Afghanistan

Någon som har information om läget i den Afghanska delen av Hindu Kush? Minor? Rövare? Klättring?

Om läget i landet stabiliseras så verkar Noshaq (7485) från den Afghanska sidan vara ett intressant mål för en spännande resa.

Någon som är intresserad?
 
Jag är verkligen intresserad. Frågan är bara hur läget är där nu. Är det något som du har funderat på ett tag? Har du någon info om berget?
Hör gärna av dig med ett e-mail.
 
Förlåt en gammal farbror, 66

Född alltså, inte år gammal :)! Jag hör inte till dem som väjer i första taget, men jag kan för mycket om sannolikhetslära för att tro på ödet.

Afghanistan är en av mina få no-go-areas, även innan vad som sker nu. Jag antar att ni är medvetna om sådana trivialiteter som att heder är något mycket allvarligt i dessa områden. Det inkluderar att en 6-åring som skjuter den som sköt hans far blir närmast nationalhjälte och att såväl att kamma sig offentligt, tilltala kvinnor, titta på kvinnor på fälten innebär att gubbarna springer efter gevären???

Här kommer några bra länkar om ni gillar mindre vanliga områden på klotet. Jag börjar med några officiella sidor (USA:s och UK:s). Nästa innehåller info från ett företag som utbildar folk som i jobbet skall besöka sådana områden. Den fjärde tror jag ni gillar bättre, då den beskriver Världens farligaste områden med en glimt i ögat och mycket humor. Det är bara det att de vare sig skojar eller överdriver....På deras Black Flag Café kan ni hitta allt ifrån de som bara låtsas vara tuffa till de som faktiskt skjuter folk för pengar. Deras Afghanistan sida är lite out-of-date, men ni kan ju alltid kolla Pakistans North-Western Frontier för att få en känsla för atmosfären.


travel.state.gov

http://www.fco.gov.uk

http://www.realworldrescue.com

http://www.fieldingtravel.com


Till sist; Det händer inte bara andra. Det händer er också, speciellt i dessa områden. Vilket inte innebär att ni skall undvika allt bara för att det faktiskt är farligt, utan att ni skall se sanningen i vitögat innan ni bestämmer vilka risker ni vill ta.
 
Mmm..

Du har helt och fullt rätt. Jag tittade närmare på saken och om man till exempel går in på "lonely planet" på nätet så har de beslutat sig för att lägga ut hela kapitlet om Afghanistan på nätet för att avråda alla utan uniform eller presskort att åka dit.
Pakistan verkar inte heller komma på fråga just nu eftersom det verkar finnas risk för hämndaktioner.

Man måste ju få information om läget först innan man kan avgöra hur farligt det är...
 
Något vinklat:

Du är inte rädd att du får något vinklad infomation från en ladding USA och UK sajter? De länderna är ju inte kända för att vara så mellanösternvänliga precis.

Men det är uppenbart att USA:s propagandamaskin maler på...

Inte för att jag har några som helst planer på att åka till varesig Afganistan eller Pakistan.

Stalle Stålballe
 
Ledsen att göra dig besviken...

Men din världsbild är lika skev som de amerikaner som nätt och jämnt är medvetna om att det finns en värld utanför USA. Det beror på att de, liksom du, valt att låta bli att granska info från källor som inte stämmer med deras världsbild. Istället för att starta en lång diskussion om den på denna trevliga sida nöjer jag mig med att råda dig att träffa lite fler amerikaner. Vågar du se sanningen kommer du då att inse att den propaganda-maskin du talar om inte existerar, däremot produceras många filmer och böcker i USA och det gör att deras påverkan på världen blir större än vad dess folkmängd normalt skulle innebära.

Skälet till att jag anger just dessa källor är att de täcker in hela världen på ett bra sätt. Utrikesdepartementens sidor är naturligtvis riktade till de egna medborgarna, men de ger en bra beskrivning av situationen. För att visa hur hemskt denna ”propagandamaskin” förvränger sanningen, så tog jag ett stycke om svensk trafik;

”Swedish roads are comparable to roads in the U.S. though, due to Sweden's sparse population outside the major urban areas, secondary roads may be less heavily traveled. Outside urban areas they often narrow to two lanes with a wider shoulder. Slower vehicles are expected to move onto the shoulder to allow faster moving vehicles to pass. All vehicles must have headlights lit when on the road, no matter what time of day. The use of snow tires is mandatory between December 1 and March 31 and, due to the country's northerly climate, experience in driving on ice and snow is recommended before negotiating Sweden's winter roads.”

Visst är det fruktansvärt vad de vinklar?? (Tyvärr kan jag uppenbarligen inte låta bli att ge en och annan råsop trots goda föresatser från början.)

De övriga länkarna är kommersiella och ligger därför utanför en eventuellt existerande propagandaapparat, men självklart är de skrivna av folk som har sin kulturella bakgrund. Fieldings skriver med ett humoristiskt perspektiv och det måste man naturligtvis vara medveten om.

Jag har granskat dessa källor rätt noga med hjälp av den media som har sitt ursprung i flera av dessa länder, kontakter på plats (helst lokalbefolkning), personer som besökt landet (från hela världen), samt besökt flera av dem själv. Min slutsats blev att de ger en rättvis bild av läget i länderna i fråga.
 
Re: Ledsen att göra dig besviken...

Duracellkaninen; sa:
”Swedish roads are comparable to roads in the U.S. though, due to Sweden's sparse population outside the major urban areas, secondary roads may be less heavily traveled. Outside urban areas they often narrow to two lanes with a wider shoulder. Slower vehicles are expected to move onto the shoulder to allow faster moving vehicles to pass. All vehicles must have headlights lit when on the road, no matter what time of day. The use of snow tires is mandatory between December 1 and March 31 and, due to the country's northerly climate, experience in driving on ice and snow is recommended before negotiating Sweden's winter roads.”

Vad är det som inte stämmer?
 
Självklart stämmer det!!

Det jag syftade på var att Kung Stalle oroade sig för USA:s "propaganda-maskin" vinklar sanningen, så jag var bara ironisk. Fast det har du säkert förstått :)!
 
Inget bra resmål idag

Duracellkaninen; sa:
Afghanistan är en av mina få no-go-areas, även innan vad som sker nu. Jag antar att ni är medvetna om sådana trivialiteter som att heder är något mycket allvarligt i dessa områden. Det inkluderar att en 6-åring som skjuter den som sköt hans far blir närmast nationalhjälte och att såväl att kamma sig offentligt, tilltala kvinnor, titta på kvinnor på fälten innebär att gubbarna springer efter gevären???

För all del, Afganistan idag är säkert farligt eftersom folk är beväpnade till tänderna och utblottade och förråade efter decennier av krig. Delar av Hindu Kush kunde man dock resa och vandra i förr, var i Bamyan för länge sedan och kände oss aldrig rädda. Det enda som stals av oss var ett spänne till ryggsäcken. Passade antagligen bra för häst-packning. Idag är det nog rätt att ha det som no-go-area. Däremot kan Chitral faktiskt vara värt ett besök. Gästvänligare folk har jag aldrig mött. Tirich Mir är ett gudomligt vackert berg. Nackdelen är man måste resa genom delar av Pakistan vilka närmast kan beskrivas som världens armhåla.

Per
 
Skönt att du har alla rätt!

"Visst är det fruktansvärt vad de vinklar??"

Ja visst ere. Synd bara nu att du jämförde ett svenskt kristet land med tidigare nämnda muslimska mellanösternland.

"De övriga länkarna är kommersiella och ligger därför utanför en eventuellt existerande propagandaapparat"

Varför skulle "kommersiella" ligga utanför propagandamaskinen?

"Jag har granskat dessa källor rätt noga med hjälp av den media som har sitt ursprung i flera av dessa länder, kontakter på plats (helst lokalbefolkning), personer som besökt landet (från hela världen), samt besökt flera av dem själv. Min slutsats blev att de ger en rättvis bild av läget i länderna i fråga."

Va bra då, det var det jag frågade. Men eftersom du verkar har sån koll på läget där så lär det ju inte bli nån resa dit för dig.

Mustaffan
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.