Enklaste sättet att radera användardata GPSMAP76S

Jag har ett tiotal Gps:er som jag skulle behöva ladda med samma information avseende waypoints, rutter, m.m. Vilket är det enklaste sättet att ta bort den information som finns i enheterna nu? Måste jag radera för hand eller finns det något datorprogram som kan radera all användardata?
 
Mig veterligt finns det inget universellt knep som fungerar på alla världens fabrikat och modeller så du skulle nog få bättre svar om du talade om vad det rörde sig om för enheter. Om det skulle råka vara Garmin-burkar så kan du här läsa hur du gör en s.k. master reset på många av dem:
http://www.gpsinformation.org/dale/secret.htm

Utöver att användardata försvinner så tappar de då dessutom alla gjorda inställningar och det tar längre tid innan de får kontakt nästa gång de slås på. På många (alla?) Garmin så läggs det också in ett antal standard-waypoints och i vissa fall också rutter.

Oftast finns det nog ett val som rensar samtliga waypoints, rutter och spår när man är inne i på respektive meny. Det krävs då lite fler tangenttryckningar än master reset men förmodligen klart mindre återställningsarbete efteråt.
 
Tack för hjälpen.

Tack Pelle för en bra länk. Efter att ha fått grepp på Gpserna så såg jag att det var olika mjukvaruversioner. Jag kommer därför att lägga in ver 3.60 på samtliga, detta blir ju samma sak som en master reset och all data försvinner.

Micke
 
Re: Tack för hjälpen.

misvon; sa:
Jag kommer därför att lägga in ver 3.60 på samtliga, detta blir ju samma sak som en master reset och all data försvinner.
Jag har ingen erfarenhet av just 76S men med andra modeller har jag märkt att det är olika vad som händer (ang. återställning) vid programuppdatering. Vissa gånger återställs de som efter en master reset men ibland när man uppdaterar kan man klara sig.

Om du vill ha dem exakt lika kan det därför vara bra att kolla så att alla verkligen blivit återställda. Lycka till!
 
Inladdning av en ny programversion återställer normalt sett inte användardata.
De gånger det faktiskt gör det, är om de ändrar minnesanvändningen. Exempelvis när eTrex Vista uppgraderades från 500 till 1000 waypoints. Då hamnade de nya någon annanstans i minnet, så de var tvungna att sudda allt först.
Som användare kunde man maturligtvis göra en backup till PC, ladda in ny version och sedan tanka tillbaka kopian igen.

Ursäkta Pelle som börjar bli gammal och skumögd... :)

Anders
 
På 276C så återställs GPS:en till fabriksinställning vid inladdning av ny firmware, på 76Cs så behålls alla inställningar som är gjorda.
Micke
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.