

Nu till mina frågor:
Jag har testat 2 program. G7towin och EasyGps. När jag redigerar en waypoint i pc:n och för över den till gps:en, så raderas inte den gamla waypointen, utan en ny skrivs till. Är det något inställningsfel jag gjort?

Jag köpte en usb-kabel från Clover. Laddar den gps:en även när gps:en är avstängd?

/Martin Olsson
 
Det är alltid så. Waypoints läggs till, för när den är redigerad externt, ser den ut som en ny.

En Venture har väl inte USB? Bara Legend C och Vista C.

Anders
 
Martin O; sa:
När jag redigerar en waypoint i pc:n och för över den till gps:en, så raderas inte den gamla waypointen, utan en ny skrivs till. Är det något inställningsfel jag gjort?
Nej inget inställningsfel, det bara är så. Man måste ta bort waypoints direkt på GPS:en.

Jag har inte hört om något program som kan ta bort waypoints, inte ens Garmins egna, och antar därför att möjligheten helt enkelt inte finns i protokollet som man använder för kommunikationen.

Är det många waypoints det är fråga om tycker jag det enklaste är att:
1. föra över alla waypoints till datorn
2. justera dem som man vill ha dem
3. rensa bort alla waypoints i enheten
4. ladda tillbaka de waypoints man vill ha
Jag köpte en usb-kabel från Clover. Laddar den gps:en även när gps:en är avstängd?
Är inte familjär med kabeln så någon får rätta mig om jag har fel men jag tror aldrig att batterierna laddas i enheten utan att en extern strömförsörjning bara kan driva GPS:en.
 
Martin O; sa:
Menar ni att den inte laddar alls utan bara driver?
Ja det menar jag. Eftersom man kan sätta in vilka standardbatterier som helst (även icke laddbara) i en Venture vore det komplicerat att göra en fungerande och ofarlig laddfunktion.
 
Då förstår jag. Nej, någon laddning av batterierna i en eTrex sker inte, precis som Pelle säger. Jag har själv en Vista, så jag vet. Men batteriikonen längst ner på huvudmentyn ändras till en stickpropp, när den får ström utifrån, vilket alltså ska tolkas som att du inte använder de isatta batterierna då.
Om du drar ut sladden går den över till batteridrift, men frågar om du vill fortsätta så. Om du inte svarar, slår den av sig själv, för att inte dra ur batterierna av misstag.
Den går också över från batterispar till normalt läge, om du hade batterispar aktiverat, innan du satte i sladden.

Anders
 
så går det när man varit borta en dag...

Martin O; sa:
Jag köpte en usb-kabel från Clover. Laddar den gps:en även när gps:en är avstängd?

/Martin Olsson

Man kan missa en hel dags information när man är ute och reser. Som konstaterats ovan så har vi USB-kablar med förmåga att strömförsörja eTREX (ej Color) samt Geko från USB-porten. Helt riktigt så kan de - lika litet som något annat som ansluts till dessa enheter - inte ladda batterier.

Tanken med våra kablage var att de skulle lösa problemt som uppstår när man inte har seriell port på nya datorer utan bara USB. För ovanstående Garminmodeller går det enkelt att sänka spänningen från USB (5V) till önskade 3,1V. För övriga USB-kablar för Garmin har vi därför endast data eller data med separat strömförsörjning via Ciggplugg.

MVH/Christer
http://www.clover.se
 
Re: så går det när man varit borta en dag...

stigvig; sa:
Martin O; sa:
Jag köpte en usb-kabel från Clover. Laddar den gps:en även när gps:en är avstängd?

/Martin Olsson

Man kan missa en hel dags information när man är ute och reser. Som konstaterats ovan så har vi USB-kablar med förmåga att strömförsörja eTREX (ej Color) samt Geko från USB-porten. Helt riktigt så kan de - lika litet som något annat som ansluts till dessa enheter - inte ladda batterier.

Tanken med våra kablage var att de skulle lösa problemt som uppstår när man inte har seriell port på nya datorer utan bara USB. För ovanstående Garminmodeller går det enkelt att sänka spänningen från USB (5V) till önskade 3,1V. För övriga USB-kablar för Garmin har vi därför endast data eller data med separat strömförsörjning via Ciggplugg.

MVH/Christer
http://www.clover.se

Som moderator på http://www.astronomiguiden.com,där vi inte accepterar näringsidkare i forumet känns detta lite konstigt.
Tackar för ditt utförliga svar, Christer. Tyvärr så är jag inte lika nöjd med väskan jag beställde. Den spricker i sömmen vid "glaset".

/Martin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
aksello GEOtiff filer in i en gps (nybörjare) Navigering 1
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
Odae Gps - till nybörjare Navigering 14
BjörnH Nybörjare - Skapa egen karta till Garmin GPS, tips? Navigering 8
wisher Gps-nybörjare Navigering 6
Jozze72 Nybörjare Navigering 21
jonrun Båt-GPS till nybörjare! Navigering 2
wmthned Avstånd i vistan för en nybörjare Navigering 2
Enicar Nybörjare söker råd för inst. av MG Europe Navigering 4
mrhandley Nybörjare vill köpa GPS Navigering 6
pascal Hjälp en nybörjare. Båt navigering Navigering 2
Snödrivan Etrex SE någon som kan den? Navigering 7
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
L.A. etrex 32x Navigering 15
BTLulle Stänga av spår eTrex® Touch 35 Navigering 5
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
greenfish garmin etrex 20x+custom maps, tuta och köra? Navigering 0
joanc etrex 35 Navigering 3
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
vandrafjäll Etrex 30 eller Gpsmap 64 s Navigering 7
niking Etrex uppdaterad med X Navigering 13
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Clashas Etrex 30 laddare? Navigering 2
Trialsin eTREX 10 minne ? Navigering 7
Johan123 Garmin 62s vs etrex 20 Navigering 13
Bosse D Tanka data från gammal Garmin Etrex venture eller legend Navigering 8
thureb Funkar DVD City Navigator NT till Etrex 30? Navigering 4
jonny69 Garmin eTrex 10 Navigering 22
thocar Tips - Garmin eTrex legend HCx för 499:- Navigering 12
dandan etreX eller Dakota? Navigering 28
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
bruse Sälja gammal Garmin eTrex Legend Navigering 3
aksello etrex 30 hjälp Navigering 11
Beigarth Garmin etrex vista hcx - vandring Navigering 6
greenjuice Ny & omgjord etrex-serie från Garmin Navigering 20
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
Ibasto Skadad Garmin eTrex - vattentät? Navigering 4
Fredrik S Garmin eTrex Legend HCx Navigering 7
flanell funkar Garmin etrex fortfarande? Navigering 57
QRP Kartprogram som anger positionen i realtid på en PC mha Garmin etrex. Navigering 2
Hamilton Skriva in koordinater i garmin Etrex H Navigering 20
Kennert Garmin eTrex H Navigering 2
graylingman Hur rensa bland waypoints i eTrex Legend/Vista? Navigering 11
graylingman HJÄLP med konvertering av positioner i Excel till läsbart format för Garmin eTrex Navigering 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.