Friluftskartan pro V4

Glöm bara inte, att om ni installerar kartorna till eran gamla GPS, och har i tankarna att uppgradera till en ny GPS. Då är det kört. Garmin kommer inte att låta er installera kartorna om.
 
Oj, skulle jag betala för Garmins kartor skulle det kosta mig 1690 x 3, dvs. över 5000kr för att täcka in de områden jag vistas i. Tur att det finns gratisalternativ som täcker mina behov mer än väl...
 
Skillnaden jämfört med v3 är såvitt jag kunnat se marginell, någon ny väg har tillkommit men det motiverar inte att köpa upp sig.
Om man lagt priserna på en för privatpersoner med inarbetade pengar rimlig nivå hade man sålt betydligt fler. Nu känns det helt orimligt att lägga ut de pengarna.
Om man dessutom lagt ner lite jobb på att få kartorna att se vettiga ut i de handhållna gps:er som väl är aktuella för dessa kartor hade det varit bra. Nu måste man lägga ner någon timme på att "typa" om kartorna för bättre kontrast och synlighet för olika vägtyper.
Vad gäller vägtyper har man jämfört mes v3 stuvat om en hel del mellan de för "skogsbruk" intressanta typerna grusväg, olika typer av väg och traktorväg. Det var väl inte så helt konsekvent i v3 heller där en "mindre väg" kunde vara allt från riktigt bra grusväg till "underhållande" med mountainbike.
Man är nog beroende av vad lantmäteriverket tillhandahåller så en titt på Google Earth i samband med ruttplaneringen skadar inte...
 
Vad gäller vägtyper har man jämfört mes v3 stuvat om en hel del mellan de för "skogsbruk" intressanta typerna grusväg, olika typer av väg och traktorväg. Det var väl inte så helt konsekvent i v3 heller där en "mindre väg" kunde vara allt från riktigt bra grusväg till "underhållande" med mountainbike.
Har du kollat något på ActiveRouting-funktionerna?
Denna nya topografiska Sverige-karta är kompatibel med Garmins unika teknik ActiveRouting. Funktionen innebär ruttberäkning anpassad till användarprofilen (vandring eller cykling), aktivitetsanpassad kartinformation och namngivna leder som kan väljas som önskade rutter.
 
Använder inte kartan på det sättet då erfarenheterna från v3 är dåliga. Såvitt jag kunnat se funkar v4 på liknande sätt.
Problemen är främst följande:

- Ingen ruttberäkning är bättre än vad kartan innehåller. Om stigen slutar strax innan den ansluter till vägen (det behöver inte synas på kartan) blir det pannkaka av ruttberäkningen. Hur detta hanteras verkar också vara beroende inte bara av valt fordon/profil utan också av hur tätt man sätter sina viapunkter/waypoints. Har inte grottat ner mig i detta då jag inte använder funktionen normalt.

- Rutten/spåret täcker underliggande karta så man inte ser vad man går/åker på, åtminstone på de gps:er jag kör med (60CSx, Montana). Ytterst irriterande då jag gärna vill se vad jag går/åker på.

- Automatisk ruttomräkning i gps:en kan ställa till vad som helst, ruttförstöring. Bör vara avstängd då man annars kan stå i skogen och den mödosamt ihopknåpade rutten är kaputt.

Lösningar?

- Navigera efter spår gjort på datorn hemma med Mapsource/BaseCamp/GoogleEarth funkar bra men problemet är att spåret täcker underliggande stig/väg i gps:en.

- Elegantast är att göra spårkartor. Omvandla rutt/spår till en img-karta med transparent bakgrund, typa om så att spåret blir två tunna streck med lucka mellan så att man ser stigen/vägen och överför spårkartan till gps:en. Fungerar för alla gps:er men är ju en hel del jobb. Och man måste lära sig hur man gör, kräver tilläggsprogram.

- Den metod jag själv använder mest för vandring och mountainbike är att jag väljer direktrutt utan ruttberäkning. Lägger waypoints i strategiska punkter och kan då se till att det raka strecket inte täcker något väsentligt av kartan. Om jag har en gps med väl fungerande autozoom (som min 60CSx) kan jag då också styra hur kartan zoomas in vid knepiga ställen genom placeringen av Waypoints. Mycket användbart vid cykling då man har svårt att knappa zoom in/ut.

Sammanfattninsvis menar jag att ruttning inte är särskilt användbart för topokartor i motsats till vägkartor som CNEU där det är en helt central funktion.
Men om man har en gps som hanterar ruttning bra och anser sig ha kontroll över detta så är det säkert användbart, någon som kan bidra?
 
Använder inte kartan på det sättet då erfarenheterna från v3 är dåliga. Såvitt jag kunnat se funkar v4 på liknande sätt.
Problemen är främst följande:

- Ingen ruttberäkning är bättre än vad kartan innehåller. Om stigen slutar strax innan den ansluter till vägen (det behöver inte synas på kartan) blir det pannkaka av ruttberäkningen. Hur detta hanteras verkar också vara beroende inte bara av valt fordon/profil utan också av hur tätt man sätter sina viapunkter/waypoints. Har inte grottat ner mig i detta då jag inte använder funktionen normalt.
ActiveRouting ställer lite högre krav på kartan så Garmin måste se till att stigarna faktiskt hänger ihop. Här finns lite information om hur det funkar och hur man kan göra en rutt som följer en vandringsled.
http://www.gps-info.nl/software/garmin-active-routing/

Det verkar vara en Basecamp och nyare Garmin-GPS-funktion:
active_routing_overzicht.jpg


Garmins information:
http://garmin.blogs.com/softwareupdates/2012/05/get-active-with-garmin.html

- Rutten/spåret täcker underliggande karta så man inte ser vad man går/åker på, åtminstone på de gps:er jag kör med (60CSx, Montana). Ytterst irriterande då jag gärna vill se vad jag går/åker på.
Går att TYP:a ActiveRouting.
http://pinns.co.uk/osm/activerouting.html

Här är diskussioner som rör hur fel det kanske kan bli:
http://forums.mtbr.com/gps-hrm-bike-computer/garmins-recent-changes-firmware-basecamp-792956.html
https://forums.garmin.com/showthread.php?27954-Will-Garmin-cripple-topo-maps

Någon som kan testa hur det ser ut i v4?
 
Tack för info Tekman!
Klarnar en del men för mig känns det mest som att man möjliggör en funktion bara för att man kan. När jag planerar en vandringstur eller cykeltur väljer jag vid planeringen hemma hur jag vill gå/åka och vilka platser jag vill passera och kollar om det finns stigar, vägar eller passager som verkar intressanta. Finns inget som "Routing" kan tillföra sedan, snarare kan den förstöra min rutt.
Men det är klart, det beror på hur man jobbar med planering och genomförande.
 
Klarnar en del men för mig känns det mest som att man möjliggör en funktion bara för att man kan. När jag planerar en vandringstur eller cykeltur väljer jag vid planeringen hemma hur jag vill gå/åka och vilka platser jag vill passera och kollar om det finns stigar, vägar eller passager som verkar intressanta. Finns inget som "Routing" kan tillföra sedan, snarare kan den förstöra min rutt.
Jag är inte heller intressarad av att köra automatiskt ruttberäkning men det går ju som sagt att stänga av. Men om Garmin har märkt upp och kopplat ihop vandringsleder och anslutande stigar/vägar så kan man använda den informationen för att enklare göra sina egna rutter/spår i Basecamp.

Är det någon som har kollat hur det ser ut i Basecamp för v4?
En annan fråga, kan någon posta TYP-filen för v4? Den ligger i installationskatalogen för kartan.
 
Bifogar TYPfiler, original och moddade för bättre läsbarhet (enligt mig....)
De är ju lika för de olika delarna förutom FID.

Karta FID TYP
Göta 2962 B92
Svea 2961 B91
MellN 2960 B90
NorrN 2959 B8F
 

Bilagor

  • TYPfiler.zip
    203.4 KB · Visningar: 1,393
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
davst Friluftskartan Pro går ej längre att låsa upp Navigering 11
tekman Garmin Friluftskartan Pro V3? Navigering 32
mj4x4 Friluftskartan Pro V2 i en Garmin GPSMAP 421/521 Navigering 0
Muminmamman64 Garmin Oregon 300 och Friluftskartan Pro Navigering 3
Joakim.e Friluftskartan Pro Navigering 2
Häika friluftskartan pro till fler datorer? Navigering 5
375hh Vad är skillnaden i Friluftskartan Pro V2 Navigering 1
badpitt Nya friluftskartan Pro V2 Navigering 86
altis Friluftskartan pro Navigering 1
Joakim.e Friluftskartan pro - fel färger Navigering 3
Etux MapSource förvanskar Friluftskartan Pro Navigering 4
jumbo Friluftskartan Pro Navigering 4
nkj mapedit problem i friluftskartan pro Navigering 6
Mineral Explorer Konstig kartskarv i Friluftskartan Pro Navigering 3
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
forslund friluftskartan pro idag Navigering 14
MorganN Friluftskartan Pro - tom skiva Navigering 2
holsson Friluftskartan Pro igen Navigering 8
Otto Støver Problem med Friluftskartan Pro Navigering 22
Brune Mapedit kan inte längre öppna Friluftskartan Pro Navigering 8
HMR Friluftskartan Pro för Offroad MC Navigering 0
kullahagen Nybörjarfråga: Vad skiljer Friliftskartan från Friluftskartan Pro? Navigering 8
Teknikarv Hur uppdaterad är Friluftskartan Pro? Navigering 11
RedBreather Friluftskartan Pro Götaland... Navigering 1
trofast Friluftskartan pro till Magellan RoadMate 2200T Navigering 2
RedBreather Friluftskartan PRO & IMG2GPS Navigering 1
nikk Topo Sweden plus Vs Friluftskartan Pro Navigering 26
Friluftskartan Pro när det gäller fjällen Navigering 3
matseri Friluftskartan Pro Navigering 0
juhkka Ortnamn försvann efter friluftskartan pro Navigering 6
Seagull offshore Friluftskartan pro och bluechart Navigering 2
3775 Friluftskartan eller Friluftskartan Pro? Navigering 2
Jakan Nüvi 360 och Friluftskartan Pro Navigering 8
olhe City Navigator kombinerad med Friluftskartan Pro Navigering 5
carl_ Någon som vill dela på Friluftskartan Pro? Navigering 11
Seagull offshore Galna kartfärger friluftskartan pro Navigering 1
olhe Färger på öppen mark i Friluftskartan Pro Navigering 43
Brune Utvärdering av Friluftskartan Pro Navigering 53
troell Friluftskartan Pro släppt! Navigering 11
thureb Friluftskartan Pro försenad? Navigering 18
Mezzner Friluftskartan Pro? Navigering 2
Bjagel Friluftskartan v5 Navigering 18
Tundraman Friluftskartan ny gps Navigering 6
C.Frank Friluftskartan V.3 & Basecamp Navigering 8
ÄventyrsUffe Nya friluftskartan prime v2 i gammal astro? Navigering 6
fowwe Dålig visning av Friluftskartan Prime? Navigering 6
tekman Ändra i Friluftskartan Prime Navigering 4
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
AndersSupertramp Fjällkartan, friluftskartan till Android Navigering 39
jasy Vem blir först att prova Friluftskartan Prime? Navigering 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...