Fukt Garmin 12

Jag paddlar en del och har då min Garmin 12 på kanot under färd. Jag har nu senaste tiden fått in fukt i GPS:en.


Någon som haft samma problem och vad skall man göra / garanti ?!?!


/Magnus S
 

Per Brune

Gäst
Ska vara vattentät

Min Garmin GPS II (inköpt december 1996) skulle enligt dom första uppgifterna jag fick (kommer ej ihåg om det var via Garmin broschyr eller i någon katalog eller annons) vara vattentät, men sedan påpekade en av mina arbetskamrater att Garmin GPS II Plus bara var stänksäker, vilket är en väldig skillnad. Missuppfattningen kan bero på att man använt sig av dåliga/slarviga översättare från engelska till svenska. Jag har ej kvar broschyren längre.

Jag har sedan dess min Garmin GPS II i in Otrlieb "Snack-Pack" vattentät påse på kanotdäcket.

Höljet på Garmin 12 ska enligt broschyren vara vattentät (IPX-7) men hur är det med batteriluckan och datorkontakten? På GPS II, GPS II Plus och 12XL finns kanske risken att antennkontakten inte är vattentät.

Samliga Garmin är kvävgasfyllda vilket medför att dom inte förblir vattentäta om man öppnat dom (kondensproblem mm).

Garmin har från december 1996, 3 års garanti på sina GPS, så prata med återförsäljaren eller med Sportmanship (förutsatt att du köpt den i Sverige). Jag blev mycket väl bemött när min GPS II gick sönder för några månader sedan.

Jag har även en Icom IC-M1euro bärbär marin VHF radio och när den var ny så var den enligt importören vattentät, men numera kallas den vattensäker.

Använd alltid vattentät förvarnig (t.ex. Ortlieb eller Aquapac) till dyrbar elektronik till sjöss.

En av mina långfärdsskridskovänner hade sin mobiltelefon i en vanlig plastpåse med gummisnodd omkring när han plurrade, och några vattendroppar läckte in men det var tillräckligt för att förstöra mobiltelefon.

Lycka till Per Brune
 

Gunnar

Gäst
Inte gasfyllda längre

Sedan en tid tillbaka är inte Garmins modeller gasfylda pga kondensproblem ochspruckna glas mm.
De har istället ett tätt hölje men med ett membran typ GoreTex över ett pyttelitet hål för att hantera tryckförändringar pga temp mm.
Detta innebär att mottagaren är "vattentät" som tidigare.
Har du problem med läckage bör du kontakta återförsäljaren eller generalagenten.
 

bertil.stolt@toshiba-tpc.com (Bertil)

Gäst
Samma problem

Hej Magnus, Jag har också en Garmin 12 som jag har med mig i kanoten och även jag har fått in fukt. Men jag tror att fukten endast uppkommer bakom glaset, men det är en gissning.
Fukten försvinner snabbt när GPS:en får torka ur, men det som oroade mig var att det skulle bli kvar saltkristaller innanför glaset men det blev det inte denna gången.


Batteriluckan är inte heller tät, så nu har jag rostiga ackar samt att pc-anslutningen har också läckt.


Sammanfattningsvis så kan man väl säga att det är viktigt att lufta ur och torka GPS:en efter en blöt paddlingstur.


Jag har haft mailkontakt med supporten på Garmin i USA i andra ärenden och nämde då även dessa problem men fick ingen respons på just detta problem, det kanske var en öm punkt jag berörde ? !


Men mitt helhetsintryck är att det är en mycket bra GPS till ett mycket bra pris.


Tips: Passa på att uppgradera GPS:ens flash PROM till ver.4.55 så blir du av med lite buggar samt kan reglera belysningen i tre olika steg för batterispar möjlighet i mörker.
 
Uppgradera programvara ?!?!

Hej


Hur / var kan man uppgradera programvara ???


Jag tycker det är irriterande med vatten innanför glaset
har någon hittat någon bra lösning typ att ha GPS:en i
ett vattentät fodral ?!?!? Fungerar det eller blir det imma


/Magnus


Ps. Jag har samma problem med rostiga batterier ....
 

bertil.stolt@toshiba-tpc.com (Bertil Stolt)

Gäst
Uppgradera Garmin 12

För att uppgradera behöver du en PC samt en datakabel till din Garmin 12:a som ansluts till COM1 på datorn. Filen kan du tanka hem från www.garmin.com och du hittar filen om du lotsar dig fram via supportsidorna och downloads, leta rätt på din fil som bör heta b008700j.exe om det inte har kommit någon ny. Packa upp denna självuppackande fil och kör updatesw.exe Förutom denna fil så är det två HEX filer som packas upp. OBS att programmet MÅSTE köras från DOS direkt och ej via DOS fönstret. Starta datorn med F8 nedtryckt och välj DOS boot. GPS:en ska vara inställd för Garmin-Garmin komunikation. Jag har köpt en plastficka (Ortlib) och tänkte testa det som vattenskydd. Kompisen har sin monterad i en hållare på fördäck som han spänner fast med remmar och hans GPS blir inte alls lika blöt så han klarar sig från vattenproblem, det kan ju också vara en lösning men passar kanske inte alla kajaker. // Bertil
 
RT-90

Fick detta tips via email någon med liknande erfarenheter och hur stort felet är ?!?!?


.......
.......



> Ett litet garmintips!
> RT-90 implementationen är inte helt perfekt.
> Använd inte kombinationen RT90 och Swedish Grid för RT90-koordinater.
>
> Använd istället
> WGS84 + en egendefinierad User Grid.
>
>
> Dessa parametrar läggs in under User Grid i Garmin 12 XL.
>
> *0 = 15* 48'.377 East
> k0 = 1.0000056 Scale
> x0 = -668.0 False northing
> y0 = 1500064.1 False easting
>
> Detta ger betydligt bättre noggrannhet.
> mvh. Per
 
Svar dök upp

Följande svar dök upp i www.clover.se email lista:

Mina kontroller mot koordinaterna för 24 av de referensstationer som finns spridda över Sverige, ger
i värsta fall 23 meter i öst-västlig riktning och 10 i nord-sydlig.

Med en rätt inställd User Grid är resultatet under en meter.

Med tanke på SA-kodningen kanske det inte spelar nån större roll, men när SA-kodningen försvinner, så är noggrannheten på en GPS12 cirka 15 meter och då är skillnaden märkbar.
 

patka477@student.liu.se (Patrik Karlsson)

Gäst
Aquapaq

På Claes Olson säljs något som kallas Aquapaq. Egentligen avsedd för mobiltelefoner men funkar lika bra för GPS 12.


För ca 150 kronor får du ett fullständigt vattentätt, flytande och smutstätt fodral till GPS:en.


Har själv en till telefonen och en till GPS:en.
 

Harry OH6VM

Gäst
RT90 and Swedish grid äller WGS84 och User Grid?

Hello!


If I understood the text below right, I am little bit suprised. Using those parameters gives abt. 15-20 meters diffrence in position instead of using RT90 and Swedish Grid.
During my hiking trip at Sarek I used RT90 and Swedish Grid. I had also RDS DGPS receiver with me (EPOS service from Teracom which is broadcasted via Sveriges Radio) and I did not noticed any mistakes on position, so I am little bit confused now!
I made also some tests with demo program which I found from www pages of Lantmäteriet and got same results from my GPS with RT90 and Swedish grid, not with those parameters below.


Is there any "official information" that those parameters below are ok?


Another question, does someone know what is the price of maps on CD (Blå kartan),I did not find that information from Lantmäteriets www pages.


Best regards,
Harry, OH6VM



>Ett litet garmintips!
> RT-90 implementationen är inte helt perfekt.
> Använd inte kombinationen RT90 och Swedish Grid för >RT90-koordinater.
> Använd istället WGS84 + en egendefinierad User Grid.
> Dessa parametrar läggs in under User Grid i Garmin 12 XL.




>*0 = 15* 48'.377 East
> k0 = 1.0000056 Scale
> x0 = -668.0 False northing
> y0 = 1500064.1 False easting
> Detta ger betydligt bättre noggrannhet.
> mvh. Per
 

Bengt-Olof

Gäst
Fukt

Jag hade också problem med fukt. Det blev värre med tiden och till slut dog apparaten (garmin 45XL) efter två och ett halvt åt. Garantin ersatte mig med en ny apparat. Har du kort tid av garantin kvar är det väl lämpligt att höra av sig till generalagenten och kräva att apparaten undersöks, för den sägs ju vara "vattentät".
 

bo-gunnar.reit@lm.se (Bo-Gunnar Reit)

Gäst
RT 90 and Swedish Grid eller WGS 84 och User Grid?

Hello,
You are asking for official information about the "user grid parameters". Working at the National Land Survey (Lantmäteriverket) I am the person who has computed the "user grid parameters" as well as the Swedish Grid parameters implemented by Garmin. Due to the simplified algorithm used by Garmin (and other manufacturers), the accuracy of the conversion from WGS 84 to Swedish Grid is degraded. I have devoloped a method by which I can compute special parameters by which it is possible to make a projection directly from the latitude/longitude values of WGS 84 to the Swedish map grid (RT 90 2.5 gon V). These parameters do not have any official status, still they are thoroughly evaluated and very accurate. I have no explanation to your results. According to my calculations, the position using RT 90 and Swedish grid will be 3 m to the South and 21 m to the East compared to the correct position as given by the User Grid parameters. At present, I and working together with Hans Petersson at Sportmanship AB to convince the Garmin Company to replace the current implementation of the Swedish grid with the special parameters of mine.
All the best/Bo-Gunnar Reit, Lantmäteriverket i Gävle.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
ExInferis Garmin Inreach Mini Navigering 61
rottemark Garmin Inreach tracking points Navigering 2
PepsAdventures Funkar Garmin TopoActive-kartan i fjällen? Navigering 11
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
Beja Allmänna frågor om Garmin 64st Navigering 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...