Row to Russia for Equality

Jag kommer följa din blogg. Jag är också mycket intresserad av hur Vagabonden fungerar på långfärd jämfört med en kajak. Med tanke på öppet vatten kan det kanske vara lämpligt med ett drivankare också (såg inget sådant på din utrustningslista) och jag rekommenderar också en liten backspegel (jag har sytt fast min på kepsskärmen). Backspegeln köpte jag av Wim. Listig sak.

Lycka till
thomas

Thomas kolla med Wim Vagabonden har som sagt gjort flera långa resor. Men som vanligt är inte en farkost säkrare än sin befälhavare typ M/S Costa Concordia.

Du kan säkert få testa en Vagabond hos Wim. Wim har lagt ner ett stort jobb med att anpassa Vagabonden till långfärdsrodd. Och jag är inte helt uppdaterad med detaljerna

Hans Friedel
 
Jag kommer inte behöva visum eftersom målet är att lägga handen på gränsposteringen. Jag kommer alltså inte att ro in i Ryssland. Efter mycket kompromissande hemmavid får jag 30 dagar till förfogande för detta äventyr. Helst av allt vill jag ro tillbaka också men det får vi se hur det blir med och hur lång tid det tar till Ryska gränsen. Alltså är målet Ryska gränsen och inte tillbaka, men vi får se vad som händer. Bra tips med backspegel och drivankare. Will comply! Har testat att ligga i sittbrunnen och det funkar även om det är väldigt obekvämt. Dessutom måste man ligga som en banan för att inte föra över stabiliteten åt det ena hållet.
 
Av lätt maströr (Tv antenn) kan man bygga en utriggare som man fäster tvärskepps så blir sömnen vida bättre. Har sovit i min K2a.
 
Jag skulle starkt avråda dig till denna typ av aktion. Jag arbetar med affärsutveckling i Ryssland sedan många år, och är även bosatt i Ryssland sedan 3 år tillbaka. Jag känner därför väl till hur saker går till här.

För det första så är jag fundersam över hur du ska ha överblick över när du tar dig in över ryskt vatten/territorium? Du säger att du ska lägga handen på gränsposteringen, och vart tror du att du hittar den i finska viken? Risken är att kustbevakningen tar dig för någon typ av knarksmugglare eller liknande och saken gör det inte bättre om du inte har giltigt tillstånd för uppehåll i landet. Att du sedan utöver detta försöker med någon typ av politisk aktion för ditt eget välbefinnande kommer inte förbättra din situation.

Att du sedan poängterar att Sverige är ett mönsterexempel i mänskliga rättigheter och osv. skulle jag vara lite försiktig med. Observera att Sverige är 9 miljoner och våra åsikter är enorm minoritet jämfört med resterande delar av världen. Man ska vara försiktig med att slå sig själv på bröstet och anse att ens eget tycke och tänk är det absolut korrekta. Jag skulle i din "verklighet" isåfall försöka påverka länder som har det ännu mer "annorlunda" tänk, såsom arabvärlden - om det verkligen är så att du brinner för denna typ av aktioner.

Jag gillar Sverige för dess natur och friluftsliv som det erbjuder men dessa typer av "vi har rätt - de har fel" mentalitet gör att jag framöver inte ser mig själv som bosatt där i framtiden. Utöver någon vecka då jag paddlar i skärgården.
 
Wim och Tove Kotzé på Row Generation är min huvudsponsor och jag har redan Vagabonden. Ett maströr drar tankarna till att istället använda befintliga åror med flottör. Ska testas. Aktionen har inget med orättvisor i Ryssland att göra och är ingen protest mot Ryssland. Jag fokuserar istället på de orättvisor som finns i Sverige och till viss del världen i stort. Vill man förändra måste man alltid börja där man står. Jag kommer när jag närmar mig Ryssland följa kustlinjen från Finland och när jag så kommer fram till gränsen lägga handen på gränsmarkeringen. Behöver alltså inte vara en bemannad tullstation. När jag kom fram till Ryssland uppe i Nordnorge var det ett taggtrådsstängsel med pålar.
 
Men eftersom du inte kan ro över Östersjön (den är ju alltför förorenad), så måste du alltså ro längs Norska kusten till Grense Jakobselv i Finnmark, och med tanke på hur höga vågorna kan vara där så blir det nog tufft.
 
Att ro i Östersjön går alldeles utmärkt! Det som jag tycker är synd är att det är världens mest förorenaste hav. Att politiker slår sig på bröstet och erbjuder utländska besökare att dricka vattnet utanför Rosenbad. Att svensk fet Östersjöfisk innehåller så höga halter av miljögifter att export är förbjuden. Att Eskil Erlandsson driver igenom ett undantag så Sverige kan sälja den giftiga fisken till sin egen befolkning för att surströmmingen har så stark tradition och vi inte klarar oss utan den. Att det inte står ett endaste dugg om det på förpackningen i mataffären. Att miljögifter bidrar till den anmärkningsvärda ökningen av cancer, allergier, utvecklingsstörningar, bokstavssjukdomar och fertilitetsproblem som gör att folk inte kan få barn. Att en yta stor som 22 Gotland av Östersjön är stendöd och utan syre. Att giftiga slemmiga alger breder ut sig på stora områden sommartid vilket resulterar i förgiftningar och att det är hälsofarligt att bada. Att grunda vikar växer och geggar igen och tar död på miljontals yngel. Att farliga nivåer av tungmetaller finns i all fisk i Östersjön som påverkar foster och barns hjärnor och nervsystem. Att nyfödda barn som ammar har högre koncentration av miljögifter i kroppen eftersom de förs över från mamma till barn i bröstmjölken. Att vi nu ser nya miljögifter som vi inte har en aning om hur de påverkar oss. Att alla livsformer utom människan misstar plastbitar och plastpartiklar som föda och dör en långsam kvalfylld svältningsdöd. Att bara en liten bråkdel av fisken finns kvar i Östersjön. Att vi inte har klart fint vatten längre och att vi berövat våra barn möjligheten till ett friskt Östersjön. Men att ro på ytan går som sagt alldeles utmärkt. Bara man inte tittar ner under ytan. Det är bara att ta med mat som inte härstammar från Östersjön. Detta äventyr handlar dock inte om miljön utan om hur illa Sverige fortfarande behandlar kvinnor. Att det inte betyder något att säga nej om man blir våldtagen. Att vi i rättssalen fortfarande ställer befängda frågor som; varför släppte du in honom, varför drack du så mycket, hur var du klädd, hur är dina sexualvanor? Att ro för lika rättigheter och skyldigheter och för Samtyckeslagen.
 
Har aldrig förstått mig på folk som gör äventyr i olika politiska eller ideologiska syften. Speciellt inte när du satt å käkade plättar med hjortronsylt då du skulle överleva på naturens resurser. Detta var också enligt dig från början ett äventyr av gratismodell, känns som du lindar in olika politiska budskap för att slå dig fri från gratisstämpeln, eller för att ragga sponsorer, som det alltid handlar om.

Jag håller med ovanstående, ryssar bråkar du inte ostraffat med... Var försiktig och tänk över varför du egentligen gör äventyr.
 
Det finns 3 frågor som upptar den mesta av min tid.

Vilken sorts förebild vill jag vara för min dotter?
Vill jag enbart ingå i detta konsumtions samhälle samt programmera ettor och nollor för att enbart hålla hjulet igång eller vill jag istället visa min dotter med mina handlingar det jag verkligen tror på. Jag anser att jag med mina handlingar måste påvisa det jag tror på eftersom barn självklart gör det man gör och inte det man säger.

Vad vill jag göra återstoden av det korta liv jag blivit tilldelat?
Vill jag förverkliga mina drömmar måste jag göra det här och nu. Att våga riskera allt för att om och om igen uppnå mina drömmars mål för min egen skull. Mitt liv är bara ett kort vingslag i tidevarvet och inom kort har allt passerat. Självklart måste jag dock kompromissa fram en sorts medelväg.

Hur vill jag att mitt avtryck på denna värld ska se ut när jag lämnar den?
Om jag dör imorgon, hur kommer mitt avtryck på denna värld se ut? Har jag gjort något för att förbättra världen eller har jag bara utnyttjat den. Jag anser att det är en skyldighet men även en enorm möjlighet man har när man får ett utrymme i media. Hur vill man förvalta den möjligheten, göra det bästa utav den eller bara kasta bort den?
 
Den ser bra ut den där båten och rodd är ju rätt trevligt. Lite jobbigt bara att ständigt behöva vrida och vända på sig om man rör sig bland öar & grund eller bland båttrafik. Backspegel är nog bra men kanske bara hjälper delvis.

Kopplingen mellan feminism och rodd till Finland/Ryssland känns ju lite långsökt kanske men visst , man får väl använda de medel man har för sina mål.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fredarp Tips for elbrusbestigning Expeditioner 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...