Fisket under juli i Padjelantaområdet

Jag skall upp på en längre vandring i detta område under nästa månad, och funderar huruvida jag skall ta med mig fiskegrejer. I Claes Grundstens bok om Padjelanta uppges att fisket inte är något vidare när vattnet är högt, dvs i juni och juli.

Jag använder spinnspö, och kan köra kastmete om så behövs.

Är det värt att släpa på fiskegrejerna överhuvudtaget?

Tack på förhand!
 

avslutad210712

Gäst
Jag skall upp på en längre vandring i detta område under nästa månad, och funderar huruvida jag skall ta med mig fiskegrejer. I Claes Grundstens bok om Padjelanta uppges att fisket inte är något vidare när vattnet är högt, dvs i juni och juli.

Jag använder spinnspö, och kan köra kastmete om så behövs.

Är det värt att släpa på fiskegrejerna överhuvudtaget?

Tack på förhand!

Har gått Padjelantaleden en gång med start 7 juli från Kvikkjokk och hade med mig kastspö. Fiskade en enda gång och fick en morgonmatsröding så om det inte är alltför mycket vikt så tycker jag att du skall ta med spöt och testa.
 

avslutad210712

Gäst
Tack för svaret!

Vad körde du med för drag? var det en silvrig spinnare?


Inte en aning förutom att det var en spinnare. Passerade en annan sjö där det simmade lom, dvs ett rätt bra tecken på att det finns fisk, men hade precis haft en längre kafferast alldeles innan så jag ville inte stanna igen. Pratade med stugvärden i Tuottar som sa att det fanns gott om fisk i sjöarna där utmed. Så nog tror jag att det är värt att ta med fiskegrejorna om man ger sig tid att stanna till.
 
Nu är jag hemkommen från denna resa, och jag hade god fiskelycka längst med hela Padjelantaleden. Rödingarna högg som tokiga, så det blev flertalet oförglömliga kvällsmål i midnattssolen. Vattenståndet var i mitten av månaden väldigt högt, som ett resultat av den höga värmen, men det verkade inte fisken bry sig om.

Det drag som fungerade allra bäst var ett skeddrag som heter ABU "Jazz, green trout" Men jag fick mycket hugg på silvriga spinnare och skeddrag med.
 

Bilagor

  • SANY1480.jpg
    SANY1480.jpg
    129.3 KB · Visningar: 697
Senast ändrad:
Nu är jag hemkommen från denna resa, och jag hade god fiskelycka längst med hela Padjelantaleden. Rödingarna högg som tokiga, så det blev flertalet oförglömliga kvällsmål i midnattssolen. Vattenståndet var i mitten av månaden väldigt högt, som ett resultat av den höga värmen, men det verkade inte fisken bry sig om.

Det drag som fungerade allra bäst var ett skeddrag som heter ABU "Jazz, green trout" Men jag fick mycket hugg på silvriga spinnare och skeddrag med.

Gick du ändå upp mot Akka?

Ska troligen upp dit i sommar och e lite sugen på att ta med ett litet teleskopspö. Funderar på sjön närmast akka, nära treparksmötet som jag e sugen på och kanske ner en bit längs älven/paddelantaleden.

Nån som fiskat där?
 
Gick du ändå upp mot Akka?

Ska troligen upp dit i sommar och e lite sugen på att ta med ett litet teleskopspö. Funderar på sjön närmast akka, nära treparksmötet som jag e sugen på och kanske ner en bit längs älven/paddelantaleden.

Nån som fiskat där?

Jag vandrade leden från norr till söder. Det blev inget fiske i anslutning till Ahkka, men från Kutjaure sameviste och söderut provade jag fiskelyckan regelbundet. Platserna som fungerade bäst var där vattnet var ganska stilla.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.