Kropp

Jag är inte tillräckligt påläst för att avgöra vad som är rätt och fel när det gäller diskussionen om Göran Kropp (om det nu finns "rätt och fel"). Men det är klart att man hör saker från media och jag tror naturligtvis att mycket av det är förtal. Jag skulle inte förringa prestationerna som Kropp har gjort. Däremot har nog respekten för Kropp som klättrare fått sig en törn.

Jag tror inte att jag skulle vilja vara på en expedition med Kropp. I ett läge då man vill ha fullt förtroende för de man klättrar med så räcker det med att tvivel finns för att skapa oro och misstänksamhet i teamet.
Man vill klättra med personer som är bra klättrare och som har mycket erfarenhet, men framförallt med personer man känner att man kan lita på.
 
Jag tror nog att Göran är en oerhört pålitlig klätterkompanjon. Den vilda och något slumpartade bilden är nog mest något han har utåt. Enligt Ola Skinnarmo så visade ju Göran helt andra sidor när det verkligen hände saker på nordpolen, då var han mycket långt ifrån den clownliknande Kroppen man oftast ser i TV-rutan..
 
Jag påpekar återigen att jag inte vet tillräckligt mycket för att avgöra vad som är rätt eller fel. Som Göran även har påpekat för mig så har jag inte träffat honom och bildat ett uppfattning utifrån det.

Jag är bara helt ärlig och erkänner att jag har blivit påverkad av media. Om jag skulle åka på en expedition med honom skulle jag säkerligen träffa honom innan och få en helt annan uppfattning.

Det är självklart att man ska bilda sin egen uppfattning. Men de flesta personerna som sett Göran Kropp på TV kommer inte att träffa honom och drar ändå slutsatser utifrån vad de har sett.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.