I valet & kvalet...

Behöver komma till skott på köpknappen nu. Står i valet & kvalet mellan 2 olika pocketpc modeller; Fujitsu-Siemens Pocket Loox 720 & Dell Axim X50v. Båda har VGA, den ena har kamera, men i stort sett likvärdiga. Skall ha den till bl.a. navigeringr med blåtandsgps. Någon som har erfarenheter av dessa, eller liknande produkter?
 
Jag håller själv på att plocka ihop ett liknande system att ha i bilen. Jag har satsat på en Ipaq med GPS-jacka. Till detta har jag kompletterat med en extern antenn för bästa möjliga mottagning.

Mitt val har gjorts efter att läst om alla problem som folk har och har haft med blåtandsanslutna GPS:er. Blåtandstekniken är kanske inte riktigt fulländad ännu... Ser själv hur det ibland fungerar sämre med mitt headset till mobiltelefonen.

På snöskoter, motorcykel och i skog och mark använder jag en Garmin GPS och inte handdator.
 
Black_man; sa:
Jag håller själv på att plocka ihop ett liknande system att ha i bilen. Jag har satsat på en Ipaq med GPS-jacka. Till detta har jag kompletterat med en extern antenn för bästa möjliga mottagning.

Mitt val har gjorts efter att läst om alla problem som folk har och har haft med blåtandsanslutna GPS:er. Blåtandstekniken är kanske inte riktigt fulländad ännu... Ser själv hur det ibland fungerar sämre med mitt headset till mobiltelefonen.

På snöskoter, motorcykel och i skog och mark använder jag en Garmin GPS och inte handdator.

jag har en ipaq 5550 och en navman 4400 tror jag den heter, en blåtands gps, det sköna med blåtandsgpsen är att jag kan använda den till min ipaq eller till min pc direkt ansluten.

jag kan direkt säga att jag inte haft några problem alls med blåtandssändaren inte heller med kontakten till både ipaq och pc. Jag skulle inte vilja byta själva gpsbiten, navman kartorna däremot kanske inte vore fel att fixa nya. med tanke på att jag ligger en två versioner efter nu.
 
Jag har använt en GPS-jacka (Navman 3400) som inte har uttag för extern antenn. Jag har i stället satsat på en s.k. återutsändande antenn, som består av en yttre antenn som sitter fast med en magnet på taket, en återutsändare inne i kupén, kabel emellan och 12V från cig-uttaget. Det funkar jättebra, utom att GPS-jackan, som satt i ett Brodit-fäste med spänningsmatning på instrumentbrädan, tar emot både direkt från satelliterna och från återutsändaren, vilket ger en försämring.

Sen skaffade jag en Garmin med seriell utgång och ett kablage från http://www.clover.se som spänningsmatar både GPS och iPAQ och förser iPAQ med NMEA-data från GPS.

Tack vare återutsändaren kan GPS ligga mellan framstolarna med mindre möjlighet att ta emot signaler direkt från satelliterna.

Det går att sitta i baksätet med full satellit-täckning.

Och så slipper jag ett evinnerligt in- och urkopplande av den externa antennen, som riskerar att slita ut kontaktdonen.
 
Ej Dell...

Jag kan inte rekomendera dell. Jag har själv en dell axim x3i genom mitt arbete, men jag skulle aldrig köpa en själv. Jag tycker den är väldigt "smäckig" känns inte som någon bra kvalité. Tillbehören är klantiga, ja listan kan göras ännu längre.

Jag skulle nog kanske titta på någon av HP:s modeller.

/Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
abjork Bästa GPS valet för sjökort i öppen båt? Navigering 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...