Garmin 45XL

Anonym från gamla forumet

Gäst
Jag har sedan flera år en Garmin 45 XL. Fungerar bra. Har varit till mycket god nytta när man varit ute och vädret övergått till flatljus. Dvs allt ser lika grått ut. Om många åker skoter och alla gör sina spår kan det bli besvärligt att veta om man är på rätt väg. GPSen ger en svar direkt, den visar att man lämnar sin väg. Detta förutsätter att man har den på när man åker ut och att man sedan väljer backtrack.


I somras när jag var i Sarek kom den också väl till nytta. Jag lämnade Skerfe. Det var regnväder, men fortfarande bra sikt. Jag gick mot Kungsleden och Saltoloukta. Passerade en renvaktarstuga, sikten var fortfarande bra, jag såg toppen på fjället jag skulle snedda över. När jag gått på kompass i 45 min ca. så märkte jag naär jag vände mig om att där renvaktarstuga skulle ligga var det bara ett grått töcken. Fortsatte vidare på kompass. Vid en lämplig sten stannade jag för att fika. Frågan var hur mycket hade jag drivit av mot den kurs jag satte från början? Tog fram GPSen och lät den logga in. Min possition stämde nästan, jag hade faktiskt aviket några hundra meter från min kurs. Nu satte jag in mitt mål med hjälp av kartans kordinater. Jag fick således en bäring som jag skulle ställa in kompassen på.
Nu fortsatte jag vidare med kompassgång.


När jag kom över krönet och det bar ner för är det lätt att ibland välja lätt gången mark vilket jag också gjorde. När jag kollade klockan och höjden tyckete jag att jag borde vara framme vid Kungsleden. Jag tog en paus, kollade var jag befann mig med GPSen. Döm av min förvåning när jag konstaterade att jag hade 50 m kvar, jag såg ännu inte Kungsleden. Vid ett sådan väder skall man inte ge sig upp på höjder där man kan förvänta sig att det blir dimma/moln. Men då jag har navigationshjälp kan man drista sig till att göra en sådan "dumhet".
Har alltid GPSen med, även om den inte är påslagen annat än vid de ställen där jag rastar. Possitionen sätter jag sedan av på kartan för att övertyga min om att min egen beräkning stämmer.


Jag har läst och hört att man kan köpa fjällkartan på CD och att man kan få programvara så att med datorns hjälp kan lägga in kordinaterna.
Är det någon som vet var och vilka priser som gäller?


Ingvar
 

per.brune@hem-pc.bip.net (Per Brune)

Gäst
Lantmäteriverket

Kolla på Lantmäteriverket hemsida www.lm.se och klicka sedan vidare på kartor, digitala kartor, Blå kartan. Vill du köpa en CD så kolla på www.kartbutiken.com eller gå in på närmaste bokhandel som säljer vanliga papperskartor och be dem ta hem den CD du önskar, men tänk på att det kostar en rejäl slant.
 

ingvar.petersson@zeta.telenordia.se (Ingvar Peters

Gäst
GPS och kartor

Tack för inlägget. Jag har varit inne i affären på Kungsg. i Stockholm. De har inte fjällkartan. Enligt LM är inte den klar. Det intressanta vore om man kunde få ett program till PCn som kunde hjälpa till att lägga in punkter på kartan och sedan överföra dessa på GPSn eller vice versa.


Finns det någon som kan ge tips om detta?
Ingvar
 

postmaster@ids.se ()

Gäst
Program oziexplorer

Ett program är Oziexplorer se http://www.oziexplorer.com/


Exempel på plott av skridsko tur
se http://mother.ids.se/baven.jpg
med några waypints...
 

Per Brune

Gäst
Program tii GPS

På svenska kartor på CD från Lantmäteriverket (Gröna kartan, Röda kartan, Blå kartan, Sverigekartan) finns programmet Kartex som hanterar det speciella filformat som lantmäteriverket använder. Se till att du inte köper en gammal version 2.xx som saknar kommunikation med GPS. Den senaste versionen av Kartex heter 3.05.


Ta broschyrer i broschyrstället vid entrén/utgången på Kartbutiken på Kungsgatan där har dom faktablad om Gröna kartan på CD, Röda kartan på CD, Blå kartan på CD, eller läs på lantmäteriverkets hemsida. Där kommer det säkert att stå när fjällkaran finns tillgänglig på CD.
Gröna kartan, Röda kartan, Blå kartan byter för övrigt namn 2000-01-01 se Lantmäteriverkets hemsida www.lm.se


Kartorna på CD saknar för de det mesta höjdkurvor (se 46) nedan, vissa nyare har dock höjdkurvor, dessutom saknas troligen rutnätet, riketsnät utritat, vilket innebär att du inte vet skalan på utskriften då du zoomat, vilket du får med om du skannar dina kartor själv från pappersoriginal, en ruta är alltid 1 km.


Andra program som har möjlighet att flytta data mellan dator och GPS och vise versa är Fugawi (www.soltek.se) och OziExplorer (www.oziexplorer.com 75 US$) eller i Sverige www.solteknik.se eller www.clover.se (795 SEK).


Clover säljer också datakablar och kontakter till Garmin mycket billigare än Garmin original.


Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
ExInferis Garmin Inreach Mini Navigering 61
rottemark Garmin Inreach tracking points Navigering 2
PepsAdventures Funkar Garmin TopoActive-kartan i fjällen? Navigering 11
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
Beja Allmänna frågor om Garmin 64st Navigering 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...